lego Skrevet 1. november 2008 #1 Skrevet 1. november 2008 Hvor høyt bt er høyt? Hvor går grensen? Noen som vet? Fikk svangerskapsforgitning på slutten av forrige svangerskap, og ble satt gang pga det. Nå er jeg i uke 18 og var hos jm om tirsdagen. Ho sa jeg hadde litt høyt blodtrykk, men har ikke ødemer, proteiner eller noen andre tegn på svangerskapsforgiftning. Men de siste dagene har jeg hatt fryktelig vondt i hodet,hele dagen liksom. Skal til lege om 2-3 uker... Bør jeg ta kontakt med jm eller lege før det for å sjekke bt? skal også til ul om 1-2 uker, kan jeg be de om å sjekke bt f.eks?
Bring_it_on!!:)) Skrevet 1. november 2008 #2 Skrevet 1. november 2008 Hva er litt høyt blodtrykk da?? Hva står det på papirene dine?? =) Du kan jo spørre om de kan sjekke bt når du er på ul ja..
Bring_it_on!!:)) Skrevet 1. november 2008 #3 Skrevet 1. november 2008 Normalt blodtrykk er 120/80 ... Litt variabelt fra person til person.. Og tidlig i svangerskapet så er det vanlig med lavere blodtrykk en dette og litt ut i svangerskapet er det vanlig at det er litt forhøyet.. Litt over 120/80.. Når undertrykket er over 100 er det slik at de gjerne undersøker nærmere.. Eller eventuelt overtrykket over 160.. Men det er undertrykket som gjerne blir sett på som det skumle.. Men uansett så følger disse gjerne hverandre..
lego Skrevet 1. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. november 2008 hadde 120/80 om tirsdagen ser jeg.... forrige svangerskap så hadde jeg rundt 60-70 i undertrykk, husker ikke overtrykket, har ikke de gamle papierene i nærheten nå. Jeg er ganske stor og overvektig da, vet ikke om det har noe å si jeg... har virkelig ikke peiling på sanne ting...
Bring_it_on!!:)) Skrevet 1. november 2008 #5 Skrevet 1. november 2008 120/80 er nå langt ifra høyt.. Det er igrunn ikke lett forhøyet heller sett iforhold til normalen.. Men det kommer jo an på hva som er din normal når du ikke går gravid.. Men har du normalt blodtrykk så er 120/80 ikke høyt.. Skjønner ikke hvorfor hun sa det igrunn.. Hva hadde du i blodtrykk på kontroll før det igjen da?? Og hvor lenge er det siden?? Hvis det er rask stigning fra lavt til høyt blodtrykk så kan de allikevel se på det som høyt eller stigende..
lego Skrevet 1. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 1. november 2008 Var på kontroll for ca 5 uker siden og da hadde jeg 122/81 Hva jeg ligger på når jeg ikke er gravid aner jeg ikke... Tusen takk for svar forresten, ble litt roligere nå. det var første gangen jeg var hos jm, var hos legen første gang, og jeg fikk veldig inntrykk av at jm ikke ville jeg skulle jobbe 100%, ho mente på at jeg kom til å bli sykemeldt av legen på neste kontroll, som da er om 2-3 uker...
Bring_it_on!!:)) Skrevet 1. november 2008 #7 Skrevet 1. november 2008 Da har du jo ikke hatt økning.. Synes det er rart jordmoren reagerte siden du heller ikke har hatt ødemer eller proteiner i urinen.. Ved lett svangerskapsforgiftning så vil man i de fleste tilfeller registrerer +1 proteiner.. Ødemer, hodepine samt blodtrykk over 140/90 .. Ved sterk svangerskapsforgiftning så vil blodtrykket være over 160/110.. Men er du urolig kan du jo bare ta en tlf ned til legevakten.. Men jeg er ganske så sikker på at de ikke vil gjøre noe.. Du er helt sikker på at det ikke er funn på urinen?? Jeg tenkte siden hun reagerte .. hehe..
Bring_it_on!!:)) Skrevet 1. november 2008 #8 Skrevet 1. november 2008 Du kan forresten lese mere om det her.. =) http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/graviditet/preeklampsi.php Og om du googler blodtrykk så får du opp masse... Tar blodtrykk i hytt og pine på jobben.. Det er dog ikke på gravide da så litt annerledes ståsted.. Men utifra mine egne svangerskap og hva jeg har lest meg til så tror jeg ikke du behøver uroe deg.. =)
gerd Skrevet 1. november 2008 #9 Skrevet 1. november 2008 Normalt br er 120/60 Grensen for svangerskapsforgiftning er 140/90 Med andre ord er 80 i undertrykk litt høyt.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 1. november 2008 #10 Skrevet 1. november 2008 Er normalt blodtrykk 120/60?? Er det normalen for gravide da?? jeg spør for jeg vet at normalen ellers er 120/80..
lego Skrevet 1. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 1. november 2008 Tusen takk for svar! Det står neg. på urin og 0 på ødemer. Det er greit å være litt forsiktig ettersom jeg fikk svangerskapsforgiftning med mini, men jeg blir jo litt bekymret og da... Er jo ikke mer enn 18 uker på vei, så det blir jo lenge å gå og bekymre seg hvis det ikke er noe å bekymre seg over. Men jeg tenker jeg spør om bt på ul og hører hva den jm sier. Så får jeg heller ta det opp med legen min uka etter. Igjen, takk for svar.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 1. november 2008 #12 Skrevet 1. november 2008 Hva er et normalt blodtrykk? Det er faktisk ikke så lett å svare på som det kan høres ut. Det går ingen skarp grense mellom det som kalles normalt blodtrykk og det som kalles unormalt høyt blodtrykk. Dessuten varierer blodtrykket med alderen. Et blodtrykk som de fleste leger mener er for høyt for en 20-åring, kan være greit for en 60-åring. Veldig generelt kan man si at overtrykket, det systoliske trykket er fint så lenge det er under ca. 140 mm Hg. Undertrykket, det diastoliske trykket, kan man si er fint når det er under ca. 85 mm Hg. Undertrykk på 90 mm Hg er lett forhøyet, og når man er oppe i 115, er det moderat forhøyet. Tabellen under er generell, men vil gjelde for de fleste voksne mennesker i hvile: Systolisk blodtrykk (overtrykk) Diastolisk blodtrykk (undertrykk) Optimalt blodtrykk 120 mm Hg - 80 mm Hg Normalt blodtrykk 130 mm Hg - 85 mm Hg Lett forhøyet blodtrykk 130 - 140 mm Hg - 85 - 90 mm Hg Høyt blodtrykk 140 mm Hg - 90 mm Hg Hos gamle mennesker er ofte det systoliske trykk ganske høyt, fordi hovedpulsårene blir stivere med årene. Tror du tar feil altså gerd.. Iallefall når det kommer til alt jeg har lært så langt på skolen og på jobben..
Gjest bissen Skrevet 1. november 2008 #13 Skrevet 1. november 2008 Normalen er 120/80 ja..sånn utenom graviditet! Jeg hadde alvorlig sv.forgiftning, men jeg ble ikke lagt inn før blodtrykket var 200/130. I forhold til det så har du jo litt å gå på Men jeg skulle nok blitt lagt inn litt før da.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 1. november 2008 #14 Skrevet 1. november 2008 Oii.. Ja jeg skulle da virkelig tror at du skulle blitt lagt inn før ja.. Alt gikk bra eller?? 160/110 vitner jo om sterk svangerskapsforgiftning.. Men 120/80 til 200/130 er stooooor økning.. Og selvom 80 - 30 ikke høres mye ut så er det faktisk det målt i blodtrykk.. =)
Gjest bissen Skrevet 1. november 2008 #15 Skrevet 1. november 2008 Ja, jeg var ganske dårlig..hadde 40 kg vann i tillegg:) Opplevde endel feil fra sykehuset under svangerskapet. Blodtrykket økte og under keisersnittet stoppet hjertet. Jentene måtte ut 11 uker før, minstemann hadde morkakesvikt også. Men det gikk bra! Og det er jo utrolig:) Vet egentlig ikke de grensene på forgiftning jeg, kanskje jeg burde det;)
Bring_it_on!!:)) Skrevet 1. november 2008 #16 Skrevet 1. november 2008 Vi skal jo egentlig ikke behøve kunne det.. Vi burde jo kunne stole på at legen og sykehuset vet når det er fare på ferde.. Men godt at alt gikk bra tross alt da.. =) Det er jo flere nyanser som spiller inn.. Men som du sa så hadde du jo masse vann og du hadde sikkert mer en 1+ i proteiner i urinen... Har egen blodtrykksmåler hjemme jeg da.. hehe.. Sjekket det jevnlig tidligere pga jeg hadde en episode med arterieflimmer og høyt blodtrykk/puls..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå