Gå til innhold

"Du ser så frisk ut!"


Squirrel79

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli temmelig lei dette utsagnet... Jeg tror det har blitt en ting i Norge (og sikkert resten av verden forøvrig) at er man gravid så er man automatisk plassert i gruppen med syke mennesker. Sånn føles det hvertfall for min del.

 

Jeg får mer eller mindre daglig høre at jeg ser så friskt og opplagt ut. Har jeg ikke noen plager? Er det ikke slitsomt? Nå ser jeg her at det er jo mange som har plager, men det kan da umulig være alle! Er det flere her som ikke har noen plager i det hele tatt? Eneste plagene jeg begynner å få er at jeg blir litt fortere sliten, og pulsen er ikke helt i høygir. Ellers har jeg det helt fint. Jobber fulltid, har en aktiv fritid (ja, jeg har sluttet med klatring og lange turer i marka i helgene av naturlige årsaker), men møter venner og går kortere turer, og fungerer helt normalt ihverdagen. Termin er 21. januar.

 

Ikke har jeg søvnproblemer, ikke bekkenproblemer, ikke halsbrann etc etc. De siste to helgene har vi vært på utenlandsreise uten at det har vært noe problem heller. Det må da være flere som har det så enkelt? Føler meg selvfølgelig heldig, men vil jo gjerne høre om det er flere i samme bås :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Har termin samme dag som deg og har det akkurat like fint og problemblemfritt. Går lange turer og svømmer masse, og er med på det jeg kan. Får sånne kommentarer hele tiden jeg også, men jeg tenker at vi får bare ta det som et kompliment. Jeg tror også at man sykeliggjør gravide mer enn nødvendig her i landet. Personlig føler jeg jo også bare at det begynner å bli litt tyngre og at trapper er litt tunge for tiden, men ellers sover jeg som en stein og har det helt fint i kroppen. Jobber 100% og tenker jeg klarer det fint frem til jul. Bare koser meg med lillemann som sparker i magen og gleder meg masse til å bli mamma:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også som deg! Er i veldig god form og har ingen plager, og alle rundt meg er like overrasket! Jeg har fått inntrykk av at nesten "alle" sykemelder seg og fungerer dårlig i jobb, mens et fåtall jobber 100%.

Jeg jobber fullt, og håper og tror at jeg kommer til å gjøre det fram til permisjonen starter! Terminen er 18. januar. Jeg har en veldig aktiv jobb, går hjem fra jobb hver dag og går turer i helgene, så holder meg aktiv hele tiden..

 

Føler meg sevfølgelig også veldig heldig!! Men nei, vi er da ikke syke selv om vi er gravide!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær du takknemlig og glad for at du er så sprek. Heldigvis er det en god del som er det. Kanskje spesielt med førstemann.

 

Men for de mange som ikke er det, er det bra at omverden aksepterer det og vet at det er ganske normalt å ikke fungere optimalt i svangerskapet.

Det er frusterende nok å bli hemmet av smerter, om en ikke skal måtte overbevise legen og andre om at en faktisk har vondt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempeflott! Det sit nok ein del i psyken også, men eg er einig med ho som skriv at det er litt skilnad på første og fleirgongsfødande. Og sjølvsagt er ikkje alle svangerskap like.

 

Eg har og hatt tre friske svangerskap bak meg og har alltid jobba fullt heile vegen, sjølv om eg kanskje kunne teke det noko meir med ro i den verste spyperioden. Men no med fjerdemann er svangerskapet adskillig tyngre. Og sjølv om eg ser frisk og rask ut og ikkje legg på meg i det heile, er det ikkje like enkelt denne gongen. Eg er eldre, ungane heime krevjer sitt og bekkenløysingsplager meldte seg tidleg. Da er det godt at eg med godt samvit kan få ei halv sykemelding slik at eg kan fungere greit både på jobb og heime.

 

Du får ha lykke til vidare med svangerskapet, og nyt at det går så greitt! Det er flott at ein ikkje berre har sjuke svangerskap rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke hatt noen plager. Har hatt et supert svangerskap, det er mitt første og har termin 14 januar.

 

Når noen sier at jeg ser så frisk ut, tar jeg det som et stort kompliment fordi jeg absolutt ikke vil gå rundt å se syk ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke noe som er bedre enn at formen holder.... !!!

Men det er mange gravide som ikke nødvendigvis er SYKE, men slitne... det tar på en kropp å være gravid - og har man da ett eller fler (ofte små) barn fra før - skal det noe til å takle 100% jobb i tillegg!!

 

Jeg er for det aller meste i kjempeform selv jeg - går turer, gjør husarbeid og er med venner og familie - MEN jeg har et barn fra før med store søvnproblemer, en mann som jobber lange dager og en tung jobb selv.... - så jeg har gradert sykemelding - rett og slett av den grunn at jeg ønsker å holde i jobben så lenge som mulig mot termin - og vet at om jeg hadde jobbet fullt langt ut i svangerskapet - hadde jeg måttet gi tapt mot slutten - og ingen tjener noe på å ha en utslitt fødeklar kone/mamma i heimen!!

 

Bekkenet mitt har begynt å krangle litt nå de siste to ukene, og jeg har helt panikk for å måtte bli sittende stille i en stol..... så da er det bedre å lytte til kroppen - og kjenne etter!

 

man skal være gla man er helt/stort sett helt frisk - men ja - mange sliter - og det er sikkert veldig tungt for dem...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...