Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #1 Skrevet 30. oktober 2008 Hei Jeg er en av dem som legger mye på meg i svangerskapet... Bruker mye tid på å bekymre meg for det. Kunne vært greit å få snakket med andre som er i samme situasjon. Jeg er nå snart 35 uker på vei, å har til nå lagt på meg 30 kg (!!) Jeg har alltid vært slank. så denne vektøkningen er veldig overveldende. Kan jo også nevne at jeg er ganske høy (ca 176), så de 30 kg i pluss har jo noen cm å fordele seg på. Men det er jo ikke vanskelig å se at jeg er blitt rundere i kantene akkurat. Jeg spiser forholdsvis sunt, snop og brus kun i helgene. Ellers holder jeg meg unna. Spiser mye frukt da, å drikker endel sukkerfri saft og ren appelsinjuice. Prøver å få gått en tur hver dag, men nå på slutten begynner det å bli tungt ja...turene blir kortere og kortere. Men litt er vell bedre enn ingenting Jeg skjønner ikke hvorfor jeg legger så mye på meg. Har alltid vært av den typen som sliter med å legge på meg. Håper jeg ikke er alene om kraftig vektøkning... Så dere andre da, hva sier jordmor/lege? Hvordan føler dere dere i forhold til vektoppgangen? Noen tips til tiden etterpå, hvordan bli kvitt kiloene? Hører gjerne fra noen som allerede har vært gjennom ett svangerskap. Hvordan ble det etterpå? Gikk du lett ned igjen?
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 30. oktober 2008 #2 Skrevet 30. oktober 2008 Uke 32 og + 20 kg... Vandrende flodhest....hehe Orker ikke tenke så mye på det,gikk opp nærmere 30 kg forrige gang ( 2 år siden). Var den gang 65 kg før jeg ble gravid, året etter fødsel var jeg 55 kg. Så det forsinner fort igjen, vartfall hos meg. Eneste jeg gjorde var å gå masse tur med Lukas.
Gjest elissa2 Skrevet 30. oktober 2008 #3 Skrevet 30. oktober 2008 hiver meg på her jeg......er i uke 39, og har lagt på meg 21 kg..........og det er mye for meg,fordi jeg er ikke så høy....kun 163.....mine 2 andre svangerskap la jeg på meg 25 kg..........ikke spiser jeg mye mat, jg er i aktivitet hele tiden,....med 2 små unger så er det ikke bare å gå å legge seg på sofan nei......drikker ikke brus,det går på vann her........men alikevell,alle kiloene kommer snikende uansett........ jeg har vært heldig på den måten at jeg går fort ned i vekt igjen etter fødsel. sist svangerskap var jeg nede i vekt før graviditeten 3 mnd etter fødsel.....håper jeg er like heldig denne gangen her også....... føler meg ikke som meg selv.....blir slik at jeg gleder meg til overstått fødsel og til at kg bynner å gå av igjen.....gleder meg til å bli meg selv igjen:)
Lillenille + Prinsesse Skrevet 30. oktober 2008 #4 Skrevet 30. oktober 2008 har ikke gått mye opp denne gangen (ikke enda i hvert fall) 30 uker på vei. Men la på meg 30-35 kg første gangen, det var veldig slitsomt og følte meg ikke bra, men etterpå gik det så fort med å gå ned igjen. Tok meg 4 måneder å komme ned igjen (manglede da ca 5 kg eller noe) da jeg hadde født mistede jeg lysten til alt søt, jeg gjorde ikke noe specielt for å gå ned heller, gik lite ture med babisen. Men et godt råd til deg er AMMING ! det gjør så utrolig mye forskjell på de extra kiloerne og så er det jo bra for babyen også
November nurk, i Desember Skrevet 30. oktober 2008 #5 Skrevet 30. oktober 2008 hei dere. henger meg på her jeg. Gått opp 20 kg på siste lege time er i uke 36. Jeg hadde riktig nok noen kg for mye i forkant også da. og er ca 172. Før svangerskapet trente jeg 2-3 dager i uken. og var ellers aktiv på jobb. Sykklet stortsett til og fra jobb de første 3mnd. så kom ferien. Og etter det bekkenløsningen. og så ble det slutt på trening og sånt. Der på kom kiloene. sikkert en sammenheng. Gleder meg til å komme i gang med treningen igjen. Og håper jeg klarer å bli kvitt kiloene fort.
Maya_1 Skrevet 30. oktober 2008 #6 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg hører vel til her Uke 34 og opp 19 kilo til nå. Spratt opp 10 første 2 månedene, etter det har det vært veldig fin kurve. Jordmor kan ikke fatte hvordan eller hvorfor, legen avskrev det med at det nok var at stoffskiftet ofte ble påvirket når man ble gravid. Ingen av de bekymrer seg for dette, legen sier bare det er heeelt normalt at noen går opp så mye, og jordmor sier at jeg er jo slank så da henger man seg ikke opp i sånt, og at jeg helt sikkert kommer til å gå de av igjen raskt. Så det bekymrer meg egentlig ikke så mye Ihvertfall ikke siden jeg ikke føler meg fettete, selv om alle klærne har blitt trange (men shoppet en helt ny garderobe mammaklær, så trives bra;)
my71 Skrevet 30. oktober 2008 #7 Skrevet 30. oktober 2008 Hei HappyFreak Jeg har kommet like langt som deg. Har også alltid vært slank, noen cm lavere enn deg. Denne gangen har jeg kun gått opp 15 kg nå i begynnelsen av uke 36, men forrige svangerskap la jeg på meg 30 kg. Jeg var ikke bekymret for dette. Hadde hørt at mange slanke kvinner legger lett mye på seg, og at det kan være tegn på at man trenger det til amming for å ikke bli radmager. Dessuten kan ofte mye vektøkning være vann i kroppen. For min del rant kiloene så fort av igjen at jeg knapt trodde det kunne være sant. Heldigvis at jeg la på meg, for ellers tror jeg ammingen hadde gjort meg helt radmager. Prøv å ikke bruk kalorier på å bekymre deg over dette ;-) Tipper dine kiloer er borte raskt etter fødselen. Lykke til
Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #8 Skrevet 30. oktober 2008 Åh, så godt å høre jeg ikke er alene... Takk til deg my71*høygravid* for oppmuntrende svar Jeg vet jeg har mye vann i kroppen, faktisk så mye på forrige kontroll at jordmor sendte meg på sykehus for å utelukke svangerskapsforgiftning. Jeg prøver å ikke tenke så mye på alle kiloene..., men litt bekymring blir det jo. Satser på at det du har hørt stemmer: at jeg trenger disse kiloene til ammingen!
Mammantiltigerogentil Skrevet 30. oktober 2008 #9 Skrevet 30. oktober 2008 For en deilig tråd ). Så lei av alle sylfidene som sutrer (les: skryter) av at de har lagt på seg 3 kg i løpet av svangerskapet. Jeg er i uke 33, og har gått opp rundt 18 kg til nå. Er 171, og veide i utgangspunktet 66 kg. Jeg føler meg egentlig ikke så tjukk, det virker som det meste har lagt seg på magen... som står ut som et trommeskinn... jeg ser ut som om jeg skal nedkomme imorgen Virker som økningen har stagnert litt også, har kanskje gått opp 3 kg de siste 6 ukene. Alt kom de første 6 månedene!
mei&mi + marcus :) Skrevet 30. oktober 2008 #10 Skrevet 30. oktober 2008 Her hører vel jeg hjemme for en gangs skyld. Er 32+3 og har gått opp fra 53 kilo til 78 kilo!! 25 kilo!! Er bare 1,60 høy, så ser det godt.. Skummelt!! Sist svangerskap gikk jeg opp 20 kilo, blir sikkert 30 denne gang. De gikk veldig fort vekk igjen den gang, gjorde ikke noe spesielt for det heller, men liker å gå mye. Er også vant til å kunne spise det jeg vil uten at det legger seg en plass, så dette er veldig uvant for meg. Føler meg alt annet enn pen for å si det sånn. Er ute å går hver dag,har en jente på 5 så kommer meg opp og ut for å levere hun i bhg. Blir ikke så lange turer men er i bevegelse hele dagen, da jeg er midt i redebyggingen. Vasker og rydder og står på. Sjeldent jeg bare sitter i sofan og sløver. Jeg kunne nok ha kuttet ned på sjokoladen, spiser sjokolade hver dag.. men ikke sånne svære da. Kvikk lunsj er grådig godt for tiden.... Men drikker bare vann, synes ikke det er godt med brus lengre. Er begynt å glede meg veldig til å få kroppen min igjen, var innom Vero Moda i går og drømte litt om hva jeg kunne kjøpe om noen mnd..hehe.. Savner buksene derfra!! Mye rart man savner når man ikke kan få det.. Legen har ikke kommentert noe men jordmor sa så forsiktig at jeg måtte tenke på hva jeg spiste og kanskje begrense sukkerinntaket. Jeg er optimist og tenker at kiloene sklir like lett av igjen denne gang som sist gang..
Eso Skrevet 30. oktober 2008 #11 Skrevet 30. oktober 2008 Melder meg inn her jeg!! 32+5 og opp 18 kg! Er bare 163cm, så det er ikke vanskelig å se! Jeg har egentlig ikke spist noe mer/annerledes enn vanlig, men jeg klarer ikke å være så aktiv lenger pga bekkenløsning. Det skal også sier at før graviditet så holdt jeg meg "i form" ved å ri, og det anbefales jo ikke når man er gravid, så derfor går vektnåla rett oppover. Prøver å ikke tenke så mye på hvor mye jeg legger på meg, for oppover skal jeg jo uansett, men når jeg først gjør det, så går tankene automatisk over på at så lenge jeg vokser, så vokser lillejenta også! Og det er jo det som er viktig! Men det er tungt, merker det spesielt på knea!!
Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #12 Skrevet 30. oktober 2008 Ikke fokuser så masse på det kos deg og spis sunt og variert så går det så bra så. La på meg nesten 30 kg i forrige svangerskap og alt var vekk igjen innen 2 uker
har4barn Skrevet 30. oktober 2008 #13 Skrevet 30. oktober 2008 JEg er 37 uker nå, og har gått opp 19 kg. Bekymrer meg lite, da jeg har gått opp like mye hver gang (nr 4 dette). JEg har alltid lagt på meg mye i første halvdel av sv.skapene. Jeg drikker ikke brus, spiste ikke godteri fra uke 20-30 og lite nå. Liker ikke fet mat. HAr et sunt kosthold. Har vært sliten denne gangeen, så jeg har ikke fått trent så mye som de andre gangene. Mye sofaen. Men, jeg vet at med trening og vanlig kosthold, så er det meste borte til jeg begynner på jobb igjen i hvert fall. Er ikke blant de heldige som raser ned i vekt pga amming. Må jobbe for det, men det er greit. Har skikkelig fotballmage denne gangen og føler meg fin på tross av kiloene. Vi er alle forskjellige, så nyt sv.skapet. Man har resten av livet til å komme inn i yndlingsbuksa igjen!!!!
moril81 Skrevet 30. oktober 2008 #14 Skrevet 30. oktober 2008 Noen som vet om man MÅ veie seg hos jordmor? Kan man nekte å oppgi vekten sin? Har kanskje ikke langt på meg så mye som mange andre her inne, men har ikke kommet så lang som mange heller, 9 kg og er i uke 29. Men fikk en veldig ubehagelig opplevelse med jordmor ang vektøkningen min. Tok meg faktisk ganske nær av det(muligens alle krazyhormonene:(). Var for en måned siden så hadde jeg lagt på meg tre kilo på fire uker, jordmor "brumma" missfornøyd og sa "ja, du må passe på hva du spiser nå eller så blir du kjempestor! Men du vet sikkert selv hva du må kutte ut, du vet sukker, sjokolade, brus og slikt.....?!". Snakka til meg som jeg var en liten unge(se for deg skjenneprek med pekefinger). Prøvde å si at "ja, men jeg spiser ikke sjokolade, eller andre ting for godterier og brus, det greier jeg ikke akkurat nå". Fikk en spydig "jaja, du vet vell best selv". Som om hun ikke trodde meg! (blir litt irritert på meg seg selv som blir så satt ut av slike kommentarer at jeg bare sitter der som et mehe og ikke sier noen ting, sitter bare å nikker...., kommer på masse "smart" i ettertid som jeg kunne ha svart) Kvier meg til å gå tilbake til henne, men vi har ikke andre her ute på bygda:( Har alltid hatet å veie meg mens andre ser på, hos helsesøster på skolen osv. Kvier meg i ukesvis på forhånd. Gjør det liksom ikke bedre når jeg får en slik reaksjon... Har egentlig aldri hatt noe god tone med denne jordmoren, så nå er det nesten så jeg har lyst til å "skulke" timen min. Men gjør jo selvfølgelig ikke det, skal jo sjekke at babyen har det bra også. Noen andre som har opplevd noe tilsvarende? En slik reaksjon på vektoppgang? Eller at du blir snakket til som du er en liten unge?
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #15 Skrevet 31. oktober 2008 Hei moril81 Jeg er omtrent like langt på vei som deg. Har lagt på meg ca 9 kg hittil. Min jordmor var veldig fornøyd med vektoppgangen min. Så jeg syns ikke du skal ta det med vekten din til deg. DU kan også skifte jordmor om du vil..
Gjest Skrevet 1. november 2008 #16 Skrevet 1. november 2008 Du har jo ikke lagt på deg mye da... Kjipt med ei sånn sur jordmor. Hvis det ikke er andre jormødre i kommunen din, kan du jo ta resten av kontrollene hos lege? Eller hos jordmor i nabo-kommunen hvis det er en mulighet. Lykke til
babygullz <3 vilde Skrevet 1. november 2008 #17 Skrevet 1. november 2008 jeg gikk opp 24 kilo jeg.. og d er MYE når man bare er 158 cm.. Hadde en kjempeflott og stoooor mage( som jeg også savner! spesielt sparkene..) nå er d 14 dager siden jeg fødte da, og allerede er 13 kilo av dem borte,.. ikke har jeg gjort no særlig heller, været har ikke vært innbydene for noe særlig med trilleturer(har vært på 3stykker=P)=/ så jeg sitter for d meste bare her i godtstolen og ammer=) men d funker jo =) så bekymringene jeg hadde rundt vekten i sv.skapet var bare bortkastet..det ser jeg jo nå...jeg vet jo ikke hvordan d vil bli med de resterende kiloene, jeg har hørt at de kan være "stuck". Men da får jeg heller begynne å trene når formen og babyen min tillater d:) Kos deg heller masse med magen og at du har lov å legge på deg..d renner av etterpå=)
Maya_1 Skrevet 1. november 2008 #18 Skrevet 1. november 2008 moril81: Jeg fikk faktisk noe av det samme første gang jeg var hos jordmor, men utover dette er hun utrolig grei, og har ikke tatt det opp slik siden. Hun bare var bekymret jeg skulle bli veldig stor til slutt, men sa også de ikke hang seg opp i det siden jeg fortsatt var tynn. De øvrige gangene har hun vært helt greit, og kun tatt hensyn til øning fra gang til gang, siden den er viktig, og den er fin. Forresten merkelig hun snakker slik til deg, du har jo hatt en helt gjennomsnittlig økning. Man må nok veie seg, ikke for å kontrollere hvor mye du veier, men hvis vekten plutselig øker mye kan det være noe galt. F.eks. svangerskapsforgiftning. Men min jordmor sa jeg godt kunne veie meg hjemme om morgenen og gå ut i fra den vekten om jeg ikke ønsket å gjøre det der. Spør din om det samme.
BABY-JENTE Skrevet 1. november 2008 #19 Skrevet 1. november 2008 jeg har lagt på meg 15 kg. det er vel sånn ca normalt. men jeg vet at mange av de kg'ene kunne vært unngått. det var en periode jeg var veldig stresset pga jobb og følte meg lite attraktiv og da spiste jeg utrolig usunt. pølser og brus og is og godteri hele tiden. fikk en så dårlig start i og med at jeg la på meg så fort i begynnelsen og så balla det på seg. hadde jeg tenkt litt mindre på vekta hadde jeg nok ikke gått opp så mye. tror det gjelder for de fleste. nå som jeg ikke tenker så mye på det, og har slått meg til ro med å være rund og tung en liten stund, så er det mye lettere å leve normalt. ikke minst er det mindre slitsomt. tror jeg går ned fort jeg. har heldigvis god forbrenning til vanlig og jeg elsker å trene og gå turer. går turer nå også, ca en time hver dag nei, vi må slutte å tenke så mye, jenter, da går det nok mye lettere.
BABY-JENTE Skrevet 1. november 2008 #20 Skrevet 1. november 2008 ps jeg har til og med gått litt ned nå på slutten, selv om jeg lever helt normalt og koser meg med sjokolade. tenker ikke på vekta lenger :-) deilig
Gjest Skrevet 2. november 2008 #21 Skrevet 2. november 2008 Prøver å ikke tenke så mye på vekta. Meeen, det er jo en vesentlig forskjell på 15 kg og 30 kg. Hadde gått opp 28 kg forrige kontroll, dvs 2 kg på 2 uker. Skal det fortsette i det tempoet vil jeg ende på over 40 kg i pluss. Babygullz: Så flott å høre at du ikke behøver å gjøre så mye for å gå ned nå i begynnelsen. 24 kg i pluss på 158cm er jo endel ja. Skal prøve så godt jeg kan å ikke tenke på vekta Nå er jeg snart ferdig uansett, bare 5 uker til termin nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå