Anonym bruker Skrevet 1. november 2008 #1 Skrevet 1. november 2008 Driver og planlegger småtroll, og er veldig usikker på om jeg skal droppe ammingen for å unngå kapsling eller ei. Kan ikke tenke meg et liv uten mine nye fordeler, så kapseldannelse vil virkelig være krise for min del. Tidligere viste jeg meg knapt nok naken for meg selv i dusjen, mannen min fikk verken se eller røre. Han måtte holde seg langt unna brystene mine, ellers ble jeg bare sur og lei meg. BH-en var fylt med flere silikoninnlegg, noe såm gjorde brystene røde og såre. Tanken på mine bitte små bryster knagde på selvtillitten min hver eneste dag, knapt nok en dag uten at jeg felte en tåre eller fler. Nå kan jeg endelig være meg selv og slipper å tenke på å skjule mine små bryster. Det er helt fantastisk. Ekteskapet er 100 ganger bedre, ja livet i seg selv er endelig verdt å leve. Det høres sikkert sprøtt ut, men det var det som skulle til for at jeg skal ha det bra. Går fortsatt ikke med dype utrigninger eller sexy kledd for å vise meg fram, men jeg føler meg kvinnelig. Har et mye mer avslappet forhold til kroppen min. La foresten inn 250 cc, ikke så mye, men nok til å øke selvtillitten min mange hakk. Så, jeg vet rett og slett ikke om jeg tørr å amme. Hva gjør jeg?
Gjest Skrevet 2. november 2008 #2 Skrevet 2. november 2008 Kanskje du burde ta en prat med noen som virkelig kan dette med silikon og amming? Her staar det litt, har du lest dette: http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article350500.ece Der virker det nesten som om det er graviditeten i seg selv som har mest aa si. MEn kanskje du kan faa en time hos noen som ham som er spesialist paa feltet og be om raad?
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #3 Skrevet 3. november 2008 spør babygullz, hun har silikon og ammer, fikk unge for 3 uker siden tror jeg. sjekk inne på småtroll 0-1år, hun er der inne. jobber selv med plastikk kirurgi (ikke kosmetisk) kirurgene på jobben min sier at det ikke er noe problem å amme med sillikon, men jeg syns du heller burde ringe kirurgen som opererte deg og snakke med hun/han.
wireless wife Skrevet 3. november 2008 #4 Skrevet 3. november 2008 Hei. Jeg vil henvise deg videre til noen av mine ammehjelperkollegaer som har spesial kunnskaper på dette med amming og brystopererte kvinner. Om det er reduksjon eller implantater de selv har opplevd vet jeg ikke, men de sitter uansett på masse kunnskap om temaet. Dersom de ikke kan gi deg tilstrekkelig hjelp selv så vil de uansett vite hvor du skal henvende deg for å få den hjelpen du trenger. Amming hos brystopererte kvinner: Britt-Elin Haga 53 47 23 59 Elisabeth Evensen 33 45 93 23 I utgangspunktet er det ikke et problem å amme selv om man har silikon, så dersom du ønsker det så skal det helt fint være mulig. Det er ikke riktig alle som kan fullamme, men veldig mange klarer også det. Lykke til. :-) (Her er foresten litt info om silikoninnlegg tatt fra vår nettside) Silikoninnlegg Ved silikoninnlegg brukes forskjelllige operasjonsteknikker. Ikke alle gir tydelig arrvev. Noen implantater er lagt inn med et snitt under areola, andre med et snitt under brystet. Kvinner som har fått silikoninnlegg har vanligvis færre ammeproblemer enn de som er brystredusert. Noen vil oppleve at utdrivningsrefleksen fungere dårlig og kan trenge syntocinonspray. Andre vil være nødt for å amme hyppig på grunn av liten lagerkapasitet i brystet. De fleste opplever heldigvis en ukomplisert amming. En brystoperert mor bør få tett oppfølging allerede på sykehuset. Terskelen for å be om hjelp når man selv er ”skyld” i ammeproblemene er ofte ganske stor. Ideelt sett burde opplysninger om brystreduksjon/silikoninnlegg komme frem allerede ved journalskriving, slik at personalet på føde/barsel-avdelingen vet dette og kvinnen ikke behøver å opplyse om dette hver gang hun skal forholde seg til et nytt vaktskifte.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2008 #5 Skrevet 4. november 2008 Hmmm, ikke lest det innlegget før nei. Skrev en del mailer til forskjellige kirurger og forhørte meg om temaet før jeg opererte, men ingen som var i nærheten av å være så negative som denne kirutgen. Men gjort er gjort, og er jo egentlig veldig fornøyd. Min kirurg frarådet meg ihvertfall ikke operasjonen, sjøl om jeg sa at jeg nok ville prøve å bli gravid om et års tid. Får nok undersøke mer om saken ja.... Takk for svar :-)
Anonym bruker Skrevet 4. november 2008 #6 Skrevet 4. november 2008 Tusen takk :-) Skal ikke se bort fra at jeg tar en telefon en dag. Føler at informasjonen spriker i flere retninger, så ikke så lett å orientere seg. Men ut fra ulike forum jeg har lest, er erfaringene med amming og silikon både positive og negative, så sikkert ikke så lett å vite på forhånd hvordan det går....
Anonym bruker Skrevet 4. november 2008 #7 Skrevet 4. november 2008 Hei! Tenkte bare å lufte min erfaring med silikoninnlegg og amming. Fikk barn for 3 uker siden, har silikoninnlegg (like mye som deg) og fullammer barnet mitt. Jeg var ikke i tvil om at jeg ville amme, og er samtidig klar over at brystene mine sikkert ikke blir like faste som de har vært, men de vil ikke bli små igjen ihvertfall! Har også hørt at noen har fått kapseldannelse etter graviditet og amming, men de har som regel hatt silikonproteser som har vært flere år gamle...så det kunne jo ha skjedd uansett? Etter fødselen tok det nesten en uke før jeg kom skikkelig i gang med ammingen, og måtte bruke mme i tillegg. Men så tok det seg opp og nå har jeg masse melk og ingen problemer med amming så langt ihvertfall! Men hva du vil gjøre det kan jeg ikke svare på..brystene blir jo ikke like fine som før uansett, men jeg har tenkt å skifte om noen år allikevel. Er forresten 5 år siden jeg ble operert. Jeg er veldig gla for at jeg valgte å amme ihvertfall..for det er utrolig kos å være så nær babyen sin! Lykke til uansett hva du velger ihvertfall, og bare spør hvis du lurer på noe!
sisseli Skrevet 4. november 2008 #8 Skrevet 4. november 2008 hei. jeg la inn silikon for 4 år siden. har ammet både med og uten silikon. uten i 3 mnd , og med i 7 mnd og ammer fortsatt. om du lurer på noe er det bare å spørre )
Anonym bruker Skrevet 4. november 2008 #9 Skrevet 4. november 2008 Supert :-). Hvor lenge har du tenkt til å amme da? Hva har kirurgen din anbefalt? En av kirurgene jeg har spurt hadde faktisk ikke hørt om at det var bevist at kapsel var forbundet med amming... Merkelige greier...
Anonym bruker Skrevet 4. november 2008 #10 Skrevet 4. november 2008 Hei. Så bra at det går bra med ammingen nå :-), og takk for at du vil fortelle om erfaringene dine. Helt klart bedre å ha småslappe pupper enn ikke noe i det hele tatt. Er de som mener at brystene har blitt finere etter amming fordi de ser enda med naturlig ut. Er i grunnen kapsel som bekymrer meg, ikke om de ikke blir like fine som før. Hatt veldig brystspreng?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå