Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #1 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg blir så oppgitt, jeg. Det er 3 gutter som er 2 år på avdelingen til sønnen min. (sønnen min er altså en av de) De slåss halve dagen og resten av tiden leker de fint sammen. Koser hverandre, leker med biler og tegner side om side. I dag har slåssinga gått litt langt igjen og når jeg henta sønnen min hadde han masse kloremerker og bitemerker. Det samme hadde den andre av disse guttene. Tredjemann hadde sønnen min bitt så hardt at det hadde gått gjennom huden. Faren hans hadde blitt skikkelig sinna når han hadde henta ham. Mente at alt er sønnen min sin skyld og hans sønn er en perfekt liten engel. Skulle klage og greier da. Hadde han hatt rett i at sønnen min var en urokråke skulle han fått klage i fred, men de som jobber i barnehagen hadde forklart for ham, som de gjør for meg; nemlig at det gjelder alle 3 gutta. Hvordan i alle dager skal jeg takle voksne mennesker med så snevert syn på ting? (og hva i alle dager gjør man for å få disse tre til å kutte ut slåssinga..?) Synspunkter, anyone?
Skravlemamman Skrevet 31. oktober 2008 #2 Skrevet 31. oktober 2008 Forstår godt at han reagerer jeg, men tenker at de ansatte i barnehagen må hjelpe til slik at de ikke sloss halve dagen.....,det hørtes ikke bare greit ut spør du meg. Er ikke sikkert han ser på barnet sitt som en engleunge fordi han reagerte på dette. Gutta bør følges tett av en voksen, og jeg tenker timeout når de er slemme med hverandre ( fjernes fra situsjonen, og sitte litt for seg selv)...... Lykke til, dette er ikke moro for noen, hverken foreldre, barn eller barnehage
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #3 Skrevet 31. oktober 2008 Klart at han reagerer. Det gjør jo jeg og, men mer med oppgitthet enn sinne. Og det jeg ikke forstår er hvordan det hele blir min sønn sin feil...En av de tingene jeg har vurdert er å be om at disse gutta blir flytta til forskjellige avdelinger i samme barnehage, men det virker på ped.leder som det blir fryktelig dramatisk å flytte på de...
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 31. oktober 2008 #4 Skrevet 31. oktober 2008 Min tulle ble bitt av en litt ustabil unge kan ikke si jeg ble fornøyd nei. Faren ble så lei seg beklaget seg masse. Barnehagen har ett ekstra øye med han. Er ikke normalt att en unge biter og slår. Da må det gjøres noe med. Denne gutten hadde sittet sammen med mammaen alt for mye ikke vant til sosial kontakt med andre unger men er ingen uskylding. Guttene kommer til å få store sosiale problemer om de fortsetter slå og bite. Gjør noe med det nå be barnehagen følge ekstra med på gutten din.
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #5 Skrevet 31. oktober 2008 Æsj, noe av det mest irriterende som finnes er foreldre som ikke skjønner at det vil bli litt bitemerker eller kloremerker og blåmerker når ungene går i barnehage. Selvfølgelig synes jeg ikke det er kjempe gøy jeg heller når jeg henter tuppa i barnehagen og en eller annen unge har tatt seg en jafs av henne, men sånt skjer jo og det kan like gjerne være min unge som har gjort noe galt neste gang. Å legge hele skylden på en liten unge på to år er jo bare håpløst...
cherry coke Skrevet 31. oktober 2008 #6 Skrevet 31. oktober 2008 Enig med Mami.Man skal ikke være så eplekjekk når det gjelder ens egne barn, en vakker dag.... Og at det er knuffing i bhg er ikke uvanlig.
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 31. oktober 2008 #7 Skrevet 31. oktober 2008 Hallo ser du det som normalt att barn på 2 biter. Buff enda gla du ikke jobber i barnehagen til tulla. Min tulle på 2 har den fornuft att det ikke skal gjøres det kalles oppdragelse.
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #8 Skrevet 31. oktober 2008 Det er faktisk helt normalt at unger i en viss alder biter og slår en periode. Uansett skal det selvfølgelig tas tak i. Det gjør jo også alle fornuftige barnehager.
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 31. oktober 2008 #9 Skrevet 31. oktober 2008 Normalt? Har venninner men unger i forskjellige barnehager er ikke normalt i de. Skummelt att dere tar så lett på det.
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #10 Skrevet 31. oktober 2008 Hehehehe er du seriøs nå? Trodde det var allmenn viten at små barn ofte bruker makt jeg, det er HELT normalt at en toåring biter, klyper, slår, dytter, sparker og er atale. Sier selvfølgelig ikke at det er ok oppførsel, men normalt er det. Og jeg tror ikke du skal være så eplekjekk for ungen din har sikkert gjort en av delene hun også, og har hun ikke gjort det så kommer hun til å gjøre det da må du ikke få vondt i stumpen når du faller ned fra den høye hesten din..
jordbærsjokolade Skrevet 31. oktober 2008 #11 Skrevet 31. oktober 2008 Det er HELT normalt at barn går gjennom en bite-periode, at de slår er normalt også. Det de ansatte i bhg kan gjøre er å være mer oppmerksom på barna det gjelder, sånn at de kan prøve å forhindre at slike situasjoner oppstår. De som tror noe annet bør lese litt om barns oppførsel:) Ellers skjønner jeg jo at det er frustrerende for begge parter, ikke noe gøy at barnet blir bitt i barnehagen, og ikke noe gøy når det er ditt barn som biter. Men som sagt, det er helt normalt!
Blue Lady Skrevet 31. oktober 2008 #12 Skrevet 31. oktober 2008 Er det ikke normalt at en unge slår og biter??????? Hvilken planet bor du på?
Kosel Skrevet 31. oktober 2008 #13 Skrevet 31. oktober 2008 I bhg til jr er det en guttegjeng på en tre fire gutter i 3-4års alderen som også terger hverandre veldig og sloss fælt. Nå har de begynt med time out. barnet fjernes fra sitasjonen og forklares hvorfor. Barna blir også lært opp til å si at du **** det det gjorde vondt, sånn må du ikke gjøre mot meg - til hverandre. Også har de innført et belønningssystem som går på klistremerker - de barna det gjelder får klistremerke på slutten av dagen om de har oppført seg skikkelig i løpet av dagen. De må oppnå et vist antall for å få være med på en ekstra aktivitet vi gjør med bhg utenom bhg tiden. Klistremerkene kan også fjernes. (dette ble innført etter at de fikk taket på dette med å fylle opp og de hadde nådd det antallet de trengte for å være med på den ekstra sosiale aktiviteten med alle andre barn og foreldre.) Veldig veldig effektivt og både foreldre og ansatte såvel som barn virker veldig fornøyde med dette opplegget:)
Tirilille Skrevet 31. oktober 2008 #14 Skrevet 31. oktober 2008 Hva? Ikke normalt at en unge biter og slår? For å si det slik, det er nok helt innenfor normalen at en unge på to år både biter og slår. Det er deres uttrykksmåte når de ikke behersker språket ennå. Grunnen til at barn ofte biter og slår, er at de er frustrerte over at de ikke får uttrykt seg, selv om de gjerne vil. Noe annet er at barnehagepersonalet og omverden forøvrig ikke skal akseptere den type adferd, og jobbe bevisst med å hindre at det skjer og lære barna finne andre måter å få ut sin frustrasjon på. En toåring er dessuten i ferd med å oppdage sin egen, lille,store personlighet, og vil ikke opptre "rasjonelt" i omgang med andre barn slik vi voksne gjør. Barn vil overmannes av sterke følelser nå noen f.eks. tar leken de har, det å lære seg å samhandle med andre tar tid og er ikke nødvendigvis noe som alle to-åringer behersker. Å omtale et lite barn som ustabil er både krenkende og uklokt.
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #15 Skrevet 31. oktober 2008 Ja, det er slett ikke uvanlig at små barn reagerer med biting og slåing i for en periode. At man vet det betyr ikke at man tar lett på det. Har jobbet i barnehage, har venner som jobber i barnehage, har slekt som jobber i barnehage og venner med barn i barnehage. Alle de er klar over at biting og slåing slett ikke er uvanlig i perioder for små barn. Og jeg gjentar, barnehager med fornuftige ped leder tar den type atferd på alvor. Jeg synes ellers det er helt tragisk å bruke utrykket ustabil om små barn.
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 31. oktober 2008 #16 Skrevet 31. oktober 2008 Dette er helt normalt ja! Hjelpe meg, tror 2girls...... må få seg en realitetssjekk... 2-åringer kan ikke så mye om hva som er lov og ikke enda, så de fleste 2-åringer biter, slår, sparker, dytter osv inni mellom. Det er ingen enkel situasjon, og veldig frustrerende. Man må vel bare prøve og prate med de, ta timeout osv, så gir det seg etter hvert. Men det er selvfølgelig viktig at de i bhg er ekstra obs på det og følger ekstra nøye med. Uff, ikke lett det der asså!
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 31. oktober 2008 #17 Skrevet 31. oktober 2008 Gutten min kom til meg for ei tid tilbake og seier at "Anne har bite meg i armen" Javel tenkte eg, du sier jo så masse rart da. Hørte ikkje noko i bhg om at han hadde blitt bite. Kom heim og han skulle bade, da ser eg at han hadde eit blått bite merke på armen. Eg går da ikkje av skaftet og blir sinna og klagar på bhg. Eg spurte han ein gong til kva som hadde skjedd og han sa nok ein gong at Anne hadde bite han. Eg lura så på kva han hadde gjort da, eg grein eg mamma, og kva skjedde med Anne da? Ein av dei voksene hadde tatt ho til side og snakka til ho. Så det var jo ordna opp i i bhg så eg ser ikkje noko poeng med å ta det vidare og klage på. Men dei kunne selfølgelig ha sagt til meg at Anne hadde bite han. Detta hadde ikkje gått gjennom huden så det var ikkje noko å bry seg med. Det som eg syns er minst like viktig når det skjer ting som detta er å høre kva gutten min har gjort. Eg god tar ikkje at han evt biter tilbake el slår tilbake osv. Seier han det så tar me ein prat om det at me ikkje skal gjera det, me kan heller bare gå vekk og la den som slo el beit vera aleine og finna nokon andre å leike med. Og ja det er ganske vanlig at det er biting og slåing. Gutten min har aldri bite men han har slått, jenta mi beit ved eit par anledningar men da tok dei ho bare bort fra den ho beit og ga ho ikkje oppmerksomhet. Ho slutta ganske fort. Eg blei informert om at ho hadde bite og kva dei hadde gjort med saken. Og selfølgelig likar eg det ikkje at ungane mine biter el slår, men er ikkje eg der så er det fint lite eg kan få gjort, da må eg stole på at bhg tar seg av saken der og da og ordnar opp.
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #18 Skrevet 31. oktober 2008 Men over til løsningsdelen; barnehagen er det "time out" som er straffen, hjemme snakker vi om det (type: "er det lov å bite?" Han sier nei. "er det lov å dytte?" Han sier nei. "er det lov å kose?" Litt usikkerhet, men stort sett svarer han ja) og de gangene jeg har sett ham se ut som han skal til å gjøre noe ulovlig når han er i bhg bare løfter jeg ham vekk. Han er for det meste glad og medgjørlig hjemme så det er ingenting å sette ham i time out for.. Er det noe mer eller noe annet jeg bør gjøre for å lære ham at dette ikke er ok? Jeg lurte også på å sende melding til de andre familiene for å prøve å tenke ut en løsning, men så lenge den ene faren reagerte som han gjorde vil jeg egentlig ikke kontakte de og da blir det feil å kontake de andre..
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 31. oktober 2008 #19 Skrevet 31. oktober 2008 Kom på ein ting til. Gutten min blei klora to klor over auga og eit under. Det gjekk ein dag ca så såg eg at han hadde noko på auga, så han blei klora på det kvite i auga også. Eg blir da ikkje sinna og klager for det. Han måtte til legen og få kloramfenikol salve nå måtte me sjekke ut litt til den gongen grunna krupp hoste 5 kveldar på rad. Men eg blir da ikkje sinna av den grunn.........
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #20 Skrevet 31. oktober 2008 Alle unger prøver seg frem, og de slår, sparker og biter. Det som er unormalt er når voksne ikke griper inn, og podene følgelig ikke lærer at slik oppførsel er uakseptabel. Dette er de voksnes ansvar, og jeg mener at hvis ungene i en barnehage slåss halve dagen, så gjør ikke de ansatte sin jobb. Da må kanskje foreldrene på banen for å ordne opp?
kleenex Skrevet 31. oktober 2008 #21 Skrevet 31. oktober 2008 ha ha ha ikke normalt at toåringer biter? da har ikke du vært mye i bhg og ihvertfall ikke jobbet der. Det er faktisk helt normalt at alle barna i bhg blir sinna og krangler av og til og da kan de både dytte, slå og bite uansett om de er 1 eller 6 år.
Audacious Angel Skrevet 31. oktober 2008 #22 Skrevet 31. oktober 2008 Så absolutt helt nomalt for to åringer å reagere med både biting, slåing og annen form for fysisk makt. En to åring har ikke utviklet språket sitt nok til å kunne uttrykke sinne, frustrasjon, frykt på en verbal måte og da tyr de til det de kan og handler på impulsen sin med å være fysiske. Barnehagen skal jobbe med dette om dette er gjentagende oppførsel hos disse tre guttene og lære de måter å løse konfliktene sine. Jeg personlig er ikke for metoder som "time out" og div belønningssystemer. Jeg mener dette fort kan gi barna feil erfaringer i forhold til hva vi egentlig vil formidle, og er det noe barn virkelig lærer av så er det erfaringer. En "time out" kan gi barna erfaring med at det er akseptert å skyve andre ut av fellesskapet om vi ikke er helt enige. Istede burde vi fokusere mer på konfliktløsning og det å lære om følelser. En super metode å bruke for å lære barn spilleregler i lek og takling av hverandres følelser er dramatisering og rollelek. Samlingsstundene i bhg er fin arena for dette. Jeg ville ikke ha skilt disse guttene (ha et selv to slike gutter på avdelingen min) siden du sier at de leker fint mye av tiden, men de trenger kanskje å lære alternative metoder å vise følelsene sine på.
~~DoraDora~~ Skrevet 31. oktober 2008 #23 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg har to gutter som har gått/går i barnehage, og jeg har aldri opplevd at de har bitt noen, eller blitt bitt av noen... Jeg har jobbet i to barnehager selv, og biting var ikke noe en skulle forvente at skulle skje. Det er bare et fåtall barn som biter.... og det skal tas alvorlig, selv om det ikke er unormalt heller.
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #24 Skrevet 31. oktober 2008 Det er et fåtall barn som er det man kaller bitere. Det er svært mange barn som kan bite i en situasjon de ikke takler, selv om slag, spark osv er mer vanlig.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 31. oktober 2008 #25 Skrevet 31. oktober 2008 Det jeg reagerer mest på er at bhg har gitt ut opplysninger som at hvem som gjorde hva, i denne sammenhengen! Det er brudd på taushetsplikt i såfall. Man kan si at ens barn er slått/bitt osv, men ikke av hvem. Det at ungene biter og slår er normalt, men ikke bra! Regner med at ped.leder allerede er i gang med å gjøre noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå