kulemagen Skrevet 2. november 2008 #1 Skrevet 2. november 2008 Hva gjør/gjorde dere ved neste graviditet? Tar dere sjansen på å føde normalt eller velger dere keisersnitt? Jeg fikk totalruptur grad 3, det har gått helt fint og jeg har absolutt ingen plager i ettertid - men nå er jeg gravid på nytt og kjenner at jeg ikke har mye lyst til å utsette meg for det en gang til...
girl23 *har fått prinsen sin* Skrevet 2. november 2008 #2 Skrevet 2. november 2008 Heisann. Jeg er i samme situasjon som deg. Fikk det samme med grad 3a og jeg skal til samtale ang keisersnitt. Jeg har slitt i ett og ett halvt år som endte med en operassjon så å føde normalt for meg tror jeg er utelukket for min del. Er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Litt til og fra det med keisersnitt. Men får jeg det innvilget så tar jeg det. Håper det hjalp deg litt på veien med hva du skal velge. Jeg vet jo at ingen fødsler er like, men jeg tør ikke å ta sjangsen.... Lykke til
Surfinia Skrevet 3. november 2008 #3 Skrevet 3. november 2008 Hei! Jeg er i grunnen i samme situasjon som deg 'kulemagen'. Fikk en ruptur grad 3b/c ved forrige fødsel og alt har gått helt fint etterpå. Er bare 11+1 i dag, men tenker mye på fødselen. Skal til jordmor neste uke og er vel egentlig ikke så spent på hva hun mener. Etter forrige fødsel var alle veldig ivrige etter å fortelle med hvor lite sannsynlig det var at dette skulle skje en gang til ved en ny fødsel, men jeg klarer så absolutt ikke å slappe av og tenke at det sikkert går bra....... Vil gjerne høre om andre som har lignende erfaringer. Hva gjør dere? Har du snakket med jordmor eller føden nå etter du ble gravid igjen du 'kulemagen'?
Storesmurf+Lillesmurfene Skrevet 4. november 2008 #4 Skrevet 4. november 2008 hva er totalruptur? *blush*
Storesmurf+Lillesmurfene Skrevet 4. november 2008 #5 Skrevet 4. november 2008 glem det, fannt det ut....uffameg altså :(:( blei redd jeg nå......
kulemagen Skrevet 4. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 4. november 2008 Nei har ikke diskutert det med jordmor el føden enda, men snakket med min private gynekolog om det da vi var til tidlig UL og hun anbefalte helt klart keisersnitt, mente det var dumt å utsette seg for det en gang til, nå er det jo arrvev og greier som ikke akkurat er supertøyelig. Tror nok dette er en helt klar grunn til å velge keisersnitt og kommer nok til å velge det. Søkt om fødeplass på Riksen denne gangen også, skrev i søknaden at jeg hadde hatt totalruptur, regner med de tar litt tak i det etter hvert, de på barsel var jo mer fortvilet enn meg da det skjedde. Til dere førstegangsfødende; ikke les mer om dette, alt har en risiko, også fødsler, men dette skjer tross alt ikke ofte, og det er risiko med keisersnitt også. Og som sagt har jeg INGEN plager etter dette. Nyt svangerskapet, fødselen kommer når den kommer, og det råder vi ikke over.
Aolani Skrevet 5. november 2008 #7 Skrevet 5. november 2008 Jeg hadde totalruptur under min første fødsel. Vet ikke hvilken grad det var men jeg måtte sys på operasjonsbordet og de brukte over en time for å sy meg. Jeg helnet veldig fint. Under fødselen brukte jeg epidural så for meg var det ikke veldig vondt når det skjedde og jeg hadde ikke en vond opplevelse av dette. Ingen komplikasjoner etterpå heller. Når jeg var gravid med min andre har det aldri falt inn for meg om å ta keisersnitt. Jordmoren sa at jeg kunne snakke med en gynokolog på sykehuset og vurdere det men jeg hadde lyst på en vanlig fødsel så vi bestemte oss at jeg ikke trengte det. Brukte ikke epidural under andre fødselen. Jordmoren som jeg hadde under fødselen var veldig forberedt for å hjelpe meg med å ikke revne så mye så hun holdte godt nedintil når hodet skulle ut og det gikk bra. Hun måtte sy litt men det var gjort på 5-10 minutt. Nå er jeg gravid med min tredje og jeg har tenkt å føde normalt denne gangen og. Tror likevel at jeg hadde kanskje valgt annerledes om jeg hadde fått komplikasjoner etter min første fødsel. Dere som har ikke hatt komplikasjoner og som vurderer keisersnitt, vil jeg bare si at det er ikke bare bare å ta keisersnitt heller. Ikke alle er like men jeg har sett på damer som har hatt keisersnitt som hadde det mye verre en meg etter at jeg hadde totalruptur. Men som sagt er alle forskjellige. Lykke til.
Aolani Skrevet 5. november 2008 #8 Skrevet 5. november 2008 Jeg hadde totalruptur under min første fødsel. Vet ikke hvilken grad det var men jeg måtte sys på operasjonsbordet og de brukte over en time for å sy meg. Jeg helnet veldig fint. Under fødselen brukte jeg epidural så for meg var det ikke veldig vondt når det skjedde og jeg hadde ikke en vond opplevelse av dette. Ingen komplikasjoner etterpå heller. Når jeg var gravid med min andre har det aldri falt inn for meg om å ta keisersnitt. Jordmoren sa at jeg kunne snakke med en gynokolog på sykehuset og vurdere det men jeg hadde lyst på en vanlig fødsel så vi bestemte oss at jeg ikke trengte det. Brukte ikke epidural under andre fødselen. Jordmoren som jeg hadde under fødselen var veldig forberedt for å hjelpe meg med å ikke revne så mye så hun holdte godt nedintil når hodet skulle ut og det gikk bra. Hun måtte sy litt men det var gjort på 5-10 minutt. Nå er jeg gravid med min tredje og jeg har tenkt å føde normalt denne gangen og. Tror likevel at jeg hadde kanskje valgt annerledes om jeg hadde fått komplikasjoner etter min første fødsel. Dere som har ikke hatt komplikasjoner og som vurderer keisersnitt, vil jeg bare si at det er ikke bare bare å ta keisersnitt heller. Ikke alle er like men jeg har sett på damer som har hatt keisersnitt som hadde det mye verre en meg etter at jeg hadde totalruptur. Men som sagt er alle forskjellige. Lykke til.
Aolani Skrevet 5. november 2008 #9 Skrevet 5. november 2008 Jeg hadde totalruptur under min første fødsel. Vet ikke hvilken grad det var men jeg måtte sys på operasjonsbordet og de brukte over en time for å sy meg. Jeg helnet veldig fint. Under fødselen brukte jeg epidural så for meg var det ikke veldig vondt når det skjedde og jeg hadde ikke en vond opplevelse av dette. Ingen komplikasjoner etterpå heller. Når jeg var gravid med min andre har det aldri falt inn for meg om å ta keisersnitt. Jordmoren sa at jeg kunne snakke med en gynokolog på sykehuset og vurdere det men jeg hadde lyst på en vanlig fødsel så vi bestemte oss at jeg ikke trengte det. Brukte ikke epidural under andre fødselen. Jordmoren som jeg hadde under fødselen var veldig forberedt for å hjelpe meg med å ikke revne så mye så hun holdte godt nedintil når hodet skulle ut og det gikk bra. Hun måtte sy litt men det var gjort på 5-10 minutt. Nå er jeg gravid med min tredje og jeg har tenkt å føde normalt denne gangen og. Tror likevel at jeg hadde kanskje valgt annerledes om jeg hadde fått komplikasjoner etter min første fødsel. Dere som har ikke hatt komplikasjoner og som vurderer keisersnitt, vil jeg bare si at det er ikke bare bare å ta keisersnitt heller. Ikke alle er like men jeg har sett på damer som har hatt keisersnitt som hadde det mye verre en meg etter at jeg hadde totalruptur. Men som sagt er alle forskjellige. Lykke til.
Sofapute Skrevet 6. november 2008 #10 Skrevet 6. november 2008 jeg revnet ganske kraftig og ble sydd i nærmere 1,5 timer. Har i ettertid hatt problemer med å ville bli gravid i redsel for å føde igjen. Har gått til samtale hos jordmor, en gang 2 år etter og en gang 3 år etter fødselen og er nå klar for å føde igjen, NORMALT! :-) Jeg fikk time på sykehuset hvor jeg snakket med en kjempeflink gynekolog som kunne love meg en operasjon som ville fikse på alle eventuelle skader etter fødselen. Så nå når jeg er gravid vet jeg at hvis noe skulle skje nedetil så blir d garantert ordnet med gratis operasjon. Noen syns kanskje jeg er hysterisk, men d var veldig viktig for meg å få avklart dette på forhånd, sånn at jeg slipper å bekymre meg under svangerskapet. Nå nyter jeg graviditeten og gleder meg til fødselen :-) Skal bare sørge for å få epidural denne gangen ;-) Anbefaler alle som går å tenker på dette å ha en samtale og to med en jordmor. D har hjulpet meg utrolig! Jeg var fast bestemt på å aldri føde normalt igjen... men her er jeg nå, klar som et egg ( ihvertfall om noen mndr da :-))
håpogtro Skrevet 7. november 2008 #11 Skrevet 7. november 2008 Vet ikke hvilken grad jeg revnet, men jeg revnet dypt der inne så de så det ikke umiddelbart. Men så bebynte jeg å blø masse og ble sydd i 2 timer etterpå. Såvidt de fikk stoppet det der på fødeavd. De sa at hvis jeg ikke sluttet å blø snart skulle jeg få full narkose og bli sendt på kirurgisk. Det slapp jeg heldigvis. Var rimelig mørbanket en god stund etterpå og den første dagen måtte jeg bli trillet på do i rullestol. Var såvidt jeg ikke svimte av da jeg reiste meg opp, hadde mistet så mye blod. Var ikke forberedt på at det skulle være så mye vondt etterpå, men har heldigvis ikke fått noen senplager. Nå er jeg gravid i uke 8 og har egentlig ikke tenkt så langt som til fødsel enda (foreløpig teller jeg bare uker til uke 12..) Men jeg kommer helt klart til å grue meg mye mer denne gangen for nå vet jeg hvor vondt det er. Gikk veldig fort også og rakk ikke få noen bedøvelse. Kommer nok ikke til å spørre om keisersnitt selv om det er litt fristende. Hovedgrunnen til det er at det skal være sunnere for babyen å bli født på normal måte. Men alle må jo selv finne ut hva som er best for seg selv. Lykke til da !!
Surfinia Skrevet 7. november 2008 #12 Skrevet 7. november 2008 Uff, nei....... Det er jammen meg ikke lett dette her. Som det blir skrevet over her så får man jo alltids dekket den/de operasjonene som trengs for å ordne opp etter en eventuell ny ruptur, men det finnes jo faktisk de som aldri blir helt bra da. Uansett hva jordmødre og gynekologer sier så finnes det jo en mulighet for at man ikke blir bra etter en totalruptur. Sikkert veldig liten sjanse for det, men muligheten er der........ Jobber som sykepleier og har sett flere eksempler på dette. Har også en bekjent som fortsatt har utlagt tarm 2 år etter fødselen. Ikke for å skremme, men det KAN jo skje. Lurer på om jeg er veldig egoistisk som tenker så mye på keisersnitt når jeg vet alt om hvor bra en vanlig fødsel er for babyen min??? Men er det ikke bedre å evnt. få en infeksjon i et keisersnittsår enn å lekke luft og avføring resten av livet da..............???? Håper jeg ikke skremmer noen unødig med innlegget, men hvis noen kan overbevise meg om at jeg likevel skal ønske meg en vanlig fødsel blir jeg veldig glad for det!
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 8. november 2008 #13 Skrevet 8. november 2008 Bare vil nevne at: keisersnitt = et veldig stort inngrep! Fare for blødninger, blodpropp, infeksjoner, at det kan gå hull på blære eller tarm og også vondt i arrvev inne i magen etterpå, så vel som i arret utenpå.. (kan også være komplikasjoner for barnet selvfølgelig) Anbefaler at hvis dere er redde for ny ruptur, så be om en samtale med en gynekolog eller en "samtalejordmor" på sykehuset dere skal føde, så vil de anbefale det som er best for dere ved neste forløsning. Lykke til! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå