Tante Blås Squaw Skrevet 30. oktober 2008 #1 Skrevet 30. oktober 2008 Ser at mange skroter Halloween fordi det ikke er en "norsk" feiring. Vel...Påske, pinse og fastelaven er heller ikke opprinnelig norske. Det nærmeste vi kommer en rotnorsk tradisjon er julaften - eller vinterblot som det het før Norge ble tvangskristnet i 1013. Halloween er det engelske navnet, her i Norden heter det Allehelgensaften eller Allehelgensnatt. Både Norge, Sverige, Finland og Island har lengre tradisjon for denne feiringen enn for de kristne feiringene. På Allehelgensnatt kunne man få kontakt med sine døde forfedre. Heksene fløy på sopelimene sine til Bloksberg, der de fikk danse (og ha seg) med Djevelen. Det var farlig å ferdes utendørs den natta - hekser kunne ta deg! Dere som ikke liker Halloween uansett skal selvsagt få lov til å ikke like det, hehe. Ville bare opplyse litt. Og JAH! Jeg elsker Allehelgensnatten! Og jeg syns Lucia er mer stas enn jul, men det kan jeg sikkert kverulere om en annen gang...hihi...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå