Gå til innhold

Dere som bruker linser...

Anbefalte innlegg

Gjest Siklerotte
Skrevet

Trenger ifølge denne optikeren å begynne med briller (eller linser) hele tiden - og siden jeg ikke kler briller har jeg jo da begynt å bruke disse linsene da. I begynnelsen var det et helvete å få dem på - og jeg synes jeg så dårlig. Ser heller ikke helt bra nå, men bedre, allikevel uklart. Er det slik det skal være? Og skal det gjøre småvondt å blunke linsene på plass?

Har en venninne som klarte å få linsen bak selve øyet en gang, og måtte på legevakten osv... I dag klarte jeg nesten det samme selv - den forsvant halveis bakover og jeg fikk den såvidt ut ved å være veldig forsiktig... Har linsene virkelig så lett for å gli bak? Det er jo egentlig veldig skummelt, eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også fått den bak oeyet, men da har den kommet fram av seg selv. Skal litt til å få den til å forsvinne slik, må kloe seg ekstra eller noe.

Men litt rart at du synes det er vondt å ta de på og at du ser uklart. Du har ikke kremrester el. på hendene? For da ser jeg iallefall uklart.

Skrevet

Eller om de er på vranga?

Det er mange ganger jeg ikke merker noen verdens ting når jeg tar på linsene, andre ganger må de blunkes litt på plass.

Skrevet

Jeg har brukt linser siden tidlig ungdomsalder og har klart det meste.... Linsene kan krølle seg og komme bak øyelokkene, men de kommer alltid fram igjen. Passer du på at de ikke er vrange? Da glir de fram og tilbake på øyet og sklir liksom ikke ordentlig på plass. Det er ikke alltid lett å se hvilken vei de er. Hvis du holder de på fingertuppen og sidene bøyer seg litt utover, er de vrange. Husk å vaske hendene godt før du setter de i. Et lite fnugg kan være nok til at de ikke legger seg riktig på øyet, og det føles ubehaglig.

Skrevet

Linsene kan ikke forsvinne bak øyet og inn i hodet:) De kommer ned igjen, men det kan ta litt tid da.

Synes ikke mine linser har forsvunnet bak øyet nei. Aldri skjedd.

Kjenner linsene litt med det samme jeg tar dem på, men ikke etter noen minutter. Merker ikke noe da.

Jeg ser litt uklart med mine linser, men det er visst på grunn av at de ikke klarer å justere alt som er galt med øynene mine slik at linsene blir optimale. Da blir det litt uklart, men jeg plages ikke av det.

Skrevet

du har ikke feil styrke da? det er forskjell på brillestyrken og linsestyrken...

Skrevet

Jeg fikk også beskjed om at jeg måtte bruke linser eller briller på heltid nå i februar - for meg var det ett slag midt i trynet. Jeg valgte å kjøpe meg ett par briller jeg trives godt med og i tillegg har jeg endagslinser. De første dagene var det både ubehagelig og "rart" og gå med de, men det går seg til fortere enn du aner. Regner med at du har fått riktige mål med tanke på kruming osv - "feilen" bør derfor ikke ligge der.

Jeg har aldri opplevd at linsen har sklidd helt bak øyet - hvilket merke på linsene har du, da? Var en gang den krøllet seg så vidt bak øyelokket - men man får de da alltid ut igjen, på ett vis.

Har du mye i styrke, eller?

Gjest Siklerotte
Skrevet

Takk for svar. De er nok ikke på vrange - tror i hvert fall ikke det. Slet mye i starten (har hatt det en liten stund nå) - går mye greiere å få på nå. Jeg bruker det heller ikke hver dag som jeg bør - og bare brillene når jeg kjører/leser, så det er muligens derfor det er uvant å gå med linser når jeg først gjør det. Faktisk er jeg helt sikker på at den tullete optikeren tok feil da han sa jeg trengte linser hver dag, har sikkert ikke peiling... =p

Aner egentlig ikke merke eller styrke, så mye følger jeg ikke med. Hvor kan man se dette? Mener det er noe på D om det har noe å si? Kan det være feil type eller noe sånt da? Er ikke så mye styrke.

Skrevet

Jeg har brukt linser i snart 15 år, og har aldri hatt noe problem med at de forsvinner bak øyet. De kan bli litt tørre om de er gamle feks, og da kan de være vonde å få ut, og noen ganger sklir de litt ut fra plassen sin- men har som sagt aldri vært noe stort problem:)

Som de andre sier, vær ren på hendene, og pass på at linsene er riktig vei. Hvis det ikke bedrer seg ville jeg tatt kontakt med optiker igjen. Man kan jo prøve et anna slag feks :)

Lykke til!

Skrevet

Mammarettogslett.

Lurte du på om jeg har riktig styrke? Eller HI? :):)

Jeg har ikke helt riktig styrke. For å få til optimale linser til meg må styrken justeres litt ned på det øyet jeg ser best på, og litt opp på det jeg ser dårligst med. Hehe:)

Har briller som jeg bruker på arbeid, for der blir det vanskelig med linsene. Ser mest uklart nært med de, og sitter mye foran dataskjermen:)

Har endagslinser.

Skrevet

Jeg har ikke så mye styrke heller, men han dustete saken i brillebutikken sa jeg burde ha briller når jeg kjørte... Blah.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...