Gå til innhold

utstyr til hund?

Meg,Vesla & Antonio:) + spire

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. vi skal få en liten chihuahua, hva utstyr trenger vi?

på listen har vi, halsbånd,bånd,soveplass,leke,koseteppet,royal canin valpefor,matskål,vannskål,børste,tannkost/tannkrem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vitaminer, reisebur og "dekken".

Gratulerer med ny bisk! :o)

Skrevet

takk:) ja bur har vi også skreve;) vitaminer ja, det hadde vi ikke tenkt på gitt. "dekken"? regner med de har litt peiling i dyrebutikken også..

Skrevet

Hundefrakk eller hva jeg skal kalle det, hehe.

Vant til hester, jeg - så da tenker jeg dekken ;o)

Skrevet

Små tyggeben, slipper forhåpentligvis gnaging på forbudte ting og bra for trening av tenner og gummer. minsker plakk og tannsten og gitt regelmessig.

Bur/transportbur, alle hunder har godt av å ha bur hjemme små som store raser. Det er lettere å trene de til å bli stuerene og å være alene hjemme. De vil like buret sitt og kjenne seg trygg der. Mange hunder bruker buret til et "fristed" når de bil ha litt fred, og går inn og legger seg selv. Husk at det ikke bør være for stort. Hunden skal ha god plass men det skal ikke være så stort at valpen kan sove i ene enden og gå på do i andre. Man bør også bruke bur til transport i bil/annen transport. Sikkerhet for hunden.

Klotang, lær hunden at klørne skal klippes regelmessig. Fås med en plate på baksiden av bittdelen for å unngå og klippe for mye, men siden du skal ha en chihuahua, ville jeg kjøpt en liten tang, en sånn til valper.

Hundegodt, smart å bruke til oppmuntring ved tissing og bæsjing ute og trening genelt.

Hundeposer, alle med mund skal ta opp etter den uansett størrelse på hunden og etterlatenskapene.

Shampo/balsam? kommer ann på om hunden har lang eller kort pels.Greit å ha en shampo om den skulle være uheldig å bli skikkelig møkkete. valper/hunder liker forresten å spise kattebæsj og rulle seg i mystiske lukter noe som stinker.

Flåttpinsett, uunnværlig men kommer ann på hvor du bor henne. Her er det flått hele året.

Ørevask, kanskje ikke nødvendig med det første men kjekt. Noen hunder er veldig trange i øregangene og om hunden har mye pels, må den nappes og holdes ren i ørene.

Og der kom jeg ikke på meg gitt :)

Lykke til med hunden

Skrevet

ja jeg har tenkt på noe så hun ikke skal fryse i snøen å i disse minusgradene;)

Skrevet

ja shampoo å balsam har jeg tenkt er en lur ting siden hun er langhåret. bør hun blir vant til å sove i buret på natten i steden for slik hunde seng, er ikke det litt hardt? vet ikke om det er flott nå her i drammen.. men er jo gaske kaldt så kansje ikke..

Skrevet

Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å ha bur til henne. Kan virke litt hardt første nettene men husk du får igjen for å være standhaftig senere.

Ha henne i et bur enten ved siden av sengen din eller evt. legg deg i stuen på sofaen med buret ved siden av deg. (eller i et annet rom om hunden skal sove der)

Når hunde piper/klynker/uler kan du først ta ned hånden din til henne så hun kjenner du er rett ved henne. Dersom hun fortsetter, kler du på deg og går ut med henne for å tisse. Vær konsekvent med dette. Med den ene hunden min sov jeg i stuen i 14 dager halvt påkledt. Med en gang hunden pep, spratt jeg opp, tråkket i skoene, på med jakken og tok ut hunden. VIKTIG!! i den rekkefølgen. En valp tisser nemlig ikke på det stedet den oppholder seg/sover og heller ikke på eieren sin. Gi valpen en godbit med en gang hun har tisset og gjort fra seg før du tar henne inn. Hun vil da snart knekke koden om hvorfor hun fikk en belønning. Deretter er det inn i buret igjen. Slitsomt men til ditt eget beste...og hundens også selvsagt ;)

Om hunden ikke vil roe seg når den har tisset og du har forsikret deg om at det står bra til med den, kan du slå hånden i buret en gang og si si stille. Ikke kjefte men si det bestemt. Er også best å bruke korte kommandoer til hunden.

Det skal mye til, om ikke umulig, å få en valp til å holde seg på soveplassen sin om den kan spankulere ut på eventyr av seg selv. Bur på natten vil derfor være sikrere til du vet med sikkerhet at den holder seg i ro. En valp er så nysgjerrig at den biter og spiser det den har lyst på. Ledninger og barneleker med små biter er ikke bra. ei heller at den spiser sko og truser (ja, hunder liker brukte truser.....)og annet den måtte finne på gulvet.

:)

Skrevet

oki. tusen takk.. så keg bør finne et bur som passer hennes str og kansje legge et teppe inni der. å om natten til jeg vet hun ligger der å ikke gjør fantestreker bør jeg ha det lukket?

Skrevet

Jepp :D Jeg fylte opp med gode myke tepper. Hadde også en sokk med lukt fra hundemammaen (ikke meg hehe) og de andre valpene på. Den hadde hunden alltid med seg til den tilslutt mistet interessen for den selv. Buret skal være lukket til du er helt sikker på at hun ikke gjør noe galt. For noen hunder betyr det lukket bur hver natt uten at det betyr at de ikke har det bra. Hunder liker buret sitt og føler seg trygge der. Men det er viktig å respektere at det er hundens sted og la den få ligge i fred der om den tusler inn på dagen også.

Jeg mener at det er vel så viktig å lære en liten hund klare regler som en stor. De tenker faktisk likt. Jeg har mellomstore hunder og det verste jeg møter av andre hunder, er de som er små og som ikke har eiere som vet å oppdra de. Det er for hundens beste at den vet hva som er rett og galt, både for seg selv og for andre hunder den møter.

Husk at usikre hunder bjeffer mere som et uttrykk på usikkerheten sin. Ikke vakt og gjeterhunder som oftest er raser som har lavere terskel for å bjeffe uansett glad som opphisset.

Jeg syntes det var forferdelig å være så streng i begynnelsen med den lille marsipangrisen som min hund liknet på ;) Men nå har jeg verdens snilleste hund. Den har aldri gjort noe galt. Er nå 4,5 år. Spiser ikke mat som ligger på gulvet uten lov og om hun har tatt det, spytter hun det ut til og med pølser. Eller så åpner jeg munnen hennes og "henter" maten ut. Hun prøvde å svelge unns et helt kyllinglår hun fant på veien engang. Da var det bare å åpne opp og ned med hånden. Mesteparten at kyllingen var nedenfor drøvelen men regler er regler. Hun vet at hun ikke skal spise ting hun finner. Det er heller ikke heldig for man vet jo ikke om hunden blir dårlig. Deseverre er det mange som legger ut mat med rottegift for å ta livet av løskatter.... Ellers krysser ikke veien om hun ikke går i bånd (vet at det er båndtvang altså og gjelder når vi er alene) Løper aldri bort, kommer på innkalling, går ikke til andre hunder eller folk om jeg sier nei og går heller ikke ut av huset selv om døren er åpen om hun får beskjed om det. Alle hunder kan lære seg dette med mer eller mindre innsats. Streng men rettferdig og konsekvent. ALDRI noen som helst form for fysisk avstraffelse. Bruk heller aldri bur som straff om du vil at hun skal trives der. Ikke kjeft på henne uten å bli venner igjen.

Pass på at du plasserer buret der det ikke trekker og heller ikke akkurat ved siden av en varmekilde. Noen hunder liker å ha noe over buret sitt som en liten hule andre vil ikke ha det. Det må du finne ut av selv hva som er best for hunden din.

Og forresten i o m at du har en liten hund, ikke løft den opp om du merker hunden blir urolig for situasjoner eller du blir det. Det bare forsterker hundens usikkerhet og/eller trang til å forsvare deg. Den vet ikke at den er liten og enten fikser den trolig nok opp selv eller så må du selv sørge for at dere unngår "farer." La den få hilse på de hundene den finner interessante. Store hunder er like snille som mindre. Spør heller eieren om hunden er snill med små hunder og valper før du slipper den bort. Dersom valpen din blir litt skremt, sett deg ned, rop på den og la den komme til deg .Ikke hent den til deg. Den kommer om den føler at det er utrygt.

Ble masse oppdragelse som du ikke har spurt etter her men jeg sitter og venter på at vesla skal sovne igjen her og har ikke noe bedre fore. Hunden min ligger på sofaen på teppet sitt og drar tømmer som en voksen kar ;)

Skrevet

Syns ikkje hunder skal ligge i bur om natta. Dei aller fleste hunder liker å vandre litt og legge seg forskjellige plasser i løpet av natta. Vi fikk og det rådet å ha hunden i bur om natta, første nettene sov eg på ei madrass heilt inntil buret såhan kunne ligge heilt inntil meg. Men etter noen dager la eg meg i senga og åpna buret, så han kunne velge om han ville ligge i buret eller utenfor. Prøvde å komme seg i senga vår et par gonger, men vi bare satte han på golvet med en gong så han ga seg fort med det. Sove i pysj er greitt første vekene så du bare kan hoppe i skoa og ta med hunden ut om den klynker og er urolig :o) Ser no kor utrulig mykje en hund flytter seg i løpet av ei natt, så kunne aldri tenkt meg å stenge han inne i et bur om natta no.

Og ikkje forvent at hunden blir husrein med en gong. Det er stor forskjell fra hund til hund. Vår var et halvt år før han var heilt husrein. Sjølv om vi tok han ut ofte når han var liten kunne vi måtte tørke tiss kanskje 5-10 ganger på en dag, sjelden på natta. Straffa han aldri om han tissa inne, bare tok han ut med en gong han satte seg ned og rosa masse når han tissa ute.

Skrevet

jeg ville kun hatt buret igjen til jeg viste at hun ikke tygde på ledninger.osv. jeg er fult klarover at hun ikke vil bli stueren med en gang. tenkte ikke straffe, men si rolig nei om hun tisser. skal også ta henne ut om jeg ser henne sitte seg ned å rose mye om hun tiser;)

Skrevet

Bur er greit ja, men ikke for å sove i om natta, er min, og mange andres mening. Bur i bil, bur på besøk, bur til dyrlegen osv, men å ha hunden i bur, først om natta i 8 timer, så (regner jeg med) 8-10 timer når dere er på jobb er rett og slett ikke godt hundehold spør du meg. Venn heller hunden til å oppholde seg alene i huset, gjerne en avgrenset del når dere er borte, og ha en fast soveplass for "nattsoving", der det er roligere og mørkere enn i resten av huset. Men hey, jeg har bare meninger, og har en hund som er for stor for bur, så blir kanskje feil av meg å mene noe. :-p

Skrevet

så du hadde ikke hunden i bur når den var valp, før du var sikker på at den ikke spiste på alt den fant og tisset alle steder uten at dere kunne se det? vil ikke ha den i bur for alltid vist dere tror det.. tenkte bare til jeg viste at hun ikke spiste på alt mulig. 7-8 timer er vi vekke om dagen, men tenke egentlig å lære henne til å klare seg uten bur da også når hun var blitt husrein og ikk spiste på alt..

Skrevet

dytter

Skrevet

Sorry, har vært ute å leika i snøen (jippi!).

Min er enda valp da, men han har aldri vært i bur nei. Bortsett fra i bilen selvsagt. Han sover, enn så lenge ved siden av senga mi, hører godt når han blir urlig og vil tisse. Når det gjelder å få valpen husrein så må man, de første par ukene gå ut så og si hver time, gradvis mindre. Ett tips er å si "tiss!" hver gang valpen faktisk tisser ute, etter noen uker forstår han når han skal tisse, når du sier det. Vær nøye med å observere valpen i begynnelsen, så kjenner du snart tegnene på når den vil tisse eller bæsje. Da er det lettere å time turene ut.

Uhell må man regne med, med men du skulle vel ha en liten hund (chi?) så det blir ikke så mye å tørke opp. Når det gjelder at de ikke skal bite opp alt, så gjør de det. De biter for det meste, og chi er vel faktisk den hunderasen som står for mest ødeleggelser rent materialistisk. Men det tror jeg kommer av slappe hundeeiere som ikke ser på chi som en hund, men som en baby som skal få lov til alt.

Når det er sagt er det enkle ting man kan gjøre. Hundesikre, altså sørge for at det ikke ligger fremme farlige ting, selvsagt. Men også sørge for at feks cd-plater og annet snadder er utenfor rekkevidde. Og velg med omhu det som ikke er lov å ta/bite på. Om hunden får korreksjon hver gang den åpner munnen hører den ikke etter til slutt. Smør møbler med eddik om valpen begynner å gnage. Også anbefaler jeg canis.no, der er det mange gode tips å få.

Tilbake til hovedspørsmålet ditt: det du trenger har du. Resten kjøper du ettersom du ser behovet. Veldig dumå å handle masse som bare blir liggende. Vet ikke om det var nevnt, men jeg hadde investert i en god refleksvest (enten med for, eller stor nok til å ta utenpå), greit å ha nå når det er mørkt ute.

Skrevet

Forresten, hunder er ikke som katter, der er dagaktive som oss. Dvs at med få unntak tar en valp eller voksen hunv kveld i 7-8-9-10-tiden og våkner ikke for alvor fr på morgenen. De må kanskje tisse en gang eller to, men gnagetokter og herjing på natta når du sover kommer som oftest av kun to ting: enten understimulering (så og si umulig med en valp, de stimulerer seg selv), eller overstimulering (pass på, det er lett å gjøre med valper). Så om du lar valpen leke i sitt eget tempo på dagen, gir den nok, men ikke for mye å tene på og oppmerksomhet når den ønsker det vil valpen sove godt hele natta. Og da ser ikke jeg behovet for bur.

Skrevet

takk for mange svar.. vi har nå bestemt oss for at reisebure, som er strenge hele, ikke slik lukket som katteburet kommer til å stå åpent på rommet så hun kan legge seg der om hun vil, ellers skal hun også få seg en hundeseng, så da kan hun selv velge:) å jeg skal ikke lukket det om hun legger seg i buret:) jeg ser vel fort hva jeg må ta vekk.. regner meg jeg må passe på lekene til snuppa i stuen å ikke ha leker i stuen me små deler.. ikke det at snuppa på 14mnd har så mange leker med små deler da.. ja refleks vest det var lurt.. blir jo tidlig mørkt nå.

Skrevet

hundemamma og snuppa: Har du Fransk bulldog?? ;) (marsipangris)

Kan si meg helt enig i det "hundemamma og snuppa" skriver.

Lykke til!

Skrevet

hei!

vi har en liten phalene som nå har blitt 5 mnd. jeg var også skeptisk til bur først, og syntes kanskje det var litt "slemt". de første nettene han var her, fant han ikke roen, visste ikke hvor han skulle legge seg. det ble mye piping.. ville ikke ha han i senga heller!!

så etter råd fra erfaren hundeeier kjøpte vi et bur. det er for store hunder, så han har ganske god plass der. ikke et reisebur, men et som er bare gitter, om du skjønner:) han fant roen der, og han gjorde ikke fra seg der. han føler seg fremdeles trygg der, nå har vi døra åpen om dagen, men lukket om natta. han sover der av egen vilje om dagen. så jeg anbefaler bur på det sterkeste:)

Skrevet

reisburet vårt er kun gitter;) så jeg skal ha det og en hunde seng på rommet så får han velge selv hva han vil.. vist jeg ser han liker seg mest i buret skal vi kjøpe et litt større et;) men jeg skal altså ikke lukke det..

Skrevet

Jeg må si meg fullstendig enig med Hundemamma og snuppa (??).

Vi har nå en phalene valp på 12 uker. Hun sover i bur om natten. Og må hun på do, sier hun klart ifra, det er det bare å gå ut 5 min.

Jeg synes alle hunder skal sove i bur om natten, det er trygt for dem. Går de fritt rundt blir de urolige.

Men alle har sine meninger om hva som er best for dems hund.

Skrevet

Hmm...hva er galt med å ha hunden i bur om natta???

Og om dagen for den sakens skyld, når det er påkrevd?

De trenger ikke å vandre om natta. De er tryggere "hula" si og du som eier får en god natt søvn uten hunder som prøver å komme opp i senga(med mindre du liker å ha en hund og det den har med seg i senga di da), sofaen, spiser opp sokker og truser...

Godt vi er forskjellige!

Skrevet

Det er nok behandling og oppdragelse som avgjør om en hund "trenger" bur, ikke meninger. Enhver gjør som de syns er best, men å si som du, Sommer&Sol (: at "alle hunder skal sove i bur om natta" er jo bare tåpelig. Hunder blir trygge av hvordan de håndteres, ikke avhengig av om de har bur eller ikke. Selv har jeg hatt, eller bodd med en god del hunder opp gjennom, og ingen av de hundene har vist tegn på utrygghet selv om ingen av de heller har hatt bur. Går man inn for å skape en trygg hund får man det fint til uten bur. Og for å gjenta meg selv: hunder har samme døgnrytme som oss, så medmindre man blingser og gjr noe feil vil hunden sove om natta.

Og det at de maser seg opp i senga er jo kun om de vet de kan. Mine hunder har aldri fått komme i senga, derfor vil de heller ikke opp dit, og da kan jeg fint ha valpen ved siden av senga om natta, frem til han "flytter for seg selv", ut i gangen.

Skrevet

He he, lamlim. Hunden min er faktisk enda mere gris enn en fransk bulldog. Jeg har en Staffordshire bull terrier. "Oppskriften" på en staffevalp er 1 stk 1 kg. Nidar marsipan julegris. 2 plater mørk kokesjokolade. 2 stk sorte oliven med sten.Smelt sjokoladen, dypp grisen nedi. Pynt med to store oliven til øyne :) Hun så akkurat ut slik som valp. Den første jeg hadde også. Hun ble dessuten tatt for å være en mini-gris i mørket for hun gryntet så mye som valp. Skikkelig høye grynt og snøfting. Gjør forresten det fortsatt hehe.

Ang. bur, jeg står på mitt og mener at burtrening er nødvendig. Selvsagt slutter man med det når hunden er klar for det. Men det er jo for valpens eget beste og sikkerhet. Jeg mener det er uforsvarlig å la en valp få gå løs på natten før den er helt husren og har sluttet å tygge på ting. Husk man kan ikke straffe en hund for å gjøre noe galt dersom man ikke har gjort noe for å forhindre den i og gjøre det.

Mine hunder har aldri bitt istykker noenting. Eller d v s den ene spiste opp alle bladene på et lite pengetre (plante) og laget toalettpapirsnø på badet en gang. Hun jeg har nå klarte å tygge på en spenne på selen sin og det er det. Det er alt. Jeg har brukt bur på begge og må bedyre at jeg aldri har ment man skal stenge buret på dagtid når man er hjemme. Det er snakk om på kvelden og når man er borte fra de over lengre tid f eks på jobb.

Det også lettere å venne en hund til å være hjemme alene dersom den er fortrolig med buret sitt. Jo mere frihet og større områden den har til å bevege seg på når den skal læres til å være alene, jo vanskeligere kan det være. Har den bare buret, vil den lettere slå seg til ro som den er vant med å gjøre på natten, ikke trave rundt og plutselig gjøre ting den ikke skal. Er nok av eksempler hvor hunder er snille når eieren er hjemme men blir gnagere når de er alene. Sier ikke at det er en nødvendighet for alle men det er ingen tvil om at det er lettere å ha alternativet med bur tilgjengelig. Små hunder fortjener å bli oppdratt akkurat som store hunder. De vet ingenting om størrelsen sin.

Min hund har alltid vært snill men søsteren er nesten helt uspiselig til tider. Alt har med oppdragelse å gjøre. Uansett hva hunden gjør, er det eierens ansvar og oppdragelse som gjenspeiles.

Rasen jeg har nå har dessverre fått mye negativ omtale. Nei!! det er IKKE en Amstaff eller Pit og alle jeg har møtt har blitt har blitt positivt overrasket dersom de har vært skeptiske til rasen. Jeg har full forståelse for at mange er skeptiske til hunderasen men det går ikke ann å gå på utseende når det kommer til oppdragelse og gemytt. Min hund fikk nesten "bank" av en chihuahua som valp. Samme med en utrolig hissig Parson Jack russel.

Min hund har faktisk fått tak i flere katter og faktisk en gigantisk kjempekanin som vi plutselig møtte rundt en sving. Alt jeg har behøvd å si er "slipp" så har hun sluppet de.Hvor magne hunder slipper uten å blunke og kommer tilbake til eier samtididg som den avstår å jage katten igjen selv om den går rett foran henne. Hun har aldri bitt de men fanget de og lagt labben på de. Hun jager katter men kommer om jeg roper henne inn. Dette ble veldig på siden men alt har med lydighet å gjøre og etter min mening begynner det med lydighet og trening på et så tidlig plan som burtrening. Det gjør hverdagen lettere både for hund og eier. Som sagt bruker jeg ikke bur nå, sluttet raskt med det 4-6 mnd etter valpen kom til oss, og kommer aldri til å behøve det igjen. Ber jeg henne passe på en grillet kylling og legger den på gulvet og drar ut, er den garantert like hel når jeg kommer hjem igjen. Har faktisk prøvd det ut. Slemt kanskje, men hun fikk kyllingen som belønning etterpå. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...