Gå til innhold

Kan jeg spise reker??????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så innmari lyst på en loff skive med reker, majones og noen små dråper med sitron!! Blir helt gal! Noen som vet om dette er farlig, eller med andre ord, kan jeg spise det???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare å spise i vei

Sjekk på matportalen.no, står ingenting om at reker ikke skal spises der

Skrevet

dytter, har innmari lyst på det selv, tror det går bra for de er jo kokt...

er litt hysterisk så tør ikke spise det før jeg vet det er greit. sikler etter spekemat også, men det vet jeg at jeg ikke kan spise

Skrevet

spis i vei ingen fare under svanger skapet.

har hørt man skal være forsiktig når man ammer med reker for babyen kan få luft i magen, Men dog det er ikke alle som gjør det :)

kos deg masse :)

Skrevet

Reker er jo sååå godt:) Men anna sjømat er jeg skeptisk til..

Man kan visst spise fenalår som har vært fryst i 2-3 dager..

Skrevet

Eg har spørt legen min om akkurat dette, for eg e veldig glad reker og krabbe..

Ho sa det va greit å spise det av og til, men ikke for ofte, så eg vet ikke eg.. sikkert mye forskjellig fra lege til lege :) men eg har i alle fall spist reker, og det var KJEMPEGOOODT!

Skrevet

Hei!

Sjekk www.matportalen.no

Jeg har ikke funnet noe i de offentlige anbefalingene som sier vi ikke kan spise reker. Heller ikke noe som maner til moderasjon. Av skalldyrene har jeg kun funnet at vi skal unngå kamskjell. Har selv spist reker til og fra hele svangerskapet. Når jeg var på det kvalmeste var loff med reker og majones nesten det eneste jeg klarte å spise. Men husk at reker ikke er særlig gunstig mat hvis man ønsker å begrense kolesterolinntaket, så moderasjon er sikkert greit som hovedregel hvis man tenker på helsen totalt sett.

Spekemat derimot holder jeg meg unna. Også når den har vært fryst. Listeriaen blir ikke drept av frysing.

Skrevet

Jeg spurte jordmor om dette og hun ga et klart svar.

Det er ikke farlig å spise reker om vinteren, det er kun hvis det har vært varmt i vannet over lengre tid om sommeren at det er farlig, Da kommer algene og "forgifter" rekene.

Hun sa at jeg burde unngå reker hvis jeg spiste det og hovnet opp i ansikt og fingrer dagen etter. Dette pga saltet.. Men det var ikke farlig:)

Nyt rekene dine du;)

Skrevet

jordmoren jeg går til sa at skalldyr skulle man holde seg unna, på lik linje med mye annen sjømat, pga et spesielt stoff de produserer mye av (som jeg selfølgelig ikke husker navnet på).

så jeg gjør det ikke, men er jo så mye forskjelig som blir sagt, så man må jo nesten bare bedømme litt på hva man selv føler.

Skrevet

Det er nok mange formeninger om skalldyr eller ikke skalldyr der ute. Jeg har fått noen komentarer når jeg har spist skalldyrsmørbrød av diverse slag. Jeg har ikke hørt om disse stoffene som 21april09 sier hun har fått beskjed om, men allergi er jo en gjenganger som mange bekymrer seg for. Jeg har likevel valgt å forholde meg til matportalen sine råd som sagt i tidligere innlegg. Selvfølgelig tatt i betraktning at rekene eller annet skalldyr jeg spiser er riktig tilberedt og ikke forpestet av alger eller annen forurensning. Men jeg er likevel enig med 21april09 at man må bedømme litt på hva man selv føler i dette tilfellet. Føler man seg utrygg hjelper det ikke om nasjonale anbefalinger sier det er trygt. Da ville jeg droppet det. Ubehagelig å hele tiden være redd for om man egentlig utsetter babyen for fare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...