Gå til innhold

Bekkenløsning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i dag 27+3. Har i ca 1 mnd hatt smerter i korsryggen, som har kommet og gått. Kjennes ut som at det har "låst seg". Ikke lenge etter begynte det å spre seg ned mot rumpemusklene på venstre side. Så for meg at musklene da var låst fast av en planke eller noe fra korsryggen og ned i setet. Merket det spesielt på jobb, jobber i kiosk, hvor det er mye stå/gå/bøy/strekk. Har klart å holde ut, da smertene ikke har vært kroniske hele tiden, samtidig som jeg har jobbet 40/50% hele tiden. Men i ca en uke nå har smertene blitt verre, mye verre, de har spredt seg til begge sidene av hofta, og sitter nå i korsryggen og hele setet. Legger jeg meg ned på sofan så er jeg avhengig av at sambo hjelper meg opp. Jeg klarer rett og slett ikke å bevege på andre muskler enn tærne når jeg har lagt meg. Og smertene forsvinner ikke, slik de har gjort før, de varierer bare litt i "styrke", dvs de er sterke når jeg står og går, men dempes litt når jeg setter meg og slapper av.

Er dette det jeg mistenker, bekkenløsning?

skal til lege om noen dager, har egentlig ikke lyst å bli fullt sykemeldt, men slik formen er nå så vil jeg grine når jeg tenker på å springe på jobb. Andre som har opplevd dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dette høres veldig ut som det jeg har. Er nok ganske så sikker på at jeg har bekkenløsning, men er ikke diagnostisert av lege.

Begynte med "kink" i ryggen. Også venstre side. Strålet av og til ned i venstre ben. Vondt i halbenet og i venstre hofte. Nå har det spredd seg til hele venstre bekken og også høyre side. Klarte å bedre korsryggen veldig da jeg byttet sko på jobben (til joggesko) og snudde madrassen fra medium til hard side. Nå får jeg dessverre vondt etter lengre gåturer, så denne gangen går det nok ikke bort av seg selv. Hadde en uke for lenge siden da jeg jobbet mye og brøt meg på en skikkelig husvask. Gikk ikke bra, men merket ikke noe mer til det etter at jeg kom meg etter den uka. Nå er det tilbake, og forventer som sagt ikke at det blir noe bedre nå. Tar det med ro, og det er viktig for du kan risikere å slite med dette også etter at graviditeten er over. Det har også en tendens til å bli verre for hvert svangerskap. Akkurat det er det som plager meg mest. Dette er min første, og synes jeg godt kunne sluppet unna :-(

Skrevet

Det høres veldig ut som bekkenløsning ja. Ta opp dette med legen og få deg henvisning til fysio. Be om sykemelding også, hvis ikke legen tilbyr deg dette av seg selv.

Men tenk deg at du ikke hadde vært gravid, men hadde fått disse smertene, hva ville du gjort?

Det er en tankevekker, ikke sant? Vi har en tendens til å presse oss litt lenger, når det er snakk om svangerskapsrelaterte plager. Da skal vi tåle det, for et svangerskap er da ikke en sykdom! (GRRRRR!)

Skrevet

der sier du noe, hadde ikke tenkt sånn før, har også bare tenkt at jeg skal tåle alt, nettopp fordi jeg "bare" er gravid..

Skrevet

Det er nok desverre bekkenløsning ja, jeg har også smerter i korsryggen og noe nedover i rumpa. Men ikke så ille som deg da, har fått diagnosert bl. Du burde nok få en sykemelding pga arbeidsituasjon, om de ikke kan tilrettelegge for deg. Har ikke fått ringt fysio enda jeg, men de er veldig flinke og kan hjelpe oss med å minske smerte/holde den på et nivå så smerten ikke blir værre.

Jeg var på jysk idag å kjøpte meg varmelaken til å ha i senga, varme hjelper for smerten min. Så et lite tips ;).. En kan jo bruke det i stol/sofa oxo, så føler jeg har gjordt en god invistering :). .

God bedring

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...