Gå til innhold

Dette med å dele ungene 50/50

Anbefalte innlegg

Skrevet

At jeg er helt imot, trenger jeg ikke gå nærmere innpå her - men jeg reagerte da svigermor fortalte at i barnehagen der hun jobber så er det en liten gutt som går en uke i den barnehagen - og en uke i en annen siden foreldrene bor på ulikt sted.

Det er også fullt mulig å gå på to skoler på denne måten, ifølge henne (hun er like oppgitt over loven som meg)

Er det bare jeg som synes at dette høres ut som en fryktelig slitsom tilværelse for de små? Det er jo kun til foreldrenes beste - ikke barnets. Tenk å ha to ulike klasser, pensum, lærere- ja alt å forholde seg til.

Dette synes jeg rett og slett det burde vært en lov mot. Går man på en skole/barnehage så bør foreldrene klare å innrette seg deretter.

Hva synes dere ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan på ingen måte være sunt for ungen, det klarer ingen å innbilde meg!!

Skjønner at de vil det, men tror ikke et barn i bhg alder har kapasitet eller evne til å vurdere hva som er best for seg, og jeg tror ikke dette er det som er best for barnet... :S

Kanskje når de blir eldre, men sånn som samfunnet er, og ikke minst skolesamfunnet, så vil ikke den ungen komme inn i miljøet åp samme måte hvis han er en uke her og en uke der........

Skrevet

det er mange som mener som deg, og det har blitt tatt opp før. da mente karita b. at barn syns det var gøy og reise og at det kunne være rett for noen barn å bo sånn :/

Skrevet

Kan ikke skjønne at dette er tilfelle, da jeg fant dette skrivet fra Fylkesmannen:

Når det gjelder spørsmålet om eleven kan gå på skole i to kommuner, er det klart ut fra ovenstående at elever ikke har noen lovfestet rett til dette. Selv om kommuner kan avtale å gi elever fra andre kommuner opplæring, mener Utdanningsdirektoratet at det ikke vil være forsvarlig å avtale at en elev skal følge opplæringen ved to ulike skoler. Innenfor gjeldene regelverk, herunder Læreplanverket for Kunnskapsløftet, har skolene/skoleeier stor grad av frihet. Dette gjelder utforming av lokale læreplaner, undervisningsmetoder etc. Hensynet til en forsvarlig opplæring og en forsvarlig progresjon i opplæringen tilsier at elever ikke kan være knyttet til to skoler samtidig.

Dette innebærer at selv om barneloven gir foreldre full avtalefrihet i forhold hvor barnet skal bo, konkluderer Utdanningsdirektoratet med at barnet bare kan gå på en skole.

Og når det gjelder 50/50 deling er vel dette gentlig det beste valget man har når man som 2 foreldre som elsker barnet sitt like høyt ikke kan leve sammen lenger.

Man må ha gått i skoa for å vite hvor den trykker......

Skrevet

Synes dette høres helt forferdelig ut:(

Barn lider nok i et samlivsbrudd m deikke i tillegg skal måtte få absolutt ALT forandret.

Ungen blir jo en kasteball.

Hva med at foreldrene flyttet frem og tilbake fra bosted og lot barnet bo på samme plass hele tiden?

-Nei,det vil de nok ikke....blir for slitsomt det....

Skrevet

etter jeg å bf ble sammen igjen bodde jeg å barna litt hos meg å litt hos bf (i en knapt mnd)

jeg syntes det var utrolig stressende, å da kun i en liten mnd. merket stresset på barna. så vi flyttet sammen ganske fort.

så jeg synes man bør tenke seg godt om før man velger slike løsninger for barna sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...