Gå til innhold

Hvordan tenker dere i forhold til timing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt hjelp av dere erfarne: Jeg vet godt at det ikke klaffer med en gang, men jeg har blitt gravid på p-piller før, så jeg vet at jeg er ganske fruktbar :-).

Barnehageplass er enklest å få fra august

Arbeidsmengden min på jobb er størst i mai-juni og nov-feb.

Det er tungt å gå høygravid om sommeren

Det er baby-boom i januar og mars (er det riktig?)

Det er praktisk å ha småbarn om sommeren (mindre klær)

Jeg kan max ta ut 1 års fødselspermisjon og har et yrke hvor jeg sannsynligvis må ta permisjon ganske tidlig pga magen.

Da er det lurt å få et barn som er født i november-desember... Så kanskje det ikke er så dumt å fjerne p-staven litt over nyttår? :-)

Er det noe jeg ikke har tenkt på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Nei tror ikke det er noe du ikke har tenkt på... Jo, kanskje du bør tenke på å ikke tenke så mye? tihi... skjønner jo alle argumentene. jeg har ingen barn og er absolutt ikke noen erfaren prøver. men jeg ville blitt sliten av hele greiene hvis alt skulle blitt så teoretisk.. men slik er nå jeg.

kan du ikke heller være glad hvis du kan bli gravid igjen? jeg leste nemlig litt på de som sliter sine innlegg. var litt vekkende for min del. Er det ikke viktigere å ta hele prosessen mer med ro? vel, det sier jeg nå. og jeg har ikke begynt ennå...

Dette hjalp vel ikke noe, men lykke til ihvertfall:)

Skrevet

Uansett når på året man får barn er det fordeler og ulemper hvis man graver dypt nok. F.eks har jeg en venninne som var redd for å få barn seint på året fordi barnet da ville bli 18 senere enn andre i samme klasse. Tåpelig tankegang spør du meg...

Skjønte ikke helt hva du mente med perm tidig pga magen, men hvis det er slik at det blir uforsvarlig for deg å jobbe får du jo sykmelding frem til permisjonen som starter 3 uker før termin.

Skrevet

Hehe.. V vet jo ikke om vi skal ha barn ennå engang.. Jeg har bare hørt så mye om diverse ulemper med forskjellige tider på året, men jeg vet jo ikke om de stemmer. Når det er fint å ha bursdag osv er meg revnende likegyldig :-)

Også var det kanskje en unnskyldning til å få revet ut den hersens p-staven... :-)

Det er permisjonen som er mitt største dilemma, fordi jeg driver mitt eget firma med bare meg og gjerne vil at firma skal overleve med de faste utgiftene osv.. Men, det er mange som har klart sånt før, eller hva? :-)

Skrevet

Hei HI. Det ser ganske dumt og slitsomt ut når man skriver det svart på hvitt, men må si at vi tenker ganske likt. Samboern min har ABSOLUTT ikke lyst på barn sent på året. Helst ikke senere enn junibarn.(fordi han ønsker ikke at barnet hans skal bli 18så sent på året....hehe)

Jeg var med på den tankegangen før, men nå syns jeg den er utrolig TEIT!!

Eneste jeg ABSOLUTT ikke har lyst på er barn i juli, fordi jeg vil ikke gå fødeklar midt på koseligste sommeren + at vi alltid har så mange familietradisjoner/ferier i juli.

Ialleall har jeg overtalt han til å begynne prøvingen med 1 syklus neste syklus(atså med en mulighet for barn i august/september), og hvis jeg ikke blir gravid da så prøver vi ikke igjen før i april/mai:(

Utrolig slitsomt for meg som har veldig lyst på barn, men jeg føler at det er riktig å la han være med på å bestemme. Uansett hvor teit jeg syns det er så er det jo hans barn og..

Dere får tenke hvordan dere vil, og ikke tenke såå mye på hva vi andre syns. Gjør det som er riktig for dere!!

• 2 måneder senere...
Skrevet

Det er ikke vanskelig å få barnehageplass andre ganger enn august altså. Må bare søke utenom søknadsfristen, og er det ikke positivt at ditt barn får all oppmerksomheten rundt oppstart, istedet for sammen med de 10 andre som begynner i august? :-) Neida, dette ordner seg! Ikke tenk på alt det. Det er ikke farlig å bli 18 år sist av vennegjengen heller, om du er født i desember, jeg kjenner mange som har overlevd det! ;-) I verste fall kan man jo søke de et kull opp. At de begynner på skolen sammen med kullet over! :)

Skrevet

Hei!

Her jeg bor er det vanskelig å få barnehageplass til de under 3 hvis en søker andre tider på året en august. Dette til tross for at vi har full barnehagedekning i vår kommune. Jobber selv i barnehage, så vet at dette er et problem for mange.

De må ha dagmamma eller gå hjemme lengre. Selv har jeg brukt besteforeldre, og brukt det som het tidskonto (heter ikke det lengre) for å få kabalen til å gå opp. Da startet jeg å jobbe i januar og jobbet 50 % til august. Har to jenter som begge er født i april.

Men dette er jo forskjell fra kommune til kommune.

Synes det skulle vært det samme når på året en får barn, og at både barnehager og skoler skulle vært mer fleksible med oppstart. Vet om ei som fikk barn den 31/12 og hun har ofte hørt at det var synd han ikke kom noen timer senere.

Håper på et friskt å raskt barn, så får det kommer når det kommer.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er rart, for jeg tenkte ikke over det før ejg brått var gravid med termin i januar. Da kunne jeg finne en hel haug med ting for og imot. Blandt annet om den skulle komme før terming og ha bursdag i jula, høygravid i jula var slitsomt osv.. MEN jeg oppdaget at det ikke var så værst likevel uansett.. Jula var tung, men i ettertid er jula faktisk en enda mer spesiell tid for meg.. Vesla kom jo i januar, meget upraktisk med tanke på kulde, snø, klær osv. Men eldst i klassen ja..

Denne gangen tenker jeg mer på det, men uten at det påvirker noe særlig egentlig. Bare tanker som surrer, og jeg kunne godt tenke meg et vårbarn.. Fordi jeg ikke vil være høygravid på sommeren, og fordi det er kos med en liten baby på sommeren.. Men det finnes pluss og minus for alle måneder og årstider, hvertfall i mitt hode;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...