Gå til innhold

Noen forslag til 2. juledags middag??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjerne noe som er enkelt å lage til samtidig som det er festmat. Pga en sykdom jeg har er det ikke ofte vi lager så mye vanlig festmat og store middager. Vi blir 16 stk med stort og smått. Så dette blir min første "eksamen" i middagslaging til så mange! :S

Håper på mange forslag!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har fast pinnekjøtt julaften, ribbe førstedag og kalkunfilet andre dag.

Pinnekjøtt er jo enklest å lage til så mange da...

Gjest det spirer og gror- Adrian&Oda
Skrevet

oksestek.. lett å lage å SÅÅÅ godt =)

Skrevet

Jeg ville hatt enten kalkun eller fisk.... litt lei mat 2. juledag jeg hehehehe

Skrevet

Lammelår? Er jo kjempegodt.

Skrevet

Bruker å være litt smålei julemat 2 juledag jeg. Men Kalkun m/potet,grønnsaker,waldorfsalat og fløtesaus er veldig godt:) bruker å lage d på nyttåsjaften jeg.

Vist du skal lage noe annet en julemat så kan du lage en god gryterett m/ris, salat og gode rundstykker/hvitløksbrød.D er jo enkelt å lage å samtidlig veldig godt:)

Skrevet

koldtbord.

Da kan du servere litt av alt. Vi har alltid dette på 1juledag. Da kommer hele familien. Vi lager alltid mye mer ribbe til julaften som kan varmes. Alt fra sild, til juleskinke, kylling, masse godt brød, desserter osv. Kommer ikke på alt i farten.

Skrevet

Slå til med fisk! Alle er kjøttlei 2.juledag:

Kjøp laksefiletar eller ørretfilet. Gjerne frosne serveringsstykker. Er ofte på tilbod, Du kan også kjøpe ei side med fisk, skjer det då opp i serveringsstykker.

Smør eit tynt lag med dijonsennep oppå fisken. Legg ei skive spekeskinke (strandaskinke, westfaler, eller noko spansk/italiensk) oppå der igjen. Putt i eldfast form - ha i ovnen på 200 grader i 20 min.

Kanonenkelt og godt. Fisken får ein fin og svak røyksmak. Dette likar også min kresne 3-åring!

Server med feks heimelaga potetmos, eller ris eller pasta eller kokte poteter og frisk salat.

Skrevet

Ovnsbakt ørret/laks med grønnsaker, potet, agurk, rømme, smør +++

Kjempegodt og enkelt!

Skrevet

Kald roastbeef m/f.eks en pepper/rømmesaus, bakte eller fløtegratinerte poteter og en god salat. Enkelt, men litt festmat lell.

Skrevet

Kveite. Uovertruffen 2. juledagsmiddag :-). Med sandefjordsmør og annet lekkert tilbehør. Får vann i munnen bare av å skrive om det...

Skrevet

Tusen takk for mange gode forslag - da bør jeg finne noe som passer! :)

Skrevet

Jeg foretrekker fisk, men det er litt stress å lage til mange. Ovnsbakt ørret er jo enkelt.

Uansett valg hadde jeg dagen før laget klart mye grønnsaker, og servert de nykokt til maten.

Skrevet

Jeg hadde lagd ovnsbakt ørret. Kjempegodt og kjempeenkelt å lage til mange. Bare sørg for at du har mer enn 1 fisk om dere blir så mange som 16. Vi har alltid fisk 1. juledag og det er godt oppi alle de tunge middagene.

Gjest Odin ♥ Tiril_min♥
Skrevet

Vi pleier å ha røkt torsk:)med bacon til og diverse tilbehør:)deilig med litt 'lettere' middag inni alt kjøttet:)

Skrevet

Stemmer for sjømat. Har pleid å være på hummerlag i romjula jeg med hummer, kreps og reker. Det er himmelsk....., men dyrt så det kommer jo litt an på økonomien også da. Hummer er rådyrt...

Skrevet

Vi har lutefisk lille aften, ribbe julaften og pinnekjøtt 1.dag. Dermed blir det restemat 2 dag, men siden du skal ha gjester, hva med stek?? Oksestek, svinestek, hjortestek... Mye godt og lage.. Hvis de fleste spiser ribbe på hjulaften blant dine gjester, kan det jo også være at de er lystne på mer ribbe 2dagen:-)

Skrevet
elgekarbonader med hjemmelaget potetstappe, champinjongsaus, tyttebærsyltetøy og rosenkål :o) mmm, nå ble jeg sulten!
Skrevet

Vil anbefale pinnekjøtt av geit/kje, det er ikkje så vanskeleg å lage, i tilegg til at det ikkje er så mange som har smakt det. Eg synest i allefall det er veldig godt!:) (men så har vi kje til både julemiddag og nyttårsmiddag;)

Skrevet

Vi har en tradisjon med at alle i familien inviterer til middag en dag hver i mellomjula, og da med faste retter.

Vi lager alltid bacalao til "vår" dag. Kjempegodt med noe fisk som ikke er typisk julemat midt i all julematen.

Enkelt å lage er det også! Virkelig! Lag to store gryter, så har du til 16 personer. Vi er ofte over 20, og det er ikke NOE stress!

De andre dagene pleier vi å ha:

Ribbe

Kalkun

Kveite

Viltgryte med høstens fangst

Hmm... kommer ikke på noe mer... Men det er en middag hver dag, så det må vel være noe mer...

Skrevet

Vi har pinnekjøtt 2.dag vi. nam nam.Ellers er det jo lett meg kalkun til så mange da.

Skrevet

Jeg stemmer også for Kalkun.

Det er enkelt å lage til mange så da trenger du ikke legge ned så mye jobb i det, men det ser veldig imponerende ut.

Skrevet

vi har fast pinnekjøtt på julaften og ovnsbakt laks første dag, med poteter, salatblader og rømme blandet med en liten ts sukker og sitronsaft...

det er mat som "lager seg selv" og deilig etter den tunge julematen... kan jo være en ide:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...