Tonita Skrevet 31. oktober 2008 #1 Skrevet 31. oktober 2008 Hvor skal di klippes ned når di er avblomstret? Skal jeg fortsette å gi dem vann en gang i uka som tidligere?
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 31. oktober 2008 #2 Skrevet 31. oktober 2008 Pittelitt vann ja - fortsatt en gang i uka eller litt sjeldnere. Det er viktig at de ikke blir overvannet. Hvis stilken ikke har "dødd" så kan du klippe den ned så det er igjen ca 20 cm. Hvis deler av den har dødd klipper du av det døde, evt. hele.
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 31. oktober 2008 #3 Skrevet 31. oktober 2008 Ned til andre øye på stilken, vann sjeldnere.
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 31. oktober 2008 #4 Skrevet 31. oktober 2008 evt. tredje. Og som hun over sier, er stilken vissen klipper du bort det ødelagte, for her er ikke noe energi uansett, og planten kommer til å bruke næring på å prøve å få liv i det som allerede er dødt. Ikke flytt orkideen, den vil stå i samme vinkel i vinduskarmen hele tiden.
Tonita Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 31. oktober 2008 Hva mener du med "samme vinkel"? Skal de snues av og til for å ikke bare vokse mot lyset? Eller skal de IKKE snues? Hjelp....
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 31. oktober 2008 #6 Skrevet 31. oktober 2008 Ikke snues=) De blir forvirra av at lyset plutselig kommer fra "feil sted", og kan utløse både stresshormoner og det som verre er. Var ihvertfall det vi lærte i plantefysiologien på gartnerskolen...
Tonita Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 31. oktober 2008 Men blir de ikke veldig skjeve da? Hvis de bare vokser en vei? Har hatt mine i ca 2 mnd nå og snudd dem avogtil. Nå er den ene uten blomster, men med knopper så jeg skal vel ikke klippe den ned før jeg ser om det kommer flere blomster... Den andre har fortsatt noen blomster, men ingen nye knopper...
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 31. oktober 2008 #8 Skrevet 31. oktober 2008 Hehe, jo de kan fort bli det=) Men det er ikke noe stress å snu litt på dem innimellom tror jeg, så lenge du ikke flytter dem fra vinduskarm til vinduskarm=) de overlever helt sikkert, læreren min var jo litt i overkant engasjert og dramatisk, så det kommer vel derfra...=P Ville ikke klippet ned før de var uten både blomster og knopper, pga saftstrømming i planten osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå