Gå til innhold

til dere som har hatt svangerskaps forgifting???

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan følte dere , dere fysisk form da?? vondt noe sted osv???

tenker ikke på, vatn i kroppen, høyt blodtrykk osv men mer på fysisk form...!!! håper noen kan hjelpe meg?? og kan man se på ultralyd om man har svangerskapforgiftning???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var faktisk ganske spretten helt til siste dag. Men jeg hadde ganske sterk hodepine, og i slutten gav den seg ikke i det hele tatt. Var av og på med hodepine i mange måneder. Merket ikke noe særlig på meg, men jeg fikk kramper to dager etter at jeg ble lagt inn på sykehuset. Kunne ikke se det på ul at det var svangerskapsforgiftning, men tror det går an å se det på noen, men da er det helst hvis barnet ikke får nok næring. Men det gjaldt ikke for meg da.

Skrevet

jeg er litt redd jeg har det.. sliter med kvalme og kjempe vondt i hue.. hue har je hatt hele uka.. og fått mye mer vann i kropen :(

Åssen sjekker man sånn da??

Skrevet

Hei!

Jeg fikk svangerskapsforgiftning da jeg gikk gravid i vår med mitt første barn. Ble innlagt på sykehus, og det ble tatt keisersnitt to mnd før termin...

Svangerskapsforgiftning har flere symptomer som du NOEN GANGER kan merke selv: intens hodepine og/eller "trykkfølelese" i midten mellom brystkasse og mage kan bety at du har høyt blodtrykk, som er et symptom. Mye vann i kroppen (og da også rask vektøkning) får mange også.

For å avdekke om du har fått svangerskapsforgiftning, sjekker de urinen din for proteiner, og sjekker blodtrykket - samt ser på hevelser i kroppen grunnet vann. De tar ofte også UL for å se om det er motstand i blodårene som tilfører babyen næring og oksygen. Dersom de finner motstand her, vil det bety at babyen får mindre enn h*n skal ha. Har det pågått en stund, vil de også kunne se det på størrelsen på babyen, og evt. veksten siden siste UL.

Min tilstand ble bare oppdaget fordi jeg hadde en veldig god jordmor. Etter at jeg hadde litt høyt blodtrykk en gang, satt hun meg opp på ekstra kontroll. Da jeg kom på den, ble jeg sendt rett på sykehuset og innlagt. Jeg hadde da ikke vondt noen plass, og INGEN mistanke om at jeg var syk!! Jo, jeg hadde mye vann i kroppen, men syns det var vanskelig å vite hva som er normalt og ikke. Følte at jeg klagde mye mens jeg var gravid, og husker at jeg tenkte at det var rart at noen gjorde dette frivillig mange ganger... trodde rett og slett det skulle være slik!

Jeg er ingen lege, og ikke helseutdannet - men min anbefaling er at dere som har mistanke om at noe slikt kan være i gjerde må kontakte jordmor og be om en ekstra sjekk... Ta med en urinprøve og be dem sjekke blodtrykk. Det er fort gjort - og kan beroligere dere - eventuelt avdekke at noe er på gang og da må dere få hjelp.

Svangerskapsforgiftning kan være farlig dersom det ikke oppdages, og må tas på alvor...

Håper dette kan hjelpe dere litt..Jeg håper det går bra med dere alle fremover, og lykke til! Vi har det helt fint i dag - begge to :)

Skrevet

Hvis du er veldig bekymret, så stikk ned på legevakten med en urinprøve og be dem samtidig om å sjekke blodtrykket ditt.

Jeg hadde alvorlig svangerskapsforgiftning med min førstefødte, og jeg merket ikke noe spesielt utenom at jeg var sliten - noe "alle" er når de er i siste trimester. Ikke hadde jeg spesielt med hodepine, men etter hvert fikk jeg ekstreme mengder vann i kroppen. Men det var helt mot slutten av svangerskapet.

Jeg vet ikke hvor langt du er kommet i svangerskapet, men både hodepine og kvalme kan være hormonelt betinget. Men som sagt, er du veldig bekymret - så ta alltid turen til legevakten.

Lykke til :-)

Skrevet

hi her.. eg er 27 uker på vei... har ganske mye press/vondt i mellom magen og bryste.. presser noe helt jævli og i det siste har eg fått en del vann i kroppen det er sånn at folk reagere kraftig når dem ser meg.. dem syns eg er utrulig stor, ser nesten ut som eg skal ha om noen uker... føler meg uvell i magen, er en del punkter på magen som gjør vondt akkurat som å trykke på et blåmerke... eg skal på privat ultralyd i morgen og håper dem kan ta å sjekke blodtrykk og urin og når eg først er der.. men veit ikke om dette er normalt...

Skrevet

Det er det som er så forskrudd med å være gravid - det meste er normalt. MEN, samtidig skal man lytte til sin egen kropp og sine egne tanker, og heller ta en kontroll for mye enn for lite. Fortell om bekymringene dine i morgen, og du vil helt sikkert bli sjekket grundig.

Lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...