Gå til innhold

Fant litt info om lakrisrot...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser her at lakrisrot skal hjelpe mot mye rart, men det er ikke nevnt noe om graviditet, eller igangsetting av fødsel. Men ganske langt nede på siden står det ADVARSEL, og der står det under hvilke omstendigheter man ikke bør innta lakrisrot.. bl.a. under graviditet.

Men dette står jo om lakrisrot.. ikke om lakrisrot te. Så vet ikke om det er samme restriksjoner på teen. Eller om de mener kun vanlig lakrisrot...

Her er linken

http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/glyc_gla.htm

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ble tidligere brukt i tidlig stadie av graviditeten for å sette i gang abort.

Det stimulerer visst livmoren.

Lakrisrot (og også lakris) gir litt høyere blodtrykk, så de som har det, må ikke drikke denne teen.

Den er mildt avførende og vanndrivende men ikke sånn at du blir plaga av det. Te generelt er jo vanndrivende, og den avførende effekten slår ut på at avføringen er litt mykere.

Skrevet

Ja, jeg har også hørt at man ikke bør spise mye lakris hvis man har høyt blodtrykk, og at det er avførende, det har jeg opplevd etter å ha trykket innpå en hel eske med lakris/salmiakk pastiller...he, he :-)

Men men tror egentlig ikke det er farlig å drikke denne lakrisrot teen på slutten av graviditeten, med mindre man drikker mye og man har høyt blodtrykk.. det er jo ikke bra. Men teen er nok mye mildere enn selve lakrisroten.. så denne nettsiden med info er jo om roten selv, ikke teen. Så jeg kommer nok til å drikke litt sånn te på slutten, om ikke annet enn en kopp om dagen :-) (og at avføringen blir litt mykere kan jo bare være et pluss nå under graviditeten der det har en tendens til å stoppe litt opp ;-)

Skrevet

Jeg tror heller ikke det er farlig dersom man har et helt normalt blodtrykk...

Men en bør nok generelt være forsiktig med urter når man er gravid.

Sjekke ordentlig om det er noe man trygt kan ta under graviditet, før man propper i seg det ene og det andre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...