Gå til innhold

Når man har betalt for mye bidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mora til stesønnen min slutta å jobbe for noen år siden (hun sa hun skulle ha ferie), og fikk dermed redusert inntekten sin. Hun krevde ikke ny beregning av bidraget da, noe vi i grunnen var glade for, fordi vi ikke hadde hatt råd til å betale mer enn det mannen min allerede gjorde. Hun har hatt noen vikariater underveis, men vi har ikke oppfattet at det har vært veldig lønnsomme greier, og vi har derfor ikke krevd ny beregning av bidraget (følte vel også litt på at hun ikke hadde krevd mer bidrag da hun sluttet å jobbe, så da skulle vi være "snille" på samme måte - men jeg tror faktisk ikke hun var helt klar over at hun kunne krevd mer bidrag, fordi det der visstnok gikk av seg selv da hun og mannen min flyttet fra hverandre) Nå har det likevel vist seg at hun i fjor tjente ganske mye mer enn mannen min, ca 100.000 tipper jeg, mens bidraget er beregnet ut i fra at hun tjente ca halvparten av det han tjente. Altså betalte mannen min mye mer enn han egentlig skulle i fjor. Kan han på noe vis kreve å få tilbekebetalt det han har betalt for mye? Og om det er mulig, er det da mora eller nav som må betale dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om jeg ville rotet meg borti en slik opprydding.

Men mannen din kan selvfølgelig kreve at nytt bidrag blir beregnet nå.. Vet ikke om slikt har tilbakevirkende kraft, men jeg ville som sagt kke gjort noe med det nå, forutsatt at begge parter har klart seg bra økonomisk. Regner med at dere er interessert i et best mulig forhold og samarbeid. Jeg tror ikke et slikt krav vil være positivt, og da må man tenke på om det er verdt det.

Kjenner jeg mannen min rett ville han nok ikke krevd at eksen tilbakebetalte for mye betalt bidrag. Og kjenner jeg meg selv rett ville jeg blitt grisesur om eksen min hadde funnet på noe sånt.

Skrevet

Søke om endring i bidraget kan dokke gjere, men ikkje vent å å tilbakebetalt noko. Det går ikkje. Her var det BF som oppga(triksa og miksa litt) berre halve inntekta si, og det hjalp ikkje å komme i ettertid å kreve frå det han eigentleg tjente. Berre framover i tid.

Skrevet

Vi kommer ikke til å gjøre noe mer med dette, er liten vits i å bli uvenner med guttens mor for dette. Nå har gutten flyttet til oss, så det har ingenting å si lenger. Dessuten skulle vel mannen min som sagt ha betalt mer i de periodene eksen ikke jobbet, så det går vel litt opp i opp.

Jeg synes bare det er litt rart at nav følger så nøye med på inntekten til bidragsyter, og øker bidraget om inntekten øker, men ikke foretar seg noe når bidragsmottakers inntekt endres (verken opp eller ned). Nå som gutten bor hos oss får mannen min bidragsforskudd fordi mor har for liten inntekt til å være bidragsdyktig, og hun er nå livredd for å tjene for mye og dermed pådra seg gjeld (det forstår jeg jo godt, ikke moro for noen å få gjeld fordi man har tatt en ekstravakt på jobben).

Skrevet

NAV følger ikkje med på verken den eine eller den andre si inntekt. Det er alltid ein av partane som må søke om endring, før NAV ser på det:)

Skrevet

Nei dette er foreldrenes ansvar å holde oversikt over. Derfor søker man om bidragsendring. Det beste er å gjøre dette en gang i året, dersom man ikke har et såpass godt forhold til den andre parten at begge sier ifra dersom det er endringer i inntekten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...