lego Skrevet 1. november 2008 #1 Skrevet 1. november 2008 Hvor høyt bt er høyt? Hvor går grensen? Noen som vet? Fikk svangerskapsforgitning på slutten av forrige svangerskap, og ble satt gang pga det. Nå er jeg i uke 18 og var hos jm om tirsdagen. Ho sa jeg hadde litt høyt blodtrykk, men har ikke ødemer, proteiner eller noen andre tegn på svangerskapsforgiftning. Men de siste dagene har jeg hatt fryktelig vondt i hodet,hele dagen liksom. Skal til lege om 2-3 uker... Bør jeg ta kontakt med jm eller lege før det for å sjekke bt? skal også til ul om 1-2 uker, kan jeg be de om å sjekke bt f.eks?
Gjest thricane Skrevet 1. november 2008 #2 Skrevet 1. november 2008 hvis du har bt lik 140/90 eller høyere, kalles det hypertensjon. hvis du i tillegg har proteintap og ødem, karakteriserer de det som preeklampsi. er blodtrykk lik eller høyere enn 160/110 eller proteintap på mer enn 3 g er det tegn på alvorlig preeklampsi, da blir du sendt rett inn på sykehuset (skal det i hvert fall) har du vondt i hodet/flimring foran øynene og/eller smerter i magen, kaster opp, er det grunn til at du skal inn på en akutt time hos lege eller jordmor og sjekkes. det er ikke noe de skal drøye med å sjekke, spesielt ikke du som har hatt dette før. ta kontakt på dagen.
MammaTilSebastian Skrevet 1. november 2008 #3 Skrevet 1. november 2008 Hmmm.... Jeg har blodtrykk på 145/88. Og har hatt proteiner i urinen fra dag en. Ikke ødemer. Har diabetes i tillegg og går på kontroll på fødepoliklinikken på sykehuset hver 14.dag. De har ikke sagt noe om svangerskapsforgiftning, men tanken har streifet meg. Er det forsvarlig å være i arbeid med dette??
Plutselig_gravid Skrevet 1. november 2008 #4 Skrevet 1. november 2008 Jeg har vanligvis veldig lavt blodtrykk. I uke 16 var blodtrykket mitt 60/45. Uken etter fikk jeg plutselig sinnsykt vondt i hodet, kvalme, og lyssky. Og en del smerter i magen. Hodepinene er mer eller mindre konstant. Gikk rundt sånn i 2 uker før jeg gikk til legen. Han målte blodtrykket mitt og det lå da på 130/90. Han tok verken urinprøve eller noe annet da han sa at svangerskapsforgiftning ikke forekom før uke 20. (var da 18 uker) Han sa at det nok var tensjonshodepine. Har fremdeles sinnsykt vondt i hodet. Skal til jordmor på onsdag som kommer, så får vi se hva hun sier. Er da 21 uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå