Gå til innhold

epidural vs spinal

Anbefalte innlegg

Skrevet

settes begge i ryggen, og har begge like lang sprøyte?

hva er egentlig forskjellen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har forstått det sån at begge settes i ryggen. Spinal lammer vel mere enn epidural. Spinal får man jo ved keisersnitt, så da skal man ikke kjenne noe. Men har hørt at ved epidural, er man ikke lammet men kjenner ikke smertene. Begge går inn i ryggmargen, så sprøyten er vel like lang.

Dette var ikke noe ekspertsvar av noe slag. Ren synsing fra min side. Har ikke hatt noen av delene.

Håper du får noen flere svar med klarere fakta ;)

Skrevet

Epidural og spinal blir begge satt i ryggraden. Ved epidural setter man inn en tynn plastikkslange som blir koblet til en maskin som kontinuelig sprøyter inn bedøvelselmiddel i den dosen som blir bestemt. Man kan øke og minske dosen alt ettersom. Brukes under vaginal fødsel og man kan som regel ha bevegelighet i bena under fødselen.

Men spinal er noe litt annerledes. Spinalbedøvelse settes lengere inn i ryggraden enn epidural. Ved spinal er det ingen slange som blir værende i ryggen, men i stede sprøtes det inn en veldig sterkt bedøvende middel som lammer/ blokkerer alle nerver til hjernen. Spinal brukes ved keisersnitt eller andre operasjoner der man skal være våken. Spinalen varer i 2 timer ca og man blir helt lam fra livet og ned!

Skrevet

Jeg hadde epidural under fødselen, aner ingenting om hvordan sprøytene var osv. Var fælt å få satt den, måtte sitte oppe og mye styr for at hun skulle treffer riktig. Men guri det var deilig når den slo inn. Jeg ble helt lammet i den ene foten. Siste timen (presssriene) var ikke smertefrie i det hele tatt, men tenk hvordan det hadde vært uten epiduralen!

Spinal fikk jeg etter fødselen da de skulle operere en dyp rift. Mener jeg kunne ligge på siden da de satte den (men klarte jo uansett ikke å sitte få timer etter fødselen) og jeg ble som nevnt ovenfor lammet fra livet og ned omtrent. Kjente ikke at de styrte der nede og jeg ble sånn passelig susa, hihi.. Kunne ikke gi noe ekspertsvar, men har iallfall opplevd begge deler selv. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...