tezzzer med 3 Skrevet 30. oktober 2008 #1 Skrevet 30. oktober 2008 Vi flytter til Sverige i januar og lurer på et par ting.. Hva er forskjellen på norsk g svensk grunnskole? Har fått høre at de får varm mat på skolen? Hvor lang er skoledagen? Er förskola det samme som barnehage? Håper noen kan hjelpe meg litt:-)
polarn & pyrene Skrevet 30. oktober 2008 #2 Skrevet 30. oktober 2008 Hei. Er ikke svensk, men har bodd der i 10 år. Grunnskolen er omtrent det samme. Varm lunch på skolen er det også. Lengde på skoledagen er litt ulike fra skoler til skoler. Litt samme opplegg med fritimer og slikt som vi har på vidregående.(i alle fall der jeg bodde). Førskola er som 5 år gruppen her i norge. Dagis =barnehage.
Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #3 Skrevet 30. oktober 2008 Hei! Jeg har bodd i Sverige (derav de svenske bokstavene!!!). 1. I Sverige begynner de på noe som heter 6 årsverksamhet når de er 6 år. Det er en forberedelse til skolen. Grunnskolen er bare 6 år og ikke 7 år som her! 2. Ja, de får varm lunsj på skolen og på barnehagen! 3. Skoledagene er avhengig av alderstrinn. 4. Förskola er barnehage! Hvor i Sverige skal dere flytte da!
Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #4 Skrevet 30. oktober 2008 Må arrestere deg litt der PoP! Förskola het i "gamledager" daghem (forkortet dagis). Nå¨har de byttet navn til förskola da de har endret lärerplanene og det har kommet inn mer pedagogikk.
tezzzer med 3 Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 30. oktober 2008 Takker for svar:-) vi flytter til Hedekas i Munkedal kommune, vestre götaland.. litt på landet kan du si men ikke helt isolert heller:-) Må nok handle i Uddevalla:-) Skal dit i helgen fordi Scooby doo kommer og det er pop blandt barna:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå