Flæskpølsa Skrevet 30. oktober 2008 #1 Skrevet 30. oktober 2008 U.skolen har språk som valgfag. Norsk og Engelsk sier de så pent er fordypning, men egentlig er det bare ekstra pugging på det de allerede kan. Gutten her har tatt fransk. Går bra, men han vil bytte til engelsk. Jeg ønsker han skal fortsette med frank pga språk er en fin ting å ta med seg og siden engelsken kun er ekstra pugging syntes jeg at det kan han ta i engelsktimene og hjemmelekser. Bør jeg føye meg her eller skal jeg tviholde på fransken.?
prekæs Skrevet 30. oktober 2008 #3 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg syns du bør la han få velge engelsk. Min jente hadde fransk gjennom hele ungdomskolen. Hun lærte, men det engasjerte henne ikke noe særlig (dvs ikke så veldig interessert). Nå på videregående valgte hun tysk, noe hun liker veldig godt og takler fint. Er litt av den mening at fenger det ikke, nytter det ikke. Hun sier at fransk var vanskelig i forhold til tysk. Er jo flott å lære engelsk grundig da:)
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 30. oktober 2008 #4 Skrevet 30. oktober 2008 du bør godta det.. jeg ville selv bytte når jeg hadde gått litt av 10ende klasse men rådgiver sa det ikke gikk siden det var så lite igjen.. det det endte med var at jeg måtte fortsette med dette på vidergående til tross for at jeg ikke forstår noe.. går 2året no å det e bare et slit med den fransken..
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 30. oktober 2008 #5 Skrevet 30. oktober 2008 jeg hadde praktiskprosjektarbeid og angrer ikke ett eneste sekund :-) sikkert ikke det nyttigste jeg kunne velge, men litt av poenget med valgfag er vel å få gjøre noe man selv har bestemt og ønsker i noen få timer på skolen i uken?
Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #6 Skrevet 30. oktober 2008 Fransk....pft.... drittspråk Jeg hadde fransk på videregående, og det eneste jeg kan si er "Hei, jeg heter Malin, kan du gi meg vinduet er du snill?"
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #7 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg syns egentlig han burde få velge det selv, men vet fra den skolen der jeg jobber at de som velger Engelsk fordypning er de samme som tidligere tok praktisk prosjektarbeid. Altså de som egentlig ikke vil ha språk i det hele tatt ;-) Syns selv det burde være lov å velge bort fremmedspråk fremdeles. Passer ikke for alle!
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #8 Skrevet 31. oktober 2008 Pissprat. Dere kan umulig mene at de som suger så kontant i engelsk at de velger fordypning her i stedet for å lære seg et språk til faktisk burde få sluppet engelsk også? At de faktisk i bunn og grunn ikke trenger fremmedspråk (ENGELSK!?!) i det hele tatt fordi de er late, hormonelle og ikke har språklæring som sin sterkeste skoleside? i så fall setter dere effektivt kroken på døra for dem framover - vil dere virkelig oppdra sånne heimføinger?
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #9 Skrevet 31. oktober 2008 Hæ? Engelsk har de jo uansett i vanlige engelsktimer. Å lære mange nye språk ligger ikke for alle, og jeg syns det burde være et tilbud om noe praktisk i skolen i dag. De har mye mer teori enn jeg selv hadde for snart 20 år siden i alle fall. Så joda, engelsk skal de ha (er selv engelsklærer), men jeg tror at for noen så holder det med ett fremmedspråk. Bedre å beherske noe godt... Nå vet jeg ikke om dette gjelder HI sin sønn da, men jeg vet om flere elever dette gjelder for.
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #10 Skrevet 31. oktober 2008 Jo, men da vil jo dette nettopp komme alle til gode - de som det ikke ligger for og som sliter såpass der at de ikke vil ta et fr.spr til kan jo da nettopp få den støtten til engelsk de ellers ikke får i ordinære timer. Resten får annet fremmedspråk, og alle har det bra.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 31. oktober 2008 #11 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg synes du bør godta det. Erfaringen min tilsier ihvertfall at dersom en ungdom ikke ønsker å lære seg et tredjespråk så lærer de det ikke uansett. Å pushe ham til å ta valgfag han ikke ønsker å ta kan drive ham til skoletrøtthet. Dette sier jeg på tross av at mine fire år med tyskundervisning har lært meg opptil flere gramatikkhuskeviser som har vært slagers i alle sammenhenger der jeg har møtt tyskere i settinger hvor det serveres alkohol:)
Snøfnugg75 Skrevet 31. oktober 2008 #12 Skrevet 31. oktober 2008 Det viktige er jo at barnet er motivert. Det er lite poeng i å tvinge han til å fortsette, dersom han har motivasjon og lyst til å lære anna språk. Kjem an på typen også- er han av typen som alltid trur alt anna er gøyare/lettare/kulare klasse?
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #13 Skrevet 31. oktober 2008 Det er åpenbart at du ikke vet så mye om dette, Kalevan Rasti. Følelsen av å lykkes og trivsel er vesentlig i forhold til læring. For faglig svake elever kan det være svært viktig å oppleve at de behersker noe - i stedet for å mislykkes på alle plan (som enkelte opplever når alle fag er teoretiske) Men nå er vi langt ved siden av HIs problemstilling.
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #14 Skrevet 31. oktober 2008 Så man bør heller få beherske bridge enn bruke tida på noe som er nyttig, for eksempel å styrke engelsk for de som sliter med det? Nå er det vel strengt tatt du som er på trynet her, Spetakkel. Men det vil du aldri innrømme.
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #15 Skrevet 31. oktober 2008 Det skal du få mene hva du vil om ;-) Jeg har vel aldri sagt noe om bridge - tenkte mer i retning sløyd. Jeg sier bare at min erfaring tilsier at de elevene som velger engelsk fordypning er de som er svært skolelei, og ikke nødvendigvis så veldig interessert i å fordype seg i engelsk. De ødelegger ofte mye for de som faktisk er interessert. At vi er uenige på dette feltet er helt ok, men jeg må få lov å ønske at vi kunne tilby noe lignende til praktisk prosjektarbeid til noen elever?
Snøfnugg75 Skrevet 31. oktober 2008 #16 Skrevet 31. oktober 2008 Kom an, dette er kranglesida. Det er jo nesten ikkje krangling her!
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #17 Skrevet 31. oktober 2008 He he, ja jeg bør nok bare innse at Krangelsiden ikke er stedet for meg ;-) Er nok litt for saklig - he he...
Flæskpølsa Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter #18 Skrevet 31. oktober 2008 Hehe......bra.... bra med krangling. Over til problemstillingen her. Gutten her har en god karakter i engelsk(vanlige fag). Han ligger på en treer i fransk, men litt leksehjelp så flesket han hjem med en 5 er på prøve så vi har blitt enige om å avvente og se. Grunnen til at jeg spurte har litt med kompispress...altså hva andre har og hvor lite lekser og jobb de har vs hvor mye mer han må jobbe med fransk. Jeg ønsker ikke bare skrive under et papir uten at han har prøvd og syntes det er litt for lett å bare godta dette første gangen han spør. I alle fall når gutten er utrolig god i språk. Snart har han på egenhånd lært seg et annet språk parallelt. Poenget er at engelsk er ikke fordypning slik det står så fint i papirene og de som sliter i engelsk vil helt sikkert ha hatt godt av å ha repetering i valgfag engelsk, men når gutten er dyktig i språk og tar dette lett til seg så mener jeg å bytte på første sutreforsøk er for lett. Så klart, ønsker han ikke fransk og er dritt lei etter en tid så skal jeg ta opp vurderingen på nytt.
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #19 Skrevet 31. oktober 2008 Hvis han er oppgitt fordi fransk er vanskelig, men egentlig interessert og flink, så ville jeg prøvd en stund til ja. Det er fint at du prøver å motivere ham hvis han har anlegg for språk. Hadde det derimot vært at han ikke liker fransken ville jeg latt ham bytte.
Jennie på slanker`n ;-) Skrevet 31. oktober 2008 #20 Skrevet 31. oktober 2008 Så avkommet ypper seg????
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå