Gå til innhold

Min fødselshistorie.. (førstegangs & igangsatt)


MammaKos

Anbefalte innlegg

08.10.08 - (14. dag på overtid) hadde jeg time på sykehuset.. Vi dro på morgenen i god tro om at vi skulle bli satt i gang neste dag.. Hadde t.o.m med bagene våre just in case.. Da vi kom var det sparketest etc og de ville at jeg skulle vente en uke til (!!!!!) og komme på kontroll annenhver dag.. Gjett om vi ble skuffet. Så tok de en UL sjekk og der viste det seg "heldigvis" at det var litt for lite forstervann så de ville sette igang uansett.. De sjekket modning, og jeg var ikke særlig moden så de sa jeg måtte ha en modningskur som fort tok 2-3 dager, så vi måtte belage oss på at dette tok TID! Fødeavdelingen på Bærum sykehus var full så vi måtte dra hjem og ringe igjen kl 16.00 for å høre hvordan kapasiteten var da..

Vi leide oss et par filmer og kjøpte noe godt å spise, og dro hjem for å vente.. Ringte kl 16:00, fortsatt fullt! Men vi skulle komme neste dag kl 9, og da SKULLE jenta vår komme..

 

09.10.08 (15.dag over) Vi stilte opp kl 9 og ny sparketest etc. De sjekket modning igjen og mye hadde tydligvis skjedd over natten så her var det bare å ta vannet! Følte jeg ble litt kastet ut i dette i og med at jeg hadde forespeilet meg 2-3 dager på sykehuset med modning. Men vel så greit å bare sette i gang..

Det var forsatt mange fødende på sykehuset så vi fikk beskjed om å gå en tur å komme tilbake kl 11.. Det var en perfekt høstdag og den turen kommer jeg aldri til å glemme..

 

Kl 11:00 Litt klargjøring (bl.a klyster) og

Kl 12:00 tok de vannet + satte en pulsmåle-ledning på hodet til veslejenta siden de må følge ekstra godt med når man blir igangsatt. Vi hadde blitt advart om at igangsatte fødsler var mye tøffere en vanlige, men i vårt tilfelle hadde vi jo ikke no valg..

Kl 13:00 satte de drypp og da var vi igang.. På begge naborommene var det fødende damer helt i sluttfasen så "brølene" deres stresset meg veeeldig, men da var øreproppene gode å ha!! De økte dryppet litt etter litt hele tiden..

Kl 16:00 sjekket de meg og åpningen var under 2 cm.. Ble ganske skuffet...

Kl 17:00 sjekket de på nytt og da var det rett over 2 cm, ble skuffet igjen.. Var tydeligvis ikke mye fremgang..Da fikk jeg lystgass (som jeg hatet) og akupunktur.

Kl 18:00 var det akkurat 3 cm.

18:10 ble legen tilkalt for at jeg skulle få epidural (man får det mye tidligere når man er igangsatt). Men epiduralen satt ikke før

Kl 19:00 fordi jeg hadde så trange rygghvirvler så han måtte stikke 2 ganger, og da han fortsatt ikke fikk det til måtte han tilkalle en annen for å gjøre det, så 3. gangen satt den! Jeg var i HIMMELEN!! Mannen min trodde nesten epiduralen hadde gått til hodet for jeg lå bare å fortalte hvor fantastisk jeg hadde det!! ;) hehe.. Men, det tok virkelig bort ALL smerte.. Nå skal det sies at kroppen min responderte UTROLIG bra på den, så jeg sovnet faktisk og spiste mat og skrev sms.. Dette var visstnok særs uvanlig, såpass at jordmødrene gikk litt å hvisket om hvor sprøtt dette var ;)

 

Fra epiduralen satt kl 19:00 til 20:15 hadde jeg gått fra 3-7 cm!!! Dette var jo for godt til å være sant!

 

Kl 21.15 måtte de tømme blæren min, jeg kjente fortsatt ikke noe til riene, og 5 minutter senere var det 9.5 cm!!! UTROLIG!! At jeg skulle gå fra 3-9.5 cm uten å kjenne en dritt var for godt til å være sant!!!

 

Kl 21.45 fikk jeg feber og derfor måtte jeg få paracet og saltvann intravanøst og dryppet ble redusert. Dette fordi babyen fikk så høy puls av min feber. Vi måtte vente lenge på at feberen gikk ned, og det var hele tiden innom leger for å holde øye med babyens puls. Dette var ganske ekkelt.. Hvertfall for mannen min for han så monitoren hele tiden (den stod heldigvis plassert bak mitt hode)

 

Kl 11.55 fikk jeg endelig lov å begynne å presse. Hun ville ikke ut etter lang tid med pressing, så da måtte det vakum til. De måtte tømme blæren på nytt.

 

Kl 00.30 koblet de til vakumet, dette kan jeg innrømme ikke var særlig godt!!! En jordmor halte og dro i sugekoppen og en annen presset så hardt på magen min at jeg trodde alt invendig skulle komme ut sammen m babyen ;) men..

 

10.10.08 (16.dag på overtid) - Kl. 00.56 var jenta vår ute!!!! Jeg orker ikke prøve å beskrive hvor fantastisk dette var engang, for ord kan ikke beskrive.....

 

Kl 01.10 kom morkaken og jeg ble sydd (ikke mye, bare "overflate")

 

Kl 01.15 ble hun veid og målt - 51cm og 3830g og 37 rundt hodet

 

Verdens fineste!!!! (til tross for litt skavanker etter hard medfart ;) )

 

Vi fikk mat og lå på fødestuen i halvannen time og bare tittet på vårt lille under.. Kl 04.00 kom vi ned på barsel og sovnet på et blunk alle 3 <3 Ble på sykehuset alle 3 frem til mandagen.. Vil også benytte anledingen til å rose bærum sykehus opp i skyene!!!!!!!!!!

 

En fantastisk fin fødselsopplevelse!!! Dette kunne jeg gjordt igjen før jul sie jeg til folk ;) Men, må nok understreke at jeg var spesielt heldig!!!

 

Nå bare nyter vi hjemme med Filippa Sofie.. Hun er helt fantastisk snill og god og ammingen gikk på skinner fra dag 1.. Vi føler alt har gått for fint til å være sant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Gratulerer så mye :-) Moro å lese historien din for den er ganske lik min på flere måter. Ble igangsatt 18 dager over termin med modningsgele. Lillegutt ble født 20 dager over (27.09.08).... Epiduralen funket ikke på meg, da. Og jeg kunne ikke tenke meg å føde før jul!!! Så der er vi iallefall forskjellige ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

var også mye likt fra min fødsel. Ble igangsatt jeg også, mini kom 17 dager over termin. Husker forresten deg lillepusen78, følte vi var de eneste igjen på 3.trimester som var på overtid hehe :)

 

Fikk pille kl 13, og masse rier kom kl 15. Kl 23.11 var han ute, med hjelp av tang. (Hjerterytmen sank, og hadde ikke tid å vente lenger). Epiduralen ble min redning, og jeg som trodde jeg hadde høy smerteterskel... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Ble sotte i gang dagen før termin,fikk tab.kur 12,30 funka ikke. Fikk tab.kur 19,30,rien bynte me pangstart kl03,00. Åpninga stoppa på 5 cm så kl 12,30 dagen etter tok dæm vanne å ikke før kl 18 fikk æ epidural,kl19,30 fikk æ drypp for å igangsætte. kl 21,30 kom præssrian å 22,07 kom prinsæssa ætter 19 tima på termindatoen. D va knalltøft,men en helt utroli opplevelse som æ unne andre å oppleve. Men den måten æ ble behandla på som førstegangsfødende på UNN,vil æ aldri oppleve ijænn,så da flykte æ for å føde andre plassa. Jo fler æ prate me jo fler e missfornøyd me UNN å æ skjønne dæm godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...