Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #1 Skrevet 2. november 2008 Jeg sliter litt psykisk om dagen. Bf gir pokker både i ungen (7 mnd på vei) og i meg, og skal aldri møte ungen sin etc. Dette er tungt. Er sykmeldt, og sover bl.a. ikke. Er jeg heldig sover jeg kanskje et par timer fra 4-6 om morningen, men i natt har jeg sovet under en halvtime. Er utslitt. Legen mener det er viktig for meg og foster og mitt andre barn at jeg får godt med søvn før fødsel. Han spurte om jeg vill eha noe å sove på, og det ville jeg egentlig ikke, men fikk resept på stilnoct 5 mg. Han mente det var bedre enn at jeg ikke sov. Lurer på om andre har andre tips, som kanskje påvirker fosteret mindre. Har ikke lyst til å ta piller. Har søvfølgelig forsøkt alle avspenningsteknikker "i boka" uten suksess- handler om masse tanker i hodet og ikke klarer å slappe av i kroppen. Tenkte å prøve "god natt"-te. Hva med et glass vin? er ikke det bedre enn piller? Andre tips til ufarlige ting? Helsekost? Naturmedisin?
prekæs Skrevet 2. november 2008 #4 Skrevet 2. november 2008 Man sover jo dårlig sånn på slutten uansett, men kutt ut kaffe og cola (koffein) og få med deg en venn å gå tur, helst på dagtid eller tidlig kveld. Frisk luft kan hjelpe, men ikke fysisk aktivitet rett før du legger deg. Bedre en piller:)
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #5 Skrevet 2. november 2008 Klarer du sove på andre tider av døgnet da? Hvis du sovner 4-6 tiden tenker jeg du er utslitt etter natta. Prøver du å ta deg noen små lurer på dagen?
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #6 Skrevet 2. november 2008 Å stole på legen din og slappe av med tanken på at han har skrevet ut piller som ikke er skadelig og få i deg litt søvn. Ikke bekymre deg.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #7 Skrevet 2. november 2008 Takk for mye respons! Jeg er imponert! Jeg står på venteliste (hastesak) til psykolog. Bruker et par venninner mye som samtalepartnere¨. Prøver å gå meg en tur hver dag, men ikke alle dager jeg orker. Kan ikke gå rett før sengetid, er alene med barn, men får energi av å gå tur. Har jeg litt iverskudd går jeg på dagtid. Slapper mye av om dagen, men sover sjelden. Sovner jeg er det maks 30 min. Legen var veldig åpen for at jeg skulle prøve andre ting før jeg gikk løs på piller. Skal prøve melk med honning i dag. Takk Andre ting? HI
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #8 Skrevet 2. november 2008 Glemte å skrive at jeg drikker intet med koffein, verken kaffe, te eller cola e.l. Heller ikke gjort det i svangerskapet.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #9 Skrevet 2. november 2008 Det er noen tetyper som har søvndyssende effekt. Hør på helsekosten.
Matildesnusk + lille ups Skrevet 2. november 2008 #10 Skrevet 2. november 2008 Jeg fikk en depresjon i svangerskapet, og ble sendt sporenstraks til psykiater. Denne dama hadde kun gravide og nybakte mødre som pasienter, og hadde derfor spesialisert seg i hvilke medikamenter hun kunne gi meg og ikke, og jeg stolte veldig på henne. Jeg hadde problemer med å sove, og hun gav meg stilnoct. Jeg brukte det hver kveld fra ca halvgått svangerskap, og trappa ned slik at jeg var på null mg ca 3 uker før termin. Hun anbefalte ikke å bruke innsovningsmedisin i første trimester, og man burde heller ikke føde med slik medisin i kroppen. Ellers var det ikke noe problem, dersom mor helt klart trengte det. Jeg mener altså helt klart at du ikke trenger å bekymre deg for å ta medisin selv om du er gravid. Selvsagt bør du prøve andre ting også, men av og til skal det mer til enn frisk luft og varm melk med honning. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #11 Skrevet 2. november 2008 Tusen takk! Kommer til å ta det om intet annet hjelper, men vil gjerne være sikker på at alt annet er forsøkt først. HI
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #13 Skrevet 2. november 2008 Kopier fra relis.no, en legemiddelprodusent uavhengig database for helsepersonell. Hvis du går inn og ser i database selv, vil du finne flere erfaringer. Valg av sovemiddel til gravide Spørsmål Gravid kvinne, 2. trimester, har søvnvansker, også de ganger hun tar Polaramin (deksklorfeniramin) mot allergi (ikke kontinuerlig bruk). Forslag til behandling av hennes søvnvansker? Fra en lege. Svar Førstegenerasjons antihistaminer anses som førstevalg ved medikamentell behandling av søvnproblemer hos gravide (1). Alimemazin (Vallergan) og prometazin (Phenergan) er førstegenerasjons antihistaminer (fentiazinderivater) med uttalte sedative effekter (2). Farmakologiske effekter (dopaminantagonistiske) på mennesker indikerer at fentiazinderivater (alimemazin) brukt sent i graviditeten kan gi neurologiske forstyrrelser hos barnet. Dyrestudier viser ikke teratogen effekt. Forstyrrelser i læring og motorikk er observert hos avkommet etter bruk av dopaminantagonister til drektige dyr. Preparatet bør ikke brukes i siste trimester (3). Lang klinisk erfaring og epidemiologiske studier indikerer liten risiko for skadelige effekter ved bruk av prometazin på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Dyrestudier er ikke tilstrekkelige til å utrede eventuelle reproduksjonstoksiske effekter. Preparatet bør ikke brukes ved graviditet hvis ikke fordelen oppveier en mulig risiko. Preparatet bør ikke brukes i siste trimester (4). Det er imidlertid i følge Briggs et al bruk av prometazin forenlig med svangerskapet (5). Et alternativ, spesielt ved sporadisk bruk eller hvor det kan være en angstkomponent tilstede vil være et benzodiazepin. Disse kan ved regelmessig bruk akkumuleres i fosteret. Akkumuleringen kan føre til at de påvirker fosteret etter fødselen ('floppy infant syndrome'=hypotoni, letargi og sugevanskeligheter) eller gi abstinens. Benzodiazepiner med lengst halveringstid er hyppigst assosiert med disse effektene. Det anbefales derfor å velge et middel med kort halveringstid, f.eks. oksazepam i så lav dose som mulig. Det er uavklart om bruk under svangerskapet kan ha uheldige virkninger på fosterets sentralnervesystem og mentale utvikling. Det er ikke påvist at sporadisk bruk medfører noen risiko. Nyere sovemidler er dårlig undersøkt og bør unngås (6). Innen gruppen av benzodiazepiner vurderes oksazepam som det beste valget under graviditet, da det ikke gir aktive metabolitter og har en relativ kort halveringstid sammenliknet med bl.a. diazepam. Incidens av eventuelle misdannelser synes å være doseavhengig. Hvorvidt bruk av oksazepam tidlig i svangerskapet medfører misdannelser, er noe omdiskutert da noen studier viser økt risiko for misdannelser, mens andre ikke har kunnet bekrefte dette (7). Det er begrenset erfaring ved bruk av zopiklon og zolpidem under graviditet, men dyrestudier har ikke vist teratogene effekter (8). Konklusjon Førstegenerasjons antihistaminer anses som førstevalg ved medikamentell behandling av søvnproblemer hos gravide. Alternativt kan et benzodiazepin, fortrinnsvis oksazepam (med kort halveringstid), benyttes i så lav dose som mulig, da fortrinnsvis sporadisk. Valg av sovemiddel til den gravide kvinnen bør være basert på en vurdering der den positive effekten hos moren veies opp mot eventuell risiko hos barnet. Eventuelle tilleggsindikasjoner hos moren kan også tas med i betraktningen om hvilket legemiddel som skal velges. Videre anbefaler vi at det valgte legemiddelet brukes i lavest effektive dose og kortest mulig tid. Referanser: 1. RELIS database 2006; spm.nr. 1720, RELIS Øst.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #14 Skrevet 2. november 2008 Ser du ikke vil ha piller. Men regner med et er fordi du ikke vil ha noe som kan være til skade. Men det finnes veldig god medisin som ikke skader fosteret, nemlig Vallergan. Dette er egentlig allergimedisin (førstegenerasjons allregitabl.). Den er ganske søvndyssende, og virker ikke en tablett, så går det an å ta flere (selvsagt i samråde med lege): Vallergan er reseptbelagt. Den virker hjelper både på innsovning å på det å klare å sove hele natten. Den må tas minst et par timer før du har tenkt å sove. Det fine med Vallergan er at det er en medisin man er godt kjent med da den har vær tøenge på markedet. Så man kan stole på at den ikke er til skade for verken deg eller fosteret. Råder deg til å ta dette opp med legen da Vallergan er en helt annen type medisin enn Stilnoct. Men den har (minst) like bra effekt for de fleste. Nå vet du hvertfall dette, dersom te og annet ikke skulle hjelpe. Søvn må man ta på alvor. Særlig i et svangerskap er det viktig å få nok hvile. Det er nemlig ikke bra for den lille i magen hvis du blir utslitt av søvnløshet. Håper dette er til hjelp og håper det ordner seg for deg. Hilsen en som vet mye om søvn(mangel).
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #16 Skrevet 2. november 2008 prøv akupunktur da vel, det funker som bare det! hvertfall MYE bedre enn piller! da kan du kanskje få litt ro i hodet ditt også? slippe å ha så mye å tenke på mener jeg=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå