Gå til innhold

hvem er den kjipe her, jeg eller naboen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i en tomannsbolig, med to etasjer. Felles inngang, hvor den ene går inn døren til sin leilighet på gateplan, mens den andre må opp en etasje for å komme til sin leilighet.

Denne gangen er da felles eie/areal.

Naboen (som da bor nede) vil nå pusse opp denne felles gangen, men jeg har sagt at det ikke blir aktuelt før vi har kommet til eniget om hva og hvordan vi skal gjøre det, da dette er felles. Hun vil f.eks ha fliser i gangen, det vil ikke jeg da det blir glatt og vått.

Men til poenget, hun vil da bare betale for sin "flate nede" altså den kvadratmeteren fra sin dør til felles døren, og mener da at jeg må betale for min "flate opp" samt trappene, da det er jeg som bruker dette mest siden jeg bor opp.

Men altså, det er da felles eie, jeg skal da for pokker ikke betale for 4/5deler??

en annen ting, når det kommer til gangvask står det i kontrakten at dette er felles, og det fungerte ganske bra med de gamle eierene (jeg har bodd i 3 år, og hun i 2mnd).

Men hun vil ikke vaske min møkk som hun sier, så dermed så vasker jeg felles gangen- hver gang.

Så har hun app og til begynt å henge opp knagger på "sin flate" nede i gangen, rigget til skostativ ol, det er da for pokker en felles gang, hun kan da ikke drive å flytte garderoben sin ut der!!

Argh!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har rett..

Alt i felles gang er felles, så da kan jo du også ha ting på knaggen hennes..

Men noe helt annet - hvem vil kle av seg og sette sko i gangen??

Hadde jeg ikke turt.

Skrevet

Ja, naboen din er kjip og ikke du. Men et godt naboforhold trenger arbeid fra begge parter.

Skal dere invistere i ny gang må dere spleise 50/ 50, slik er det i alle sammenhenger.

For å gi et eksempel:

I min oppgang var det visst dårlig trykk i dusjen i øverste etasje, (4 etasjer) og alle leilighetene var med på å dele på regningen for å få byttet vannrøret inn til bygget, selv om dette samlet kom på 40 tusen og ikke hadde noe å si for oss i de lavere etasjene. Når det er vannlekkasje i øverste etasje fordi taket er dårlig må også alle betale for det. De som bor på toppen er jo taket for oss andre.

Her i huset er vi alle selveiere, men vi har et felles sameie hvor vi betaler felles forsikring og løser slike ting som angår hele huset.

Akkurat det at hun ikke vil vaske helt opp kan jeg jo forstå, men det er det eneste. Men hun viser jo ikke akkurat god naboskikk. Om hun vi være slik burde hun heller få seg en enebolig på landet. Deler man hus, deler man ansvar for det.

Dere bør få opprettet et sameie, (registreres i brønnøysundregisteret, veldig enkelt) og ordne med felles husforsikring og ta inn litt husleie hver måned, slik at dere sparer til noe slikt som å pusse opp i gangen. Ikke å forvente at alle har råd til å punge ut samtidig.

Og ja, dette med fliser. Ingen kan bestemme her, dere må komme til enighet. Huff høres slitsom ut å være to. Her er vi 7 leiligheter, og da er det lettere å ha et demokrati.

Lykke til!

Skrevet

Jeg er ikke enig egentlig.

Hun nede burde ikke vaske trappene som bare de oppe bruker. Dette har jeg aldri hørt om at noen gjør. Har selv delt hus på denne måten tidligere og da vasket jeg selv trappen "vår" fast fordi jeg syntes ikke den hadde noe med mannen nede å gjøre. Han tråkket jo ikke der med møkkete barnesko!

Så vaskingen burde være simpelt fordelt: du vasker SELV din egen trapp mens fellesarealet nede dere begge bruker vaskes 50/50.

Oppussing: Uhmm..skjønte ikke helt den, hvem eier huset egentlig??

Skrevet

dette er nok starten på et intrige fylt naboskap ja:p

Jeg har denne dama opp i halsen fra før, synes hun er frekk som få.

kunne skrevet side opp og side ned. Jeg hadde hvertfall vært litt beskjeden om jeg flyttet inn i en tomannsbolig, ikke ta overhånd med engang.

Alt her er dårlig i følge henne, og hun kommer flere ganger i uken på døren for å fortelle meg hva som er dårlig med huset, hagen ol. Hvorfor i all verden kjøpte hun da? Og hvorfor kommer hun til MEG med det? Tror hun at jeg kan male vinduskarmene på kjøkkenet HENNES bedre enn hva de var? Jeg blir så frustrert.

Så har vi to parkeringsplasser, en til hver leilighet.

Over 10ganger har jeg kommer hjem med en trøtt og grinete 1åring etter bhg og plassen har vært opptatt, da må jeg pent kjøre å parkere ved butikken, siden hun og venninnen hennes (som da står på min plass) har gått på tur med hundene og dermed ikke er hjemme.

Tok dette opp med henne, og hun sa da så fint at jeg ikke hadde vondt av å gå litt. haha.

hi

Skrevet

Begge eier huset 50/50. Hver sin leilighet + felles gang.

Men tingen er at hun bruker trappene hun også, om ikke hver dag, så flere ganger i uken, for opp dit må hun når hun skal på loftet.

Og på loftet tørker hun klær, så sier seg selv at det blir flittig brukt.

hi

Skrevet

Neste gang er det jo bare å ringe Falken eller noen og få tauet bort bilen.. Står jo på din plass.

Noen folk er jo bare merkelig. Flyttet inn i blokk med garasjeanlegg. Naboen parkerte fint mellom min og hennes plass så jeg ikke fikk plass til min bil. Når jeg endelig fikk kontakt svarte hun:

"Åh, trodde ikke du brukte din plass siden du alltid parkerer ute"

Eeeh, parkerte ute siden hun tok opp min plass....

Kunne jo være greit å spørre og ikke ta det som en selvfølge......

Skrevet

Jeg ville fått en bil som stod på min parkeringsplass tauet, umiddelbart.

Skrevet

Enig med den og få bilen tauet bort ja!

har selv delt 2mannsbolig så forstår din frustrasjon godt!!

Hos oss var det kun vi som måkte snø,hun som bodde i 1etg lagde en liten sti som ikke gikk an å trille vogn på en gang mens vi tok hele gårdsplassen...og mye mer..

Dere må sette dere ned og skrive faste avtaler,det tror jeg er viktig,ang parkering vasking oppussing måking ol.

Er hun ikke medgjørelig må det da gå an og gå til noe ala meklign ang slikt??

Skrevet

uff, blir helt svett av å tenke på snømåkingen.

Hun er ikke særlig medgjørlig nei. Men alle disse tingene må hun jo ha tenkt over før hun flyttet inn i en tomannsbolig.

hi

Skrevet

Naboen din som e kjipt ja!

Men ka om dokker bruke nån hundrelappa i mnd på å få et vaskefirma te å vaske trappan å fellesgangen enten hver uka eller annahver? :-) Mange som spleise på d når dm bor sånn som dokker:-)

D samme gjelde snemåkkinga, mange me traktora eller hjulastera som tar sneen for en 50 lapp eller nåt ;-)

Men om du får ho me på d e jo nåt anna :-)

Skrevet

jo, men hvorfor betale noen hundre lapper i mnd når jeg vi kan vaske de 10trappe trinnene annen hver uke selv?

Skrevet

Ut i frå dette- er det naboen som er kjip.

Er det med gang ikkje spesifisert i kontrakt/sameie?

Du får gi henne ein lærepenge. Leig inn nokon til å vaske og send henne rekninga. Og gi klar beskjed om parkering. Sei at neste gang- blir ho taua.

Skrevet

Naboen er kjip, ikke du ..

Felleseie, dere deler ugifter på oppussing i gangen både oppe og nede.

Vask, dere deler, hun må også vaske trappen opp.

Hvisk ikke det står noe i vedtektene spes. om dette, at feks. 1.etg. ikke skal vaske oppe..............

(jobber med dette, jeg vet.....)

Skrevet

Du sier til naboen at det er greit at du vasker trappa, men da får hun finne seg en annen vei opp på loftet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...