♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 1. november 2008 #1 Skrevet 1. november 2008 Fått en regning fra legesenteret mitt idag på forbruksmateriell. Hadde gynekologisk undersøkelse både på etterkontroll etter sist fødsel, og sist jeg var hos legen under dette nye svangerskapet grunnet blødninger. Jeg er helt sikker på at jeg ikke skal betale denne og at det skal være gratis. Men bare for å sjekke med dere, skal også høre med NAV.....
-MtG- Skrevet 1. november 2008 #2 Skrevet 1. november 2008 Jeg har aldri betalt for noen ting. Ikke en gang når jeg har vært hos legen for ikke-svarngerskapsrelaterte ting som allergi og slikt. Synes det høres rart ut at du skal betale for matriell..
ventejenta Skrevet 1. november 2008 #3 Skrevet 1. november 2008 Jeg er nokså sikker på at de har lov til å ta betalt for materiell, dessverre... Det er vel ikke vanlig å gjøre det, men tror ikke de får det dekket av NAV, og da må jo legen i utgangspunktet dekke det av egen lomme. Men jeg er ikke helt sikker altså! Når det gjelder barn under 12 år og de som har frikort har man iallfall lov å ta betalt for materiell, så jeg vil tro det samme gjelder under svangerskap.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 1. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. november 2008 Eneste jeg betalte sist gang var sukkerpulveret til glukosebelastningstest- 35 kroner- fordi det var det eneste de ikke fikk refundert mener jeg dama i skranken sa. Hadde flere gu da, og ingen av disse måtte jeg betale for.
Kamomille Skrevet 1. november 2008 #5 Skrevet 1. november 2008 Du skal ikke betale egenandel for alt som er svangerskapsrelatert. Og som innlegget ditt antyder har du heller ikke betalt egenandel for timen. Forbruksmateriell er du derimot ikke fritatt for å betale . Alle må betale for forbruksmateriell uansett om det gjelder svangerskap, de har frikort, barn under 12 år osv. Forbruksmateriell kommer i tillegg til evt egenandel.
-MtG- Skrevet 1. november 2008 #6 Skrevet 1. november 2008 Jeg har ikke betalt noe for hverken gu-materiell eller glukosepulveret.
ventejenta Skrevet 1. november 2008 #7 Skrevet 1. november 2008 Jeg fant dette på NAV sine sider: "Hvilke egenandeler regnes med? Det er bare godkjente egenandeler som regnes med. Noen utgifter dekkes ikke av frikortordningene, for eksempel utgifter til bandasjemateriell hos lege. Dette kalles egenbetaling. Du må betale disse utgiftene selv om du har frikort eller er fritatt fra å betale egenandeler. Egenbetaling kan ikke føres inn i kvitteringskortet for egenandeler."
Kamomille Skrevet 1. november 2008 #8 Skrevet 1. november 2008 Ingen er fritatt for å betale forbruksmateriell. Men det er jo selvsagt opp til den enkelte lege hva de faktuerer. Og det kommer jo også ann på hvor mye materiell de bruker. Man blir f.eks sjelden fakturer for et plaster, men dersom man trenger mye bandasje er det vanslig å fakturer. Dette er jo noe legene ikke får refundert fra staten.
Gjest Skrevet 1. november 2008 #9 Skrevet 1. november 2008 Jeg har aldri betalt for noe under graviditetene. Ei heller slikt som eg. ikke er svangerskapsrelatert. Så som nå, når jeg har skadet kneet (ingenting med graviditeten å gjøre) og måtte sykemeldes osv. var det alldeles gratis (er i uke 32). Så jeg kan ikke tenke meg at de skal kunne ta betalt for materiell brukt til undersøkelser relatert til svangerskapet.
Gjest Skrevet 1. november 2008 #11 Skrevet 1. november 2008 6 ukerskontrollen er gratis jo. Har ikke betalt ei krone noen av gangene jeg. Eneste jeg har betalt for i forbindelse med graviditetene er gravitestene jeg tok hos legen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå