Gå til innhold

Anonym bekymringsmelding til barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor anonym får du lov å være? Barnevernet sitter jo med telefonnummeret til den som melder fra.

Vi har med god grunn inngitt melding på en familie som nå ønsker å ta oss for dette. De kaller det for trakasering. Vi ønsker ikke å innrømme hva vi har gjort i frykt for represalier. I en evt. rettsak vil vi kunne stå for alt vi har sagt, men ikke foran familien på gata. Kan barnevernet fortelle denne familien hvor bekymringsmeldingen kom fra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Familien har rett til innsyn i det som angår dem. Altså har de rett på å få se bekymringsmeldingen - eller en anonymisert utgave av den. Er dere anonyme hos barnevernet, blir dere ikke kalt inn til evt sak. Ting KAN glippe hos barnevernet, jeg fant f.eks. en medisinsk journal på en 50 år gammel nabodame i mine dokumenter. Hvordan det havnet der skjønner jeg ikke, og det gjorde visst ikke barnevernet heller.

Skrevet

Familien har krav på å få lese bekymringsmeldingen, men ikke navnene til de som har levert den. Men de kan jo ha gjettet seg til at det er dere utfra hva dere forteller, kanskje dere er de eneste som kunne vite eller noe sånt...?

Men du trenger ikke innrømme noenting til familien det gjelder, du kan bare fortsette å nekte. Siden du har valgt å være anonym har jeg forstått det sånn at du ikke vil bli brukt i en evt rettsak heller. Du har bare levert en bekymringsmelding, nå er det opp til barnevernet å selv finne bevisene de trenger.

Skrevet

Hei

Jeg jobber i barnevernet..

Det er fullt mulig og lovlig å levere en anonym bekymringsmelding. Barnevernet er vant til å forholde seg til taushetsplikt og reglement rundt dette, så du kan være trygg på at du forblir anonym overfor familien hvis du ønsker det. Familien får da kun se en anonymisert versjon av bekymringsmeldingen.

Men, og det er et me

Hvis barnevernet vurderer at saken er så alvorlig at de vil gå inn for omsorgsovertakelse.. Dette gjelder et fåtall av barnevernets saker, må man prøve saken i en rettsinstans som kalles fylkesnemda.. Der er det full åpenhet i alle dokumenter.. Dvs.. ved omsorgsovertakelse kan det hende at familien får innsikt i hvem som meldte til bv i utgangspunktet..

Skrevet

men hvis man f.eks har sendt et anonymt brev så går det jo heller ikke an å bli kalt inn i en evt sak...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...