paula28 Skrevet 1. november 2008 #1 Skrevet 1. november 2008 Jeg har fått skikkelige strekkmerker på magen de siste ukene (er nå gravid i uke 40), og de KLØR! Ikke hele tiden, og det hjelper litt å smøre magen med lotion. Men når jeg først begynner å klø, så klør det noe sinnsykt!!! I tillegg så har jeg små nupper på strekkmerkene også, nesten som små blemmer. Disse forsvinner nesten helt når kløen går over, men kommer tilbake så snart det klør. Nå leste jeg nettopp et sted at hvis man har ekstrem kløe på magen, i hendene eller under føttene, så kunne det skyldes opphopning av galle under huden, og kunne være alvorlig. Noen som har hørt om dette? Eller har opplevd det som jeg beskriver? (jeg klør kun på magen, ikke på hender/ føtter) Er litt småstressa nå, jeg burde kanskje ringe lege?
BABY-JENTE Skrevet 1. november 2008 #2 Skrevet 1. november 2008 jeg vil tro at siden det kun er på magen - der strekkmerkene sitter og huden er irritert, så er det nok ikke noe å bekymre seg over. men hvis det sprer seg så hadde jeg nok tatt meg en tur til legen. hjelper ikke å smøre huden? hva med sånn antikløkrem man får kjøpt på apoteket? aurax mener jeg det heter, lilla forpakning...
november barnet Skrevet 1. november 2008 #3 Skrevet 1. november 2008 heisann ja du e ikje aleina me å klø så sinnsykt på magen, eg o klør, eg tar å kjøle d ner me kalle klut eg å d hjelper får ei stund, eg er o heilt dåven eg kjenner nesten ikje at eg klør meg på magen når eg klør, spurte jordmor om d å hu sa d va heilt normalt, d e mongen så får klå på magen nå (svangerskapskløe) i slutten, å blir liksom bedøfte/dovne på magen. men vis du er i tvil så kan du jo kontakte lege/jordmor å høre me de. men eg trur du kan slappe av eg, eg e nå i 37 uke så eg stoler nå på d så jordmor sa. men lykke t videre.
jinte1983 Skrevet 1. november 2008 #4 Skrevet 1. november 2008 Hei du. Selv om du ikke klør i hender og under beina, så kan det være tegn på svangerskapskløe. Jeg ville anbefalt deg å ta en telefon til føden idag bare for å høre deres mening, Jeg hadde nemlig dette på slutten av forrige svangerskap, og de tok det ganske alvorlig (selv om jeg var helt på slutten). Jeg ble innlagt og om ikke fødselen hadde startet så hadde de satt den i gang
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 1. november 2008 #5 Skrevet 1. november 2008 Hei! Siden kløen din er kommet i forbindelse med strekkmerkene så er nok det mest sannsynlig grunnen. Jeg har klødd enormt på magen i noen uker nå, spesielt i øverste del der babyen ligger klint oppunder ribbeina mine:-) Fant ut at jeg skulle til legen for å ta en leverstatus blodprøve for å utelukke den farlige typen svangerskapskløe..Den ene leververdien var ganske forhøyet, men alle de andre var fine. Legen min snakket med spesialister på føden og de sa at det var denne karakteristiske kløen under føtter og inni hender de tok særlig alvorlig, og siden de andre blodprøvene var ok så har jeg slått meg til ro med det. Det skader jo selvfølgelig ikke å ringe føden å høre i ditt tilfelle heller. Den forhøyede leverprøven min er forresten gått ned nå og kløen er ikke så intens lengre heller. Det er visst normalt at noen av leververdiene kan være litt forhøyet i svangerskapet uten at det trenger bety noe farlig, leveren er nok litt ekstra belastet når en er høygravid:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå