Gå til innhold

En OPPLYSNING!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner å bli drittlei av å forklare hele tiden hvorfor vi ikke bruker ulltøy til de to minste barna, eller værre at folk kommer bort og forteller oss at ull er bedre enn bomull. Og å lese her inne om de som mener alle som ikke bruker ull på barna sine er dumme eller velger nor mindre bra til barna sine.

Så til opplysning: Endel mennesker, også barn, kan ikke bruke noen former for ull mot huden. Grunnen er at de har eksem/atopisk eksem og blir værre, MYE værre, av å få ull inn mot kroppen.

Så nå vet dere det. Neste gang dere ser noen som bruker bomullsbodyer på barna sine, spør om hvor en får tak i noe med bomull, velger fleecdress framfor ulldress osv, så kan dere jo ha i bakhodet at kanskje har barnet aptopisk eksem og at det slett ikke er noen grunn for dere til å opplyse om alle de fantastiske egenskapene til ull. Vi med atopiske barn er nemlig svært klar over dette fra før! Jeg skulle med glede brukt ull på mine to minste slik som på eldstemann siden jeg også synes ull er best, men de minste får masse eksemflekker og klør av ull, alle typer ull, så det går bare ikke.

Sånn, et hjertesukk fra meg :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Devold sitt ullundertøy har bomull innerst og ull ytterst og jeg kjenner mange som har barn med atopisk eksem som bruker dette på vinteren! Men det er jo en annen prioritering om man har økonomi til og bruke 250 kroner pr del!

Skrevet

Devold undertøyet jeg har er ull ytterst og polyester innerst. Polyester transporterer fuktighet ut av plagget i motsetning til bomull. Det samme med noe av Ulvang sitt undertøy til barn.

Skrevet

De fleste skjønner vel at ikke alle kan bruke ull, men je skjønner alikevel at følk kan spørre hvorfor dere ikke bruker ull. Det kan jo hende dere ikke vet at ull er så fint? Er det noe verre enn å si at "Nei, de tåler ikke ull"?

Skrevet

Vi prøvde dette på mellomste, men med lite hell. Kan være mini tåler det bedre, har ikke prøvd.

Skrevet

Er vel mer at jeg begynner å bli lei av å bli spurt elelr føle meg uglesett i butikker ;-) Så derfor kan det jo være greit å opplyse folk, så om noen her inne lærer noe nytt nå så er det kanskje 1-2 personer mindre som spør andre i framtiden. Da er det verd der.

Skrevet

Helt enig, jeg vet hvordan det er... Har hatt atopisk eksem hele livet mitt og det eneste man kan ha rett på huden er ren bomull. Alt annet klør :-/

Skrevet

Å jeg skjønner ikke at alle andre skal ha noe med hva du har på din unge. Jeg kan skjønne hvis barehagen spør, men da spør man bare en gang og når man får høre at ongen ikke tåler ull så er jo saken grei. Absolutt ingen andre som har noe med det ellers altså!

Jeg jobber for øvrig i barnehage og det er ikke alltid at de barn som er allergiske kan bruke ull som har lag med bomull innerst. Det laget blir for tynt og ulla stikker gjennom slik at barnet likevel får eksem.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk skal bry seg om hva andre kler på barna sine. Det viktigste er vel at de er varme og ikke fryser!

Skrevet

Nettopp. Vi kan heller ikke bruke strikkegensre ol utenpå bomullsklær fordi om ullen kommer i kontakt med halsen eller armene får han utslett og klør der. Så langt er det nesten bare bomull som funker på mellomste.

At de i barnehagen spør en gang er greit så klart. Må jo uansett opplyse dem om det slik at de ikke tar på dem reserveklær fra barnehagen i ull som byttetøy dersom vi ikke har tatt med nok bytteklær (skjer en og annen sjelden gang). De vet jo også om at de ikke skal gi dem appelsinjuice, sitrusfrukter osv også pga dette.

Skrevet

Skjønner at du blir irritert og lei :) folk har jo i grunn ingenting med det.

Men vil bare si at bomull nesten er like mareritt som ull kan være når man har atopisk eksem.

Har det selv og jeg kan ikke bruke bomull hvis jeg skal på skitur eller det er en sjans for at jeg kommer til å bli varm og svett.

Nå kan jeg bruke ulike typer ull da, men super undertøy er jo alltid bankers ;)

Håpløst å ha atopisk hud!

Skrevet

Jeg brukte ikke ull på barnet mitt... selv om han ikke har eksem.

Grunnen er vel at jeg hatet ull selv som liten... klødde og klødde... sånn ubehagelig stoff... så det er vel noe jeg har tenkt at det skal mine barn få slippe....

Må innrømme at nå i etterkant... har jeg lest mye om ull og dens gode kvaliteter.. så jeg har begynt å kjøpe inn litt... men det er jo veldig dyrt da.

Men for å si d slik så reagerer jeg aldri på andre barn som bruker bomull klær.

Syns vanlig flis er bra også.... syns det også kan bli fuktig men likevel absorbere og varmer godt i fuktig tilstand...

Skrevet

Ja, skjønner deg godt, Alva. Ull er ikke noen god ting for mange atopikere. Må være veldig stress å måtte alltid forklare for andre hvorfor man velger som man gjør. Jeg selv er av den typen som ikke kan fordra ull mot kroppen, er ikke atopiker selv, men har aldri likt det. Og hvor mange ganger har man ikke blitt mast på om hvor flott ull er osv ;) Men sånn er det bare, man må bare leve med maset :)

Skrevet

Hmm.... føler du at du må forklare deg når du kjøper og når du kler barnet ditt i ull?? Har jeg aldri opplevd. Synes i grunnen at det eneste stedet jeg har møtt på "ullhysteriet" er her inne.

Jenta vår bruker noe ull, men hun bruker også masse bomull.... og jeg som mor vet hva hun trenger av klær for å holde seg varm! Jeg stoler på min egen dømmekraft og bruker det jeg til enhver tid måtte finne mest hensiktsmessig.

Har aldri opplevd at noen i butikkene har sagt at jeg burde bruke det ene fremfor det andre. Kanskje jeg rett og slett ikke "utstråler" noe ønske om å bli belært, men tviler vel egentlig på at jeg er så annerledes enn andre kunder ;o)

Nei, bruk det du finner mest hensiktsmessig til ditt barn, og om noen spør så får du jo bare svare enkelt og greit at de ikke tåler ull....

:o)

Skrevet

"Hmm.... føler du at du må forklare deg når du kjøper og når du kler barnet ditt i ull?? "

Skulle jo selvfølgelig være b-o-m-ull.. ;o)

Skrevet

Ja det er faktisk utrolig hvor mange som av og til kan bry seg om bagateller. Har f.eks opplevd flere ganger å kjøpe bomullsbodyer og bli fortalt av dem bak disken at de heller anbefaler ditt og datt av ull og føler det rett og slett er ubehagelig å føle at jeg må forklare og rettferdiggjøre hvorfor jeg må velge bomull. Jeg foretrekker faktisk ull til barn og bruker det til eldstemann og synes han holder varmen bedre enn de minste, men bomull er bedre for huden deres og velværet deres totalt sett og da blir det så klart det.

Her inne er jo et annet kapittel, så opplyser mer enn gjerne her også ;-)

Skrevet

Men, herregud, de bak disken gjør jo bare jobben sin. Det kan da umulig være en så stor belastning at noen sier at ull er bedre enn bomull, isåfall så synes jeg du fremstår som mer enn hårsår.

Selv har jeg hatt to multiallergiske barn (de er ganske friske nå), og har aldri følt at det har vært noe negativt når jeg har vært nødt til å opplyse om det.

Skrevet

Også har man de som ikke holder seg varme av ull, med mindre man har et lag av bomull innerst.

Mye rart folk skal legge seg i.

Skrevet

Det er utrolig mange mennesker som ikke har peiling på hvordan man skal kle barna sine (og seg selv) best, varmest og mest fornuftig.

At folk prøver å opplyse deg om at ull er bedre enn bomull er helt sikkert ikke for å være jævlig, vet du...

Skrevet

Det er ikke en stor belastning altså, mer at jeg er litt lei av det ;-) Dette var jo bare ett eksempel.

Da mellomste hadde laktoseintoleranse var det helt greit å opplyse om det og forklare hvorfor han ikke kunne få melk og melkeprodukter osv, men av en eller annen grunn så irriterer dette med ull vs bomull meg. Vet ikke helt hvorfor? Kanskje fordi jeg føler at er så unødvendig at andre skal bry seg elelr blande seg her? At jeg føler de automatisk antar at jeg velger noe mindre bra for barna mine fordi jeg da tydeligvis må være mindre opplyst eller noe sånt. Kanskje jeg er litt hårsår eller irritabel? Uansett, det var egentlig ikke poenget, poenget var å få frem til noen her inne som kanskje ikke visste om det at ull ikke er noe for alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...