Gå til innhold

røntgen og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid og holder på med hest. Jeg var ganske tidligere i graviditeten (uke 12) på dyreklinikken med hesten min pga et skadet bein. Det ble tatt røntgen av foten til hesten min (3-4 bilder) mens jeg var i samme rom. Hadde på meg blyfrakk.

Jeg tenkte virkelig ikke på dette og skulle gått ut av rommet. Kan dette ha vært skadelig? Røntgen ble tatt av foten, jeg sto ikke foran apparatet, men ved parrallelt med det, en meter unna kanskje.. Bør jeg ta kontakt med legen min?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man tar jo røntgen av gravide også om det er nødvendig. Det er selvfølgelig best å la være, men det går nok bra. Prat med legen så blir du nok beroliget, men det er jo ikke noe å gjøre med det uansett.

Skrevet

Men blir det stråling på magen når man har på blyfrakk da? Er endel uker til jeg skal på ultralyd enda og denne bekymringen sitter godt i meg. Det var jo veldig tankeløst av meg.. uff

Skrevet

Det kan bli litt stråling, men jeg ville ikke bekymret meg hvis jeg var deg. En jeg kjenner måtte ta bilde av lungene mens hun gikk gravid, og hun fikk en velskapt liten baby. Det man er redd for er at strålingen kan øke faren for at barnet en eller annen gang i livet utvikler kreft. Man vet ikke om det gjør det, men ut fra et føre var prinsipp skal gravide helst ikke utsettes for stråling. Det skal store stråledoser til for at det skal med sikkerhet være farlig for fosteret, mye mer enn det et normalt røntgenbilde krever!

Skrevet

Heisann!

Jeg jobber på røntgenavdeling og jeg kan bare si at du kan slappe helt av!! Du hadde blyfrakk og stod et stykke unna....pluss at et bilde av en for ikke krever like mye stråling som mange andre undersøkelser. Så jeg kan faktisk garantere deg at det står bare bra til med babyen din:-) Ikke tenk mere på det du....

Skrevet

tusen takk!

Det var et betryggende svar:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...