Anonym bruker Skrevet 1. november 2008 #1 Skrevet 1. november 2008 Jeg ble møtt med et spørsmål av min fireåring som jeg rett og slett ikke klarte å svare på i stad, og som jeg ble litt paff over fordi det ikke akkkurat (trodde jeg ihvertfall) er noe en fireåring pleier å fundere over, hehe. Hvorfor har vi en sånn ordning at vi stiller tilbake klokka egentlig? Her i landet som det er så korte dager med sol i fra før av? De har det jo ikke sånn i England f.eks. Vet ikke hvordan det er med de andre landene i Europa, men.... Kan noen forklare meg det?
Mikroline Skrevet 1. november 2008 #2 Skrevet 1. november 2008 Jo, alle land i EU stiller klokka samtidig, så England har også sommertid. Man stiller jo klokka for å få mest mulig dagssol på sommeren, da får man jo en ekstra time lys på kvelden.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2008 #3 Skrevet 1. november 2008 De gjorde ikke dette i england før, men det er mange år siden jeg i det hele tatt har tenkt på denne problemstillingen, ehehe . Syntes dette er en ulogisk forklaring! På sommeren har vi det jo varmt og solen frem til 11. Hadde det ikke vært bedre og ofret den ene timen om sommeren i stedet for å ta den bort nå på vinteren hvor det er så mye grått, kaldt, vått og ...snøete?! Hvem kan jeg ta opp dette med! Ble skikkelig irritert over denne regelen nå kjenner jeg
Pappalille Skrevet 1. november 2008 #4 Skrevet 1. november 2008 England innførte sommertid i 1916, og var det andre landet i Europa som innførte sommertid...
Mikroline Skrevet 1. november 2008 #5 Skrevet 1. november 2008 Men tilgjengeld er det lysere om morgenen da. Jeg synes det er bedre med litt lysere morgener enn en ekstra time lys om ettermiddagen. Tror du nok må godta sommertid og vintertid, ikke så mye å gjøre med dette:)
MJ<3 Skrevet 1. november 2008 #6 Skrevet 1. november 2008 Men om vi hadde ofret den timen på sommeren hadde det jo blitt akkurat det samme på vinteren. Hadde vi ikke skrudd klokka fram på sommeren og ikke tilbake på vinteren hadde vi jo vært like langt på en måte. Jeg syns det er tull hele greia. Det er uansett lyst lenge på sommeren så det kunne vært som det er uten denne stillinga frem og tilbake, mener nå jeg. Bare tull for småttisene!
Anonym bruker Skrevet 1. november 2008 #7 Skrevet 1. november 2008 Og er ikke bare land i Europa som stiller klokka. Første gang jeg var i Mexico hadde de sommertid. Var tilbake 2 år senere, da hadde de en diskusjon om de skulle gå bort fra dette. Ettersom de ikke var kommet til enighet droppet de sommertid dette året. Bekkmørkt fra kl 18.30... (Merket det spesielt godt når man var ute på landeveien med lite gatelys..) Vet ikke hva de ble enige om til slutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå