Gå til innhold

En gutt og EI jente!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser mange av disse innleggene her å blir så mektig lei av å lese alle som skriver JENTEN min. Har da i alle år trodd at det var EN GUTT / GUTTEN og EI JENTE / JENTA ikke jenten..

Mulig det kan ha noe med hormoner i kroppen å gjøre også at jeg reagerer så sykt på akkurat dette.

Måtte bare få det ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig det har noe med dialekt å gjøre.

I Bergen sier vi EN jente. Og det er helt riktig ;-)

Skrevet

Hva er El jente, er det noen som skriver det også? Jeg blir så mektig lei av dem som ikke vet at det skal være 'og' når man leser og blir lei, ikke å. Det er helt lov å skrive jenten, kuen, buksen, venninnen osv. Så du må nok gjøre noe med hormonene dine.

Skrevet

Javel?

Hvis du sikter til det med Bergen, så er vi faktsisk flere som bor i Bergen.

Hilsen Anonym fra Bergen.

Skrevet

Jeg er enig i at det høres litt rart ut med "jenten", men jeg sier det likevel av og til. "Ei" sier jeg derimot aldri. Så det blir "en jente - jenta" der jeg vokste opp.

Skrevet

Den dagen bergensere begynner å si jenta, sola, kua osv er den dagen bergensk ikke eksisterer.

I Bergen eksisterer ikke hunkjønnsord. Snakk om å være uskolert som ikke vet noe så elemtert at enkelte ord og vendingers bruk er stedsbestemt.

Skrevet

Haha, er du seriøs eller? Snakk om å ikke ha peiling...her i Bergen heter det EN JENTE og JENTEN, vi bruker ikke hunkjønnsform. Trodde i grunnen det var noe alle visste.

Prøv å roe hormonene dine du. Ingen vits å la seg irritere over noe som er grammatisk korrekt.

Skrevet

Jeg irriterer meg også grønn over "jenten min".. Greit at det er dialekt,men DJEEZ så idiotisk det høres ut.

Skrevet

Jeg synes det høres helt fint ut jeg. Lov å skrive jenten er det også. DJEEZ derimot, det høres og ser helt idiotisk ut.

Skrevet

Det høres ikke på langt nær så idiotisk ut som en bergenser som bruker a-endinger.

Har du problemer med dialekter så er det kanskje lurt å flytte langt inn i skogen hvor du slipper å forholde deg til andre mennesker i det hele tatt. Folk flytter på seg og folk snakker forskjellig. Heldigvis.

For folk flest er ikke det et problem.

Skrevet

Jeg er også fra Bergen og er IKKE enig i at det heter EN JENTE. På dialekt sier mange bergensere EN JENTE, det er korrekt. Men det er jo fullstendig feil å skrive EN JENTE. Det heter selvfølgelig EI JENTE. Bergensere har så klart ikke egen målform som gir dem lov å skrive EN JENTE.

Skrevet

Er du helt koko? Har du som bergenser gått på skole i Bergen?

Hunkjønnsord er valgfritt. Til og med på bokmål.

Skrevet

Jeg tror det er heller er du som er koko.

Skrevet

Nei, jeg er faktisk fra Bergen og har faktisk gått på skole her.

I Bergen brukes ikke hunkjønnsord, hverken i skrift eller tale.

Skrevet

kan si jenten el jenta.. Begge deler er like riktig så det så :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...