desemberbarn12 Skrevet 31. oktober 2008 #1 Skrevet 31. oktober 2008 Er det noen som har oppskrift på gode kokkosboller???
erteposen + 4 Skrevet 31. oktober 2008 #2 Skrevet 31. oktober 2008 Har bare laget det en gang, med denne oppskriften. Legger litt penger i god sjokolade. Gutta liker best bestemor sine med lys kokesjokolade, jeg liker den daaaark. Ønsker du heller en kake fremfor små boller heller du hele massen i en kakeform! 4 eggehviter 4 dl sukker 6 plater gelatin 100g sjokolade 50g delfiafett 1-2 dl kokos Slik gjør du: 1. Visp eggehvitene stive og dryss i litt og litt sukker under vispingen. 2. La gelatinen ligge i bløt i kaldt vann i min. 5 minutter før du smelter den i litt vann. 3. Tilsett den oppløste gelatinen i en stråle mens du pisker. Visp videre i ca. 5 min. 4.Bruk en sprøytepose og sprøyt ut små boller, eller lag små boller ved hjelp av to skjeer. Settes på en bakeplate med bakepair. 5.La de stivne før du smelter sjokolade og delfiafett over vannbad. 6.Dypp bollene i sjokolade, deretter i kokos.
desemberbarn12 Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 31. oktober 2008 Takk!! det var jo enklere enn frykta!!!
Oi ..! Skrevet 31. oktober 2008 #4 Skrevet 31. oktober 2008 Denne oppskriften fant jeg for en fem års tid tilbake, og jeg har brukt den mye: 3 dl vann 1/2 l sukker Kokes i 12 min og avkjøles. 8 plater gelatin bløtes i vann, klem ut vannet og løs dem i 1 dl kokende vann. Avkjøl. Sukkerlake, gelatinløsningen og 2 ts. vaniljesukker piskes *meget* godt. (Hold gjerne bollen på skrå mens du visper. Da blir skummet mer luftig.) Det er ferdig vispet når boller satt på smurt papir med skje holder fasongen. Sett all massen som boller (kokosbolle størrelse) på smurt papir. La de stå til de er helt stivnet (et par timer), dypp/velt dem så i sjokolade og rull dem i kokosmasse. Det går også an å eksprimentere med andre smaker enn vanilje, men det blir liksom ikke akkurat kokosboller da. Sjokolade til dypping: 1 plate kokesjokolade eller 2 ss kakao 3 ss melis 60 g delfiafett 30 g syltevoks Smeltes i vannbad (Syltevoks fås kjøpt på apoteket, evt. i bakehyllene i velassorterte dagligvareforretninger). Andre oppskrifter på sjokolade til dypping går like bra, men det er lurt med syltevoks - det blir mindre kliss når de skal spises. Jeg har prøvd å lage kokosboller etter oppskrifter som inneholder eggehvite, men foretrekker denne fordi den er enklere å lage, den er billigere og smaker bedre. Lykke til P.S.: Et lite tips både til denne gang og til senere baking: Vaniljesukker en lager selv blir *mye* bedre enn det en kjøper. Jeg tok en vaniljestang, skrapte ut frøene og blandet det med melis og vanlig sukker la gjerne og så selve pinnen ligge i blandingen. Mengden melis/sukker avgjør hvor sterk vaniljesmak det blir på vaniljesukkeret - prøv deg fram. Lot det stå i en tett boks noen dager før jeg brukte det første gang. Masse deilig smak, og vaniljesukkeret blir bare bedre jo lenger det står
Ulldott Skrevet 31. oktober 2008 #5 Skrevet 31. oktober 2008 Hvor lenge holder kokkosbollene seg spislige?
Oi ..! Skrevet 31. oktober 2008 #6 Skrevet 31. oktober 2008 Aner ikke. Det har aldri vært noe tema her ettersom de vanligvis er borte etter et par-tre dager uansett :-O
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå