Gå til innhold

Når kan et barn passe barnet mitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn på 1,5 år. Vi var i selskap... og mor til en gutt på kanskje 12 år foreslo om ikkje han kunne ta sønnen min ut og ta en tur på lekeplassen. Det ble ikkje spurt direkte om min tillatelse og eg viste tegn til bekymring... men alle sa at det går så bra... og det går bedre enn du tror osv.. (inkl. min mann)

Moren forklarte at han var veldig ansvarlig osv.. og at d ikkje var noen problem... men jeg var ukomfertabel med dette...

Likevel stoppet jeg de ikke og de gikk jo ut på lekeplassen...

det var ikke noe gøy synes jeg.... men prøvde å tenke at de hadde sikekrt rett og at jeg nok var overbekymret iom. at d var første turen ut sånn med et annet "barn"... og eg tenker jo at andre barn kan lett bli ukonsentrerte... glemme ut ting osv.. og eg var redd for trafikk og sånne ting...

Men men til poenget... hva gjør man i en sånn situasjon uten å virke helt idiot og hønemor og overbekymret??

D gikk jo bra da heldigvis men hadde d skjedd noe kunne vi jo ikkje akkurat skyld på han som skulle passe på heller siden han bare er et barn selv....

Når er det "trygt" å la noen andre som ikke er voksne passe barnet sitt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

12 aar vil jeg si er en grei alder. Det er den alderen forsikringer gjerne godtar for barn alene og barn som barnevakt. Men du kjente vel ikke gutten, og da forstaar jeg godt at du ville passe paa litt :)

Skrevet

Kommer helt an på barnet som skal passe, hvor lenge, hvor, hvor gammelt og aktivt barnet som skal passes er osv. Vi lar f.eks 6 åringen vår se etter mini på 1 år i et par minutter rett utenfor huset av og til. Ellers så synes jeg barnet som skal passe bør være over 11-12 år for å ta med et lite barn på lekeplassen (under 2 år) og over 9-10 for et større barn (over 2-3 år). Jeg ville ikke latt min snart 10 år gamle lillebror se etter mini på lekeplassen, men jeg ville latt nabojenta på 10 år se etter ham fordi hun er vesentlig mye mer ansvarlig av seg. For en kveld, som barnevakt så synes jeg de bør være over 14-15 år og med en voksen i nabohuset som de kan ringe til i tilfelle det er noe.

Skrevet

takker for svar... godt jeg ikke var uansvarlig da...

jeg har førsøkt å tenke på hvor gammel han er... er litt i tvil... men han går vel i 4 eller 5 klasse... da er han vel kanskje bare 10 år... han går hvertfall på barneskolen for å si det sånn...

Skrevet

I utgangspunktet hadde jeg ikke vært redd for å slippe jenta mi på lekeplassen med en 12 åring. Men hvis jeg ikke hadde kjent gutten er det ikke så lett og vite om de er ansvarlige.

Har brukt tantebarn på både 11 og 12 som barnevakt, hvis vi er rett i nærheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...