Gå til innhold

Ang. svangerskapskurs...Fortvilet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Under mitt første møte med jordmor, ble jeg anbefalt å delta på svangerskapskurs. Har siden den gang gledet meg til dette og hørt på andre som har hatt positive erfaringer og opplevd å føle seg mer trygge etter endt kurs.

Fikk så invitasjonen i posten, ringte og skulle melde meg på. Men neida, der var det jaggu meg fullt, hele 7 plasser hadde de tilgjengelig.

Føler meg så ufattelig lurt nå, blir helt fortvilet og føler at jeg er overlatt til meg selv med alle mine tanker og grublereier. Er ikke av den typen som stiller opp med en liste spørsmål på timene hos jordmor, så frem til både den sosiale settingen og det mer faglige på kurset...

Lurer nå på hva i all verden jeg skal gjøre... Har ringt andre helsestasjoner, men også der er det fullt.. Mon tro om det finnes noen private arrangører av slike kurs? Hva som helst? Både for min egen del, men også for å gi samboer tryggget. Det vil jo hjelpe meg i lengden at han føler seg klar til å mestre situasjonen.. Nei, er trist og lei nå, var ikke sånn dette skulle bli. Som om man ikke har nok bekymringer som gravid. Bor forresten i Ålesund.

Håper noen kan komme med gode råd, kanskje fins det "kurs" på bibliotek eller noe som man kan lese og studere hjemme? Æsj, dette var uansett ikke noe gøy...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

syns det var rart av helsestasjonen å sende deg brev hvis de ikke har plass til deg. jeg fikk brev i posten om svangerskapskurs der datoene stod oppført og da var jeg jo selvfølgelig meldt på.

det var veldig dårlig gjort av helsestasjonen.

men mye av det som de gjennomgikk på de kursene er mye som du kan lese deg til.. den kvelden som jeg likte veldig godt var da det ble vist rundt på sykehuset, der du fikk se fødestua og sånt..

De andre kveldene inneholdt hva vi forventet oss, snakket en hel kveld om ulike forventninger til det å få en unge i hus..

Andre kvelder så vi videoer om papparollen, mammarollen og amming.

Følte mye av denne informasjonen "kunne" man fra før, men...

Skrevet

Uff, kjipe greier. Ja vi måtte være tidlig ute for å sikre oss plass.

Vet kun om kursene på Klipra og helsestasjon på Moa, og du har vel prøvd begge. Kanskje de har kurs på den uti Steinvågen også..

Har vært med på kurset på Klipra selv, og det faglige tror jeg du fint klarer å lese deg til her og på egenhånd. Dere kan også gå igjennom fødsel og pusteteknikker med jordmor dere to, og så kan dere be sykehuset om omvisning. Så får dere litt av "samme pensum" som kurset. Regner med alle som føder blir invitert til barselgruppe i ettertid uansett om man har vært med på kurset eller ikke?

Skrevet

Har du prøvd å ringe føden og spurt dem?

Her i Bergen vet jeg at det henger plakater på KK om svangerskapskurs.Og jordmoren jeg går til (hun er privat da) arrangerer også kurs.Kanskje det er en privat jordmor i ditt område??

Lykke til

Skrevet

Jeg har selv ikke deltatt på kurs, ei venninne av meg har heller aldri deltatt på kurs, ikke søstera mi og mange, mange andre!! Det er ikke så mange faktisk som bryr seg om det, ikke fordi de er uansvarlige eller veit alt, men fordi man føler en trygghet innerst inne på at dette er naturlig og går greit. Jeg er sikker på at du klarer deg kjempe fint uten kurs, stol på deg selv og dine instinkter. Når det kommer til selve fødselen, så får man hjelp og veiledning underveis hva angår pusting, stillinger etc... Og hvis det ikke er noen trøst, så still opp på legetimer og hos jordmor med punktvis liste(De sier jo det selv)snakk med andre som har vært gravid og født og del dine tanker og følelser med mannen. De fleste er interessert i å høre hvordan man har det som gravid har jeg opplevd.

Lykke til.

Skrevet

Jordmora mi spurte om vi hadde fått plass eller så ville hun gjerne at sambo ble med til henne og fikk en liten fødselsforberedene samtale. Det kan jo hende din jordmor tilbyr noe lignende, nå som det ikke var plass?

Omvisning på føden ringer man bare å bestiller på sykehuset her.

Skrevet

Vet du, det går helt fint å føde uten kurs også ;-)

Første svangerskapet mitt fikk jeg verken plass hos jordmor eller på kurs.

Gå på biblioteket og lån deg svangerskapsbøker, så føler du deg mer forberedt. Men min erfaring er at jordmødrene er så flinke til å veilede under fødselen at man kunne kommet inn uten å ha lest ett ord også.

Alt jeg leste var uansett glemt da fødselen startet, for da tok instinktene over, og alt gikk gulle godt. Kroppen visste hva den skulle gjøre. Ingenting av det jeg hadde tenkt ut på forhånd og vært veldig bestemt på betydde noe lenger. Det var bare å følge kroppen og jordmoren.

Du skal se du får en flott fødsel også uten kurs :-)

Lykke til!

Skrevet

Som fler nevner, så har egentlig jeg ikke følt at et kurs var veldig nødvendig. Det jordmoren min foreslo var å ha en litt lengre time når det nærmet seg, for å gå gjennom dirverse. Men jeg rakk aldri disse timene, siden begge mine kom for tidlig. Og det gikk strålende begge ganger uten kurs:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...