Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2008 #1 Skrevet 31. oktober 2008 I forbindelse med halloween, hører man argumentet "vi har julebukktradisjonen vi" Men har vi egentlig det? Jeg kan ikke huske at jeg har gått julebukk en eneste gang hele mitt liv. Og kan vel igrunn telle på i overkant at to hender alle gangene jeg har fått besøk av disse julebukkene i romjulen. ¨ Så veldig utbredt kan vel ikke den tradisjonen egentlig være? Eller?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2008 #2 Skrevet 31. oktober 2008 Er det noen andre som har trasket rundt i romjulen og sunget julesanger for å få godteri her, eller stemmer teorien min om at dette egentlig ikke er noen tradisjon lengre, men noe folk drar fram nå for å liksom bare ha et argument mot denne forferdelige halloweenfeiringa?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2008 #3 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg er ingen ung mor. Men på 70-tallet gikk vi julebukk hvert år. Veldig kjekt.
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #4 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg på min side er ikke hønngammel akkurat men jeg gikk da julebukk som barn selv, og senere som "anstand" for lillebror og kompisene når de gikk. Er vel ikke stort mer enn kanskje 8 år siden sist jeg gikk...
trillemamma Skrevet 31. oktober 2008 #5 Skrevet 31. oktober 2008 Det kommer helt an på hvor man bor. Jeg er oppvokst i et nabolag hvor ungene dro på seg en maske, også var de klar til å gå bukk. Etter noen år, når jeg hadde passert 10 år var det ingen som gikk bukk lenger. Når jeg var 14 år flyttet jeg til andre kanten av byen og her går alle bukk, stor som liten, med fullt kostyme. Jeg liker det og ble kjempeglad når jeg så at julebukk ikke var en utdøende tradisjon.
trillemamma Skrevet 31. oktober 2008 #6 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg var forresten barn på 80-tallet. Her hvor vi bor nå er det fremdeles kult å gå julebukk.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2008 #7 Skrevet 31. oktober 2008 Vi snakket faktisk om dette på jobb i dag. Julebukk kontra Halloween. Jeg er 35 år og kan ikke huske at jeg har gått julebukk i det hele tatt. Kan som HI kun huske noen sproradiske besøk for kanskje 20 år siden. Inntoget av Halloween for ca ti år siden (eller enda kortere) kan umulig ha noe å si for julebukktradisjonen. Jeg er forøvrig åpen for begge varianter. Alle tas i mot, både på 31.oktober og i romjula hvis noen ønsker å ta seg en tur! :-)
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2008 #8 Skrevet 31. oktober 2008 Da jeg var ung/yngre gikk vi julebukk ja, det var så koselig. Kommer fra en liten bygd og der gikk alle. Her hvor jeg bor nå er det vanlig med nyttårsbukk, syns det er en koselig tradisjon. Har litt verre for å svelge denne nye "tradisjonen" med halloween..
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2008 #9 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg er oppvokst med å gå julebukk, synes det var kjempegøy. Har også gått som voksen (før jeg fikk barn) men da var det mere flytende en fast føde vi fikk for sangen vår. Har ført den tradisjonen videre, så de er en 3-4 barn som synger seg bortover gata hver romjul. Besteforeldre -generasjonen er vel de som setter mest pris på barna tror jeg. Halloween er bare "å få godteri" mens julebukk må "gi en sang" før de får.
Staark Skrevet 31. oktober 2008 #10 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg er født på 80-tallet og jeg gikk julebukk hvert år da jeg var "liten". Vi gikk rundt som små nisser, sang julesanger og samlet inn godterester/kakerester før nyttår kom, og folk skulle slanke seg
Elin1980 Skrevet 31. oktober 2008 #11 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg gikk julebukk hvert år da jeg var liten, og jeg er bare 28 år.. Jeg savner faktisk at unger gjør det jeg da, for i nabolaget her er det svært få eller ingen som gjør det Synes det er veldig koselig jeg...
Gjest Skrevet 1. november 2008 #12 Skrevet 1. november 2008 Jeg gikk julebukk da jeg var ungen! Vi var en syv-åtte unger i samme nabolag som gikk sammen og sang sanger og fikk småkaker og annet snop :-) De fleste var glad til for å bli kvitt søtsaker som var til overs etter juleaften der jeg vokste opp.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2008 #13 Skrevet 1. november 2008 Syns dette er en tradisjon som kunne fått et løft jeg. Koselig med julesang på døra
Anonym bruker Skrevet 1. november 2008 #14 Skrevet 1. november 2008 Det kommer tydligvis an på hvor man bor. Der jeg vokste opp, fikk vi besøk hele kveldene i romjulen, og vi gikk selv fra vi var 6-7 år gamle til vi begynte på ungdomsskolen. Både mamma og pappa gikk også julebukk da de var små, og de vokste opp på 50-tallet. Men har merket at de siste årene har vi fått færre julebukker hvert år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå