* StoltMamma <3 <3 * Skrevet 30. oktober 2008 #1 Skrevet 30. oktober 2008 Må man ta sånn kikkhullsoperasjon for å finne ut om egglederne er tette? Eller er det andre muligheter? Vet det ikke går ann ved en vanlig innvendig UL, for det er tatt.. Men MÅ man fysisk operere? Hart prøvd siden vinter/vår 07, samboern sine svømmere er som dem skal og alt ser fint ut hos meg og ved innvendig UL. Eneste jeg har slitt med å få er EL, men de få gangene jeg har hatt EL har det heller ikke klaffet.... Begynner å tenke litt på å få sjekket ut litt mer, tilfelle det kan være tette eggledere e.l..... Vær så snill å svar om du har noe på hjerte rundt dette :-)
*dreamer* <3 Mie Linnea Skrevet 30. oktober 2008 #2 Skrevet 30. oktober 2008 Hei:) Jeg har lurt på akkurat det samme som deg, for jeg er ganske redd for operasjon:-S Og det jeg har funnet ut er at man kan ta hsg-røngten. Der spyler man kontrastvæske inn i egglederne for å sjekke om de er åpne. Dette skjer: "På Gynekologisk Poliklinikk får pasienten innlagt ett ballongkateter (ett tynt plastrør med ett endestykke som fungerer som en propp) i livmorhalsen. Pasienten blir kjørt på båre til røntgenavdelingen. Der vil det bli injisert kontrastmiddel i dette kateteret. Noen pasienter får sterke menstruasjonslignende smerter når kontrasten gis. Underveis blir det tatt røntgenbilder og gjennomlyst for å følge kontrastmiddelet. Til slutt trekkes kateteret ut. Undersøkelsen på røntgenavdelingen tar ca 20 minutter." Lykke til:)
<3 N & M <3 Skrevet 30. oktober 2008 #3 Skrevet 30. oktober 2008 det forgår ikke helt på den måten som dreamer beskriver, men det er jo mulig at det er forskjell fra sted til sted.! jeg har hatt en slik undersøkelse så hvis det er noe du lurer på ang en slik undersøkelse er det bare til å spørre:)
*dreamer* <3 Mie Linnea Skrevet 30. oktober 2008 #4 Skrevet 30. oktober 2008 Spør litt jeg;) Måtte du be om å få en sånn undersøkelse istedenfor lap? Var det vondt? Hvem henviste deg? Hihi, ble litt mye dette;)
* StoltMamma <3 <3 * Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 30. oktober 2008 Tusen takk for svar, begge to!! Da vurderer jeg STERKT og høre med gyn om dette for å få sjekket egglederne osv... Min GYN har aldri nevnt noe om denne type undersøkelse... Er det noe man kan få utført hos alle poliklinikker, vet du/dere det?? -Og samme spm som dreamer, Måtte du på eget initiativ be om å få en sånn undersøkelse istedenfor lap??? Og var det vondt? Har du gjort dette, dreamer? Fortell, fortell!!! :-D
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 30. oktober 2008 #6 Skrevet 30. oktober 2008 hei dere:) jeg har vært igjennom dette her!glad for det nå og forstår først nå hvorfor jeg ikke ble gravid det første året vi har prøvd...... jeg ble først henvist av fastlegen til gyn.speisalist i kvinnesykdommer(mulig man kan gjøre det på eget initiativ også) på poliklinikken førte de inn ett tyny plastrør med en bitte liten "ballong" i enden som ble blåst ltt opp da den var rett gjennom livmorhalsen pga røret er så tynt at det vil falle ut uten den ballongen...dette kjentes som menssmerter som var så som så...... deretter begynte de å "spyle" væsken igjennom,dvs jeg var heelt tett så etter mye venting og motstand inni der(det var ikke noe godt så ærlig skal jeg være!) men dette pga at det var veldig tett og all motstanden væsken fikk når de "spylte til de om igjennom,,,(men det som er VIKTIG å huske her er at de sa at det er veldig individuelt hvordan en syns denne opplevelsen er og vil ikke skremme noen med dette innlegget,den som spør får svar;)!! pga at jeg var tett så kjente jeg det mer enn de som var åpen som gjerne ikke merket noe mer enn akkurat litt menslignende smerte i det ballongen ble båst opp... så sånn var min erfaring:) kjemppe glad jeg gjorde det og er nå i 3 pp etter dette pluss pergo nå.... glad man slipper operasjon for en sånn undersøkelse og det mest utrolige går jo an idag:)
* StoltMamma <3 <3 * Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 30. oktober 2008 Hjeeeertlig takk for svar, *babykos* Da var det virkelig fint at du fikk "spylt" dem opp altså!! Dette her høres virkelig ut som jeg skal ta opp med min gyn om ikke det klaffer denne gangen altså (selv om det er mitt største ønske akkurat nå, at det klaffer denne gangen!!!!)... Er på 2 pergokur nå etter over 1,5 år med prøving.. Og klaffer det ikke denne gangen, så ringer jeg gyn og spør om å få tatt en slik undersøkelse. Hva er "navnet" på denne undersøkelsen?? Tenkte å prøve å søke litt på nettet om dette også, for å lese ENDA litt mer om det er mulig.. Hihi Forresten, koster dette mye å få utført?? Hvor gjorde du det henn? Klem
* StoltMamma <3 <3 * Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 30. oktober 2008 Dytter litt jeg!! Venter i spenning på fler svar:-)
*mitt største ønske* Skrevet 30. oktober 2008 #9 Skrevet 30. oktober 2008 Hei min kjære "Ønskerbaby09" =) Jeg har jo tatt en slik undersøkelse vettu, gjorde det i april jeg, men jeg ba om det selv da..ringte legen i feb, og ba om å bli henvist til sånn hsg røntgen, og da fikk jeg det!!! Det var ikke noe vondt i det hele tatt for meg, men nå hadde jo ikke jeg tette eggledere heller... Jeg skulle legge meg i sånn gu-leie, og legen kom da med det "andenebbet" som jeg kaller det...førte inn et liter kateter, og festet det på et vis... ble da lagt under et røntgenapparat, og legen sprøytet inn kontrast væske, legen sa at dette kan være vondt hvis man har tette eggledere.... men som du vet har jeg jo ikke fått det til ennå.....hvis det ikke klaffer på denne pergokuren, så skal jeg jo til lap...dette er fordi det må man igjennom før man sender søknad om prøverør, og ved lap tror jeg de får en grundigere undersøkelse av det meste inni der=)
* StoltMamma <3 <3 * Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter #10 Skrevet 30. oktober 2008 Hei gullet mitt, *mitt største ønske*!! Aaaaaaaaahaaaa... Vet du, da har jeg vært så lite oppmerksom at jeg faktisk ikke helt har fått heeeelt med meg at du har sjekket med sånn spyleveske opplegg.. Hvertfall ikke som jeg husker akkurat ved øyeblikket... altså det vi snakker om her nå, at man spyler veske igjennom egglederne og ser med røngten? Nå ble jeg litt flau her, unnskyld.. Men er ikke alltid så lett og skjønner alle forkortelser og lignende her inne, hehe. Men ok, så da har du utført dette her? Var det ikke vondt nei, så braaa... Tok det lang tid før du fikk utført det, fra du spurte? Gjorde du det bare på poliklinikken eller, hos din faste gyn? Kostet det noe mer enn vanlig undersøkelser? Har viiiirkelig tenkt til å be om en slik undersøkelse om det ikke klaffer denne gangen! Da skjønner jeg hvorfor du skal på LAP ja, om du må det før du søker om prøverør... Men skal ikke LAP gjøre sånn ca. samme jobben som den røngten undersøkelsen? Det er bare sååååå uuutrolig merkelig at det ikke har klaffet ennå da!!! SKJØNNER BARE IKKE!!!!!!!!!!!!! :'-((( Som du sa tidligere, skjønner ikke at noe så enkelt skal være så vanskelig!! ... Nuss
* StoltMamma <3 <3 * Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter #11 Skrevet 30. oktober 2008 Oi, blir litt skriveleifer innimellom, men
*mitt største ønske* Skrevet 30. oktober 2008 #12 Skrevet 30. oktober 2008 hihihi, ikke noe å bli flau over da, gull=) Vi som har skrevet sååå mange innlegg til hverandre, er ikke let å huske alt da.... jeg ba om det i feb, og fikk det i apr,for den gjennomskylling må du få rett etter at din mensen er ferdig, siste dag for å få det er dag 9 i syklusen mener jeg...dette for de dem ikke vil skylde igjennom i tilfelle noe har festet seg der, midt i syklusen din.. du må nok på et sykehus eller en poliklinikk for å få utført dette, jeg betalte kun 200 kr i egenandel jeg.... VÅR TUR KOMMER SNART, SNUPPA <3 <3 <3 Pusspuss=)
* StoltMamma <3 <3 * Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter #13 Skrevet 31. oktober 2008 Det er bra... Jeg vet, har blitt noen innlegg oss i mellom.. Veldig koselig det!! Ok, så da tar det faktisk noen mnd før du får den undersøkelsen ja... Da tror jeg jammen meg at jeg skal ringe gyn så fort TR dukker opp, om hun gjør det... Men TR er vel like trofast som alltid har jeg på følelsen =/ Jaaaaaaaaaaa, vår tur er bare nødt til å komme snart! <3 <3 <3 God nattaklem fra meg @--->----
Nullenusken Skrevet 31. oktober 2008 #14 Skrevet 31. oktober 2008 Kan man se tette eggledere ved innvendig ul? Min gyn har aldri nevnt noen slike undersøkelser selv om jeg er 28pp... Hun så jo egg på en av undersøkelsene, men vet jo aldri om den andre er tett....
* StoltMamma <3 <3 * Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter #15 Skrevet 31. oktober 2008 Hei Nusken:) Nei, man kan ikke se om egglederne er tette ved innvendig UL.. Ved innvendig UL kan man se egg osv., men ikke om egglederne er tette, for dem er lenger opp.. Da ville jeg ha kontaktet gyn for å få tatt en slik undersøkelse om jeg var deg, ettersom du faktisk er i 28 pp... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå