Gå til innhold

Engangstønaden

GuttenMin09 ♥ Jentebaby i 2012

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om vi får det.. Eg går på skole, og bf er lærling(siden august i år), eg har termin 26. februar.. Noen som vet om vi får det da? Kan eg få engangs stønaden og bf foreldrepenger? skjønner ikke helt alt som står på nav sin side

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du får engangstønaden hvis du ikke har tjent over halve grunnbeløpet, altså ca 30-35 000 (da kan du få foreldrepenger)

du kan få engangstønaden fra uke 26 i svangerskapet.

man får ikke i pose og sekk, så du kan ikke få engangstønad, hvis barnefar skal ta ut foreldrepenger.

Skrevet

Hjelpen jeg fikk på NAV var som følger:

Jeg skulle bare poppe ut ungen, gi henne fra meg, og begynne å studere på heltid igjen så snart hun var født. Så kunne faren ta ut foreldrepenger. IKKE VELDIG AKTUELLT!! Har vært hjemme med henne i 16 måneder nå, og er gravid med en til!

Engangsstønaden får du uansett, men har du jobbet lønner det seg vanligvis å ta ut foreldrepenger.

Er du student, så får faren ikke pappaperm. Mor må ha jobbet minst 50% i en periode før fødselen, tror det er 10 måneder.

Skrevet

Engangsstønaden er for de som ikke har krav på foreldrepenger.. permisjonspenger eller hva det nå heter.. de pengene man har jobba seg til..

Skrevet

...men man må ikke ha jobbet 50% før fødselen. bare tjent over halve grunnbeløpet og jobbet regelmessig...

Skrevet

Bare en korreksjon til det to_tette nevnte: "Er du student, så får faren ikke pappaperm. Mor må ha jobbet minst 50% i en periode før fødselen, tror det er 10 måneder."

Det er heldigvis ikke så ille: bare 6 av de 10 månedene før du føder.

Men jeg syns det er så ille at mannens permisjon i det hele tatt styres av hvorvidt mor har jobbet!

Skrevet

Synes også det er ille at ikke far får pappa perm når mor er student! Dette er noe politikererne må ta tak i! Studerer selv full tid,og er ikke så veldig lett og erværve den helt store permisjonen til far da! Men får jo permisjon fra skolen,så burde gå ut på det samme!

Far jobber jo fullt og burde ha rett til å erværve permisjonen uavhengig av mor!! skikkelige glupinger de som har vedtatt det ass...

Skrevet

ja, det er helt horribelt. var selv 100% student og hadde 20% stilling i tillegg

det var lagt fram forslag om selvstendig opptjeningsrett for far det samme året jeg ble gravid først, men det har jo ikke blitt vedtatt enda...

engangsstønaden er for de som ikke har opptjent rett til foreldrepenger ja, og det har jo ikke du? Men engangsstønaden har du rett til uansett.

Men har du jobbet litt og tjent opp rett til foreldrepenger, så lønner det seg som oftest å ta foreldrepenger. Man kan nemlig velge å ta engangsstønaden likevel, hvis man f.eks har tjent veldig lite, da fraskriver en seg retten til foreldrepenger.

Hvis du begynner å jobbe eller studere minst 80% mens far tar permisjon, kan han få foreldrepenger hvis han har opparbeidet retten! (6 av 10 måneder før fødsel) Og du kan ta engangsstønaden. Det finnes også en mulighet for at far kan ta gradert uttak av foreldrepenger, det vil si at han er bare delvis borte fra jobb, men dette kan være vanskelig for hans arbeidsgiver? Man må nemlig lage avtale om gradert uttak med arbeidsgiver

Dere bør snakke med nav, men dere må vite hva dere skal spørre om, ellers får dere bare standardsvaret om at far ikke får permisjon hvis mor er student, alternativt at far er hjemme med barnet og mor kastes ut i arbeid rett fra fødestuen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...