Gå til innhold

Alvorlig og litt vanskelig...jeg trenger innspill.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette handler om en litt vanskelig sak. Vet ikke helt hvor jeg skal begynne.

I mitt lokalmiljø (bor på et lite tettsted) er det en mann (godt voksen) som har hatt flere engasjement/jobber som involverer ungdomsarbeid, skole osv. og jeg syns det er fryktelig ubehagelig! Han er for meg en stor gris og han hadde et seksuelt "forhold" til meg da jeg var 16. Han skulle ha meg hjem til seg, jeg ANER ikke hvorfor jeg ble med, og der hjemme hos han ble det jo tydelig hva han hadde i tankene. Han var vel 25-30 år eldre enn meg, og jeg vet ikke helt hva dette egentlig var for noe.

Det skjedde to ganger, og jeg trenger kanskje ikke si så mye, det var ikke noen god opplevelse. Han tok bilder av meg, som sikkert fortsatt finnes. Etterpå skrev han en "erotisk fortelling" om våre to møter, og jeg fikk MANGE (sikkert 50) historier av han - og da satt jeg med en følelse av at "dette er ikke første gangen han har med seg ungjenter hjem...." Litt som at hver historier hadde grobunn i virkelige hendelser.. Jeg blir kvalm av å tenke på det. Overgrep? Tja..... det skjedde jo ikke noe ulovlig i og for seg. Maktmisbruk? Absolutt!!

Jeg vet ikke helt hvordan det skal beskrives, for jeg sa aldri ja, men jeg sa ikke nei heller. Det var på papiret ikke noe overgrep, jeg var lovlig, spilte med på en måte - det var en "utenfor kroppen opplevelse"....jeg var ikke meg selv føltes det som. Men med en gang det var over - og jeg var hjemme kom alle tankene om at dette er jo IKKE greit! Hvorfor skjedde dette? Og ikke minst HVORDAN skjedde dette??

Jeg kjente han litt fra før, og mange rundt meg vet hvem dette er. Det er kun mannen min som vet at dette har skjedd, det er bare han jeg har fortalt dette til. Han sier jeg ikke skal ha fnugg av "dårlig samvittighet", og at om ikke det var et overgrep, så var det til de grader maktmisbruk i form av at den eldre mannen "brukte" meg, "brukte" det at han var eldre enn meg til å presse meg til seksuelle handlinger. Jeg turte rett og slett ikke si nei!...men sa ikke ja heller - som sagt...

Og så til saken: Nå VET jeg at han har henvendt seg til andre. Jeg har snakket med en venninne som har fått henvendelser av han, om å "spise middag" hjemme hos han. Hun er heldigvis eldre enn jeg var, og mer fornuftig og sier selvfølgelig at det ikke er interessant. Han har godtatt det. Jeg er etter hvert overbevist om at han har mange svin på skogen, og det er fryktelig ubehagelig å tenke på at denne mannen jobber på en ungdomsskole i nærheten.... Enkelte av de han jobber sammen med kjenner jeg godt. Det er ikke noe problem å "blow the whistle" i forhold til om noen brude si noe om hva som har skjedd. Men jeg føler det er litt tynt grunnlag...han hadde sex med meg for flere år siden liksom...og that's it. Ekstremt ubehagelig for meg - ja, men lovlig...joda. Moralsk forkastelig - han burde vite bedre, men....

Resten blir i grunnen spekulasjoner, men nå har jeg jo dette med at han henvender seg til venninnen min. Og jeg er så sikker på at vi to ikke er de eneste! Uff....vanskelig dette.

Skal jeg uttrykke min bekymring for hans posisjon i vårt lokalsamfunn? Eller må jeg bare la det skure og gå. Tenk om det at jeg IKKE sier noe fører til at mange andre ungjenter han møter i jobben og hverdagen sin får ubehagelig og totalt unødvendige seksuelle møter med han...

Dette ble langt og rotete, men jeg klarer ikke helt å stokke tankene.. Takk for at du leste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser at det virker som om han "bare" tok bilder, men med seksuelt "forhold" mente jeg faktisk sex.

HI

Skrevet

Eg ville ha gjort noko med det! Send ei bekymringmelding til politi og barnevern. Det kan jo vere det kan vere anonymt.

Dette er alvorleg og eg synest at du har ansvar for å varsle. Det kan vere ubehagelig, men det rette å gjere. Tenk om det var eit av dine barn?

LUKKE TIL - GJER DET RETTE!

Skrevet

Det er nettopp slik jeg tenker - ikke egentlig i forhold til egne barn (enda...de er så små) men andre småjenter han nå gjennom ungdomsskolelærerjobben sin har "fri" tilgang til.

Samtidig føler jeg det er litt lite å basere en mistanke på...selvom magefølelsen min sier meg at han har holdt på med slike ting i en årrekke...vet ikke hvorfor jeg tenker sånn, men som sagt...magefølelse.. Og den ble jo ikke akkurat avkreftet av at venninnen min kom og spurte meg hva jeg visste om mannen, da hun hadde fått henvendelser av ham.

HI

Skrevet

HI:

Du er jo en sterk persom som har fortale dette til din mann, og hadde eg vert i din sit. hadde eg sendt en bekymrings melding til lokal politiet.

de kan jo hende de sitter mange som deg rundt om kring i bygda men ikke tør å gjøre noe, og viss en "letter på trykket" kan de hende de er mange som kmommer frem og støtter der. for de er vel STOR sansynlighet for at dette han skjedd flere ganger, siden en av dem er din veninne.

Du kan faktisk hindre at dette skal skje med flere..

Lykketil HI =)

Skrevet

Altså, jeg syns du skal si fra. Dersom alt er i sin skjønneste orden (noe det ikke er) så spiller det jo ingen rolle om du sier noe.

Men, et menneske på rundt 40 år, som jobber med ungdom og som utnytter unge mennesker seksuelt (jeg ville vært forsiktig med å bruke ord som maktmisbruk, dersom han ikke fysisk har brukt makt) er på absolutt ingen måte ok.

Regner med du fremdeles er relativt ung, siden han har lagt an på en venninne av deg. Jeg er i midten av tredve årene og har venninner som er nærmere 40 som har opplevd lignende ting som det du har, av menn som jobber enten som innenfor skolevesenet eller som idrettsleder e.l. Mange av disse mennene jobber fremdeles med det samme som de gjorde for 20-25 år siden, og jeg får helt vondt inne i meg av tanken på hvor mange unge mennesker som sannsynligvis har blir utnyttet av disse mennene.

Si ifra. Du har ikke gjort noe galt. Du har blitt manipulert og utnyttet. Klart at folk rundt denne personen bør få vite hvordan han er, og han bør selvfølgelig ikke få jobbe med ungdom. Og han vet garantert at det han gjør ikke er ok. Uansett seksuell lavalder eller ikke.

Skrevet

Nei, kanskje ikke maktmisbruk heller. Kanskje det er feil ord...jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle det: Jeg turte ikke si nei pga at jeg ikke visste hva han da kom til å gjøre (tvinge meg til det "alllikevel"...eller hva som kom til å skje). Jeg føler det ble utøvd en type "makt" i form av at han som voksen/eldre mann (han var vel ca 45 da det skjedde, nå er han noen og 50) som utnyttet meg som var så ung. Hva kaller man det da?

Jeg blir bare så...oppgitt..tenk om han driver sånn enda? Og jeg var sikkert ikke den første i rekka, hvis dette er noe han holder på med. Hvem vet hvor mange han har vært over...og hvor mange ungjenter som dessverre har fått samme mildt sagt ubehagelige opplevelse med denne mannen som meg.

HI

Skrevet

Jeg ville vel uansett kalt det et overgrep, og at du er blitt seksuelt misbrukt.

Jeg syns du burde si noe til noen, siden han garantert ikke bare har forgrepet seg på deg.

Jeg syns synd på deg for at du er blitt utsatt for det du har blitt utsatt for, og håper du selv klarer å legge ansvaret der det hører hjemme, hos ham. Det er en bedriten ting å oppleve og dessverre så tror jeg det er altfor mange som opplever lignende ting.. :-/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...