Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #1 Skrevet 30. oktober 2008 Har lenge lurt på om nevøen min på 10 år har adhd. Tør ikke spørre mora, redd for å blande meg inn for mye. Noen som kjenner igjen slik oppførsel? Han har lese og skriveproblemer. Virker urolig, holder hele tiden på med noe. Har hatt problemer med nasking både hjemme og i butikker. Han har vanskelig for å ta beskjeder, det virker som om han "glemmer" det jeg sier etter få minutter...kan be han 10 ganger om å lukke ytterdøra. Når han er på besøk hos meg er han "overalt"og snoker, selv om han har fått beskjed om å la være. Konfronterer jeg han så lyver han. Er det vanlig at 10 åringer er slik?
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #2 Skrevet 30. oktober 2008 Først og fremst. Lese og skrivevansker har overhode ikke noe med AD/HD å gjøre i seg selv, men noen kan ha det som tilleggsvanske. Stjeling og lyving har heller ikke noe med diagnosen å gjøre. Det finnes helt normale barn som holder på slik du beskriver. Å finne ut om noen har AD/HD er tidkrevende og en lang prosess, men det er visse kjennetegn som passer inn hos de fleste barn med AD/HD. Dog, som de sa da jeg ble kurset i dette, alle vil faktisk kunne kjenne seg selv og evt sine barn igjen i noe av dette, men det gav likevel en viss pekepinn dersom barnet avvek veldig fra normalen. Noe av de førstede ofte spør foreldreom under utredning er nattesøvn. AD/HD barn sover somregel lite og svært urolig og de er når de blir større utrolig vanskelig å få opp om morningen. Dette skyldes enn annen form for døgnrymte-syklus enn det "normale" folk har.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #3 Skrevet 30. oktober 2008 Takk for svar. Skjønner at mye av dette jeg beskriver er tilleggsvansker. Og at mye av det jeg beskriver kan være normalt. Mente at stjeling kan bety dårlig impulskontroll, ikke at adhd gir dårligere moral...Det er bare det at jeg reagerer når en tiåring oppfører seg slik. Han har forresten en far med denne diagnosen. Vet at mora har vært bekymra ang. dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå