Sylwania Skrevet 31. oktober 2008 #1 Skrevet 31. oktober 2008 Gutten min på snart 9 mnd fikk svar på prøvene sine i dag og han er meget allergisk mot dette. Dvs jeg ammer for all mat har gjort han syk, og nå må både jeg og han over på diett som ikke inneholder noe av dette. Legen hadde lite tips ang mat for han hadde bare vært borti barn som ikke tålte hvete og melk og dermed kunn de får soya erstatninger. Er det noen her som har mattips eller har noe info jeg burde vite? Har kjøpt inn dette i dag; spesial-mme, kyllingfilet, spesialbrød, smør, leverpostei, frukt og grønnsaker. Men saken er jo at det skal jo bli hans naturlige kosthold og akkurat nå virker ikke hodet mitt nok til å tenke på matretter.
Sylwania Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter #2 Skrevet 31. oktober 2008 er det virkelig ingen her som har eller kjenner andre med de samme allergiene?
*Lille Persille" Skrevet 31. oktober 2008 #3 Skrevet 31. oktober 2008 Hei! Jeg har selv noen av disse allergiene. Siden du (og han) ikke kan spise/drikke kumelk produkter er det veldig viktig å ta kalsium og D-vitaminer. Hvis du ikke tar d vitaminer klarer ikke kroppen å ta opp kalsiumet. Dessverre blir ikke kostholdet veldig spennende men såpass omfattende allergier, for meg har det gått mye i omeletter, rent kjøtt, frukt og grønnsaker osv. Du kan prøve å bruke geitemelk som en erstatning til kumelk. Det finnes også rismelk men jeg er ikke sikker på hvordan denne er da jeg ikke har prøvd det selv. Noen tåler også tørrmelk til tross for at de ikke tåler vanlig melk da det som regel er melkeproteinene man er "allergisk" mot og disse er brutt ned i tørrmelken. Prøv deg frem. Taco burde gå fint å spise også kan du jo bytte ut kjøttdeig med kylling eller annet kjøtt for å få litt variasjon. Kanskje du finner noen forslag til andre retter hvis du prøver å google litt på temaet? Lykke til!!
phi1998/phi2004/phi2006 Skrevet 31. oktober 2008 #4 Skrevet 31. oktober 2008 Hei, det går fint når du bare kommer inn i deg. Det er mange ting du kan spise bare du kommer inn i det. Gutten min har allargi for det samme + nøtter og egg. Jeg ammet han til han var 20 mnd. og måtte bare spise mat som han tålte. Det tror jeg var lurt, for da fant jeg ut hva som smakte godt. Det som er lurt er at all mat må lages fra bunnen av. Vi har brukt mye kinesisk/vietnamesik mat, da de bruker lite melk og mel i maten. Vi har også brukt mye havregryn/grøt da han tåler havre. Toro har også en del ting uten mel og melk. Brun saus i stor pose den har vi brukt når vi skal lage saus. Ellers er det bare Betasuppe av suppene vi kan spise, Freias Nonstopp er uten melk, hvis du er glad i sjokolade. Ellers tenk på alt det gode du kan spise, Frisk frukt, Grønnsaker, fisk og kjøtt. Det eneste som har vært problem her, er å få folk til i forstå at det ikke bare kan la han få smake litt av ting når vi er i selskap. Men nå har de lært, så nå går det mest i oppskåren frukt, gele, eller chips. Lykke til
Sylwania Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 31. oktober 2008 Takk for svar! Blir nok en del kjøtt,frukt og "rene" produkter på oss. Jeg har hatt misstanke om at gutten min har hatt allergier fra han var 3 dager gammel og i dag når han er snart 9 mnd fikk jeg svaret. Er veldig glad for at det er slått fast nå ,men også lettere undrene ang mat : ) Skal bruke helga til og sette meg inn i ting. Har også problemer med at folk gjerne vil la han smake på ting. I går fikk han desverre i seg noen biter pannekake så han har hatt en vondt natt... men fra nå av skal jeg gjøre dem det gjelder klar over konsekvensene for det er desverre barnet det går utover. Han har så sterk allergi at han helst ikke skal ha hudkontakt med folk som spiser feks brød, så det sier seg selv at magen blir veldig ille når han får slikt i seg. Skal skjerpe haukeblikket mitt fra nå av når det gjelder smaksbiter også skal jeg være streng ; )
phi1998/phi2004/phi2006 Skrevet 31. oktober 2008 #6 Skrevet 31. oktober 2008 Håper de andre lærer hos dere også. Min gutt er 4 år nå, han har begynt å kunne smake litt av forskjellige ting nå, Vi var på voksentoppen for et par mnd siden for å teste ut mel og egg. Melk kan ha litt av nå. men bare i mat. De tror han blir helt fin til han begynner på skole :-) Så ting blir bedre.
Sylwania Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 31. oktober 2008 så flott for dere! : ) Jeg håper virkelig at poden min vosker dette av seg, men legen var ikke så sikker på det. Jeg håper uansett på det.
cocochin med to små Skrevet 31. oktober 2008 #8 Skrevet 31. oktober 2008 melk og soya er det jo ofte vanlig å vokse av seg, om det er snakk om allergi mot melkeprotein? hvete er kanskje en annen sak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå