Gå til innhold

er det noen svensker her?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flytter til Sverige i januar og lurer på et par ting..

Hva er forskjellen på norsk g svensk grunnskole?

Har fått høre at de får varm mat på skolen?

Hvor lang er skoledagen?

Er förskola det samme som barnehage?

Håper noen kan hjelpe meg litt:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Er ikke svensk, men har bodd der i 10 år.

 

Grunnskolen er omtrent det samme.

Varm lunch på skolen er det også.

Lengde på skoledagen er litt ulike fra skoler til skoler. Litt samme opplegg med fritimer og slikt som vi har på vidregående.(i alle fall der jeg bodde).

Førskola er som 5 år gruppen her i norge.

Dagis =barnehage.

Skrevet

Hei! Jeg har bodd i Sverige (derav de svenske bokstavene!!!).

 

1. I Sverige begynner de på noe som heter 6 årsverksamhet når de er 6 år. Det er en forberedelse til skolen. Grunnskolen er bare 6 år og ikke 7 år som her!

 

2. Ja, de får varm lunsj på skolen og på barnehagen!

 

3. Skoledagene er avhengig av alderstrinn.

 

4. Förskola er barnehage!

 

Hvor i Sverige skal dere flytte da!

Skrevet

Må arrestere deg litt der PoP! Förskola het i "gamledager" daghem (forkortet dagis). Nå¨har de byttet navn til förskola da de har endret lärerplanene og det har kommet inn mer pedagogikk.

Skrevet

Takker for svar:-)

vi flytter til Hedekas i Munkedal kommune, vestre götaland..

litt på landet kan du si men ikke helt isolert heller:-)

Må nok handle i Uddevalla:-)

Skal dit i helgen fordi Scooby doo kommer og det er pop blandt barna:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...