Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 31. oktober 2008 #1 Skrevet 31. oktober 2008 Har blitt fortalt her inne mange ganger at far ikke har rett på en dritt når det kommer til permisjon hvis mor er student og jobber mindre enn 50%, men på nav står dette: Spesielle krav til mor når far skal ta ut foreldrepenger Når far skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote, er det en forutsetning at mor enten: * arbeider helt eller delvis, * tar offentlig utdanning på heltid, * studerer i kombinasjon med arbeid som til sammen blir heltid, * på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet * eller er innlagt i helseinstitusjon og ikke kan ta seg av barnet Dersom mor etter fødsel arbeider minst 75% av full arbeidstid, kan far få foreldrepenger ut i fra at mor arbeider full tid. Arbeider mor mindre enn 75 % av full arbeidstid, reduseres fars foreldepenger tilsvarende reduksjonen i mors arbeidstid. Jeg tolker det da slik at jeg kan begynne studiene mens far tar en større del av permisjon enn fedrekvoten, men tolker jeg bare feil? Sendte mail til nav, og det eneste jeg fikk i retur var linker, men jeg er livredd for å lese dette feil og belage meg på noe som ikke stemmer... Noen her som har gjort dette i praksis og vet hva som stemmer? Vi hadde belaget oss på at far ikke engang skulle få sine 6 uker...
Januarjubel! Skrevet 31. oktober 2008 #2 Skrevet 31. oktober 2008 Vi har gjort det i praksis. Jeg tok 6 måneders permisjon og far de resterende 3. Far kan absolutt ta foreldrepermisjonen, men ikke de to ukene før termin og seks uker etter fødsel som er forbeholdt mor. Fedrekvoten derimot faller bort (de 6 ukene altså (10 fra neste år?). Den fikk ikke vi, og heller ikke andre par der mor ikke har jobbet tilsvarende 50%. Dette er selvfølgelig veldig surt, og har vært oppe til dagsorden et par ganger, senest Arve Juritzen i Dagsnytt Atten for et par uker siden. Dvs at der mor er student vil den samlede permisjonen forkortes tilsvarende fedrekvoten. Skjønner? Viktig å holde rede på forskjell på permisjonsuker og ferdekvote altså
Gjest mphs Skrevet 31. oktober 2008 #3 Skrevet 31. oktober 2008 Om du går ut i 100% studie kan far ta ut permisjon på eget opptjeningsgrunnlag, men da må du begyne å studere 6 uker etter fødsel(mener å huske at det var 6 uker etter fødesl). Fedrekvoten får han ikke siden du ikke har jobbet minst 50% i opptjeningstiden.
Gjest mphs Skrevet 31. oktober 2008 #4 Skrevet 31. oktober 2008 Da husket jeg nok feil anngående de 6 ukene.
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 31. oktober 2008 #5 Skrevet 31. oktober 2008 Ok, da forstår jeg litt mer=) Vanskelig for meg å gå tilbake til studier 6 uker etter fødsel da, siden det er midt i sommerferien og skolen ikke er begynt igjen...=P
May-juli07+mai09 Skrevet 31. oktober 2008 #6 Skrevet 31. oktober 2008 jeg var student.... - fikk engangsstøtte - lån og stipend som stipend - far fikk all permisjonen jeg måtte ikke gå på undervisning bare ta eksamner hvis jeg ville!! så det syns jeg var en bra ordning
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 31. oktober 2008 #7 Skrevet 31. oktober 2008 Oj, hvordan fikk du til det? da tok dere jo permisjon begge to samtidig vel? siden du fikk lån og stipend utbetalt som stipend?
Gjest mphs Skrevet 31. oktober 2008 #8 Skrevet 31. oktober 2008 Nå kan man ikke få fødselstipend når far mottar foreldrepenger.
May-juli07+mai09 Skrevet 31. oktober 2008 #9 Skrevet 31. oktober 2008 nei du tar ikke permisjon fra studiene.... du får alt som stipend uansett hva du velger!!!
May-juli07+mai09 Skrevet 31. oktober 2008 #10 Skrevet 31. oktober 2008 åååå mphs når skjedde denne forandringen??
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #11 Skrevet 31. oktober 2008 Man får ikke fødselsstipend fra lånekassen samtidig som far får foreldrepenger. Man får dog støtte likevel, men som lån... Fars permisjon løper fra barnet er 7 uker, uansett. Han kan ta 29 eller 39 uker, forutsatt at du er i studier. (du trenger da ikke i praksis å faktisk gå dit, men det hender jo det lønner seg om man skal lære noe)
May-juli07+mai09 Skrevet 31. oktober 2008 #12 Skrevet 31. oktober 2008 hmmm det fikk jeg...kanskje det har skjedd en feil et sted da!!!
Gjest mphs Skrevet 31. oktober 2008 #13 Skrevet 31. oktober 2008 Sånn var det ja. Husker det var noe om når mors første 6 uker var over. Her kan du lese litt om det med fødselstipeng fra lånekassen og fars foreldrepenger: http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #14 Skrevet 31. oktober 2008 Da har de tnok det, for jeg har akkurat gått veldig mange runder med NAV, for de hadde ikke opplyst oss om at permisjonen var løpende, og jeg hadde faktisk ikke klart å lese meg frem til det, selv om jeg jo har funnet alle andre intrikate regler selv:( Det var en nedtur og far tapte intet mindre enn 16 uker med permisjon:(
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 31. oktober 2008 #15 Skrevet 31. oktober 2008 tusen takk for hjelpen damer=)
hit og dit Skrevet 31. oktober 2008 #16 Skrevet 31. oktober 2008 Slik gjorde me det: mallo er født 8 veker før skulen min starta. Men eg tok kun ut dei vekene eg måtte ta, altså tre veker før fødsel og seks etter. Mannen starta sin permisjon når skulen starta, og i teorien var det då to veker der ingen hadde permisjon. Han fekk foreldrepenger fra NAV, og eg fekk fødselsstipend frå lånekassa. Dette gjekk fordi mannen tok gradet uttak. Når eg hadde ferier så jobba han. Du kan velge mellom eingangstøtte eller dei seks fedrevekene på slutten (fekk me vite etter at me hadde tatt ut eingangstøtta).
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 31. oktober 2008 #17 Skrevet 31. oktober 2008 tusen takk for info=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå