Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er førstegangs fødende og har ikke peiling. Jordmor mente at det ikke er bra at magen ikke har vokst og henviste meg til legen. Legen syns det er bra, for da får man ikke stor baby.

Har hele tiden hatt stor mage, men fra uke 33- 38 som jeg er i nå, er sf målet det samme. 34 cm.

Noen andre som kan mer enn meg om dette? VIl jo ikke ha stor baby, men vil jo at hun skal vokse normalt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det var litt rart av legen å si det? Om magen har sluttet å vokse så skal det vel undersøkes ordentlig. Se om du har nok fortervann o.l.

Bare tull at du får stor baby om magen fortsetter å vokse.

Jeg ville tro det var normalt å få en il jeg, når det hadde stått stille så lenge.

Ikke bli skremt da, det er jo mest sannsynlig ikke noe galt, men ting bør jo sjekkes ut ordentlig.

Skrevet

Man blir jo urolig når man får to forskjellige svar. Vil jo ikke at det skal være noe galt med den lille.

Noen sier at det skal flate ut på slutten av svangerskapet, men jeg kan jo ingen ting:(

Takk for svar :)

Skrevet

Er ikke akkurat ekspertråd jeg kommer med heller da, men kan du ikke ringe føden eller noe i morgen for å få en tredje mening? De vet sikkert litt om dette:)

Skrevet

Ja, tenkte litt på det. Ikke at jeg må på kontroll. Men de kan sikkert svare på om det er normalt eller ikke.

Jordmor har hørt så mye rart om legen min, og legen min vet ikke hvem jordmor er men liker ikke at hun skremmer meg.

Sa kanskje en tredje mening ikke hadde vært så dumt:)

Skrevet

Jeg tror en tredje mening vil være lurt. da vet du hvem av dem du skal tro på:)

Skrevet

jeg er i uke 36 nå,mitt sf mål er 34 magen har ikke vokst noe de 2 siste ukene. skal til ny kontroll til torsdag. hvis ikke magen har vokst noe da vil jordmor sende med til ultralyd for en sjekk.

var jeg deg ville jeg ringt føden å spurt om å få komme inn til kontroll, men kjenner du dagli liv? det er vist det viktigste. lykke til

Skrevet

Jeg har et litt omvendt problem, både legen og jordmoren min er helt paniske med å få sjekket meg hele tiden, fordi jeg er for stor. Nå er jeg 36+2 og sf målet var på 37 i dag. Har allerede vært på vekstkontroll en gang, men blir nok sendt avgårde igjen snart...... Bedre å bli sjekka for mye en for lite, og du vil hate det hvis du går med denne utrygge følelsen også ikke gjør noe med det!!! Ring føden, eller privatklinikk, eller krev en vekstkontroll, det hadde jeg gjort

Skrevet

Jeg har egentlig liggi over kurven hele tiden. Men flata ut nå de siste ukene. Har ikke ringt føden, mest fordi jeg har vært så dårlig i dag:( Kvalm og svetter og ikke i form.

Men tenker veldig på den lille. Kjenner liv hver dag. Men er det egoistisk og ikke ta en tlf? Skal jeg gå å være redd hele helga??? Æsj.... Se om jeg får summa meg til å ringe snart.

Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt med en gang. Og jeg er ikke noe hysterisk av meg, men eneste fornuftige å gjøre i din situasjon!

Skrevet

I utgangspunktet så skal ikke målet flate ut mer enn det kurven på helsekortet gjør.

Det er sikkert ikke noe galt selv om magen ikke vokser like mye, men jeg hadde ikke vært fornøyd med svaret. Desuten så syns jeg kanskje jordmor er litt mer kompetent på området.

Jeg hadde legetime en mandag, legen fant ikke hode på babyen så jeg valgte å gå på jm time på torsdagen og hun tok seg god tid fant ut at hode vare ned, fikk gira opp babyen og fikk økt hjerterytme ol

Det jeg mener er at jm ofte kontrollerer bedre.

Jeg ville ringt føden for de har jo god erfaring

Si også at legen din mente det var bra at magen ikke vokste mer, slik at de ikke bare henviser deg til legen

Så lenge du kjenner liv og hverken lege eller JM har sendt det til føden umiddelbart så syns jeg ikke du skal gå å være engstelig du.

Ta likevel en telefon om du sitter og tenker og så er det jo mulig de sier at du kan ta det med ro, men komme på sjekk på mandag

Skrevet

Jeg var på kontroll til legen nå mandag (34 uker) og SM hadde redusert seg med 1 cm siden kontrollen hos JM 1 1/2 uke siden. Ble henvist til gynekolog for å sjekke størrelsen på mage/hode. Var der igår og skal på kontroll igjen om 2 uker for å se utviklingen. Skal tilbake til legen igjen neste uke og hvis ingen endring blir jeg henvist til sykehuset for målinger av aktivitet. Jeg lå rett under snittet på UL undersøkelsen, men innenfor normalen. Og med den tette oppfølginen jeg får nå pga små endringer, ville jeg garantert ha tatt kontakt med føden. Har fått beskjed om å følge godt med på liv og ikke nøle md å ta kontakt med føden skulle det bli mindre spark. Men heldigvis sparker og bokser lille gullet masse så jeg er ikke så veldig bekymret.

Skrevet

Jordmora mi sa til meg at mange vokser mye først, og så lite etterpå. Eller omvendt.

Har stor mage selv, fordi jeg er kort. Jordmor mente at det var ikke sikkert jeg ville vokse like mye de siste ukene som jeg har gjort tidligere...

Skrevet

Hvis du har et barn som ligger dypt ned kan sf-mål bli lavere. Eller om barnet ikke ligger så langt ut, mener da at ligger lenger inn mot ryggen.

Har hatt lavt sf-mål fra uke 30 er nå i uke 34 i morgen. Ligger på 26 cm. Men barnet ligger godt nede i bekkenet

Men alt er bra med barnet etter UL, og morkake og navelstreng jobber normalt og gir næringen de skal til barnet.

Skrevet

Om babyen ikke legger på seg er det jo ikke bra!

Skjønner ikke at legen din kan si det er bra i det hele tatt.

Sf målet begynte å avta med førstemann i uke 31. Etter det var jeg annenhver uke til ultralydkontroll. Etter 3 kontrollen bestemte de seg for å sette i gang fødselen siden gutten i magen ikke fikk i seg næring.

(Altså i uke 37)

Så det er altså ikke bra.

Jeg har det på samme måte denne gangen. Små sf mål, som gjør at jeg er ofte på ultralyd. Er nå i uke 32, og babyen legger for lite på seg. Så blir spennende å se hvor lenge h*n får være i magen denne gangen!

Jeg ville ringt til sykehuset å sagt at du SKAL ha ultralyd hvor de måler vekst for å se hvordan babyen har det.

Lykke til!;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...