junijente fikk julijente Skrevet 30. oktober 2008 #1 Skrevet 30. oktober 2008 Legger dette her, for jeg regner med det er størst sjanse for svar her... Stesønnen min på 13 år flyttet til oss i sommer (etter eget ønske). Han bruker briller, og må nå også antakelig ha regulering (kunne få velge selv, men han sier han vil). Da han flyttet til oss spurte vi på nav om hvordan det var med særtilskudd f.eks til briller, og fikk da beskjed om at det kunne vi (mannen min) bare få dersom utgiften hadde oppstått for maks ett år siden, og siden gutten har hatt briller i mer enn ett år, kunne vi derfor ikke få det. Argumenter om at han faktisk har bodd hos mora, slik at det ikke har vært vår utgift, og at brillene nødvendigvis må byttes ut etterhvert hjalp ikke. Når jeg nå ser på nav.no ser det ut som at dette var helt feil (den samme saksbehandleren mente at vi måtte dokumentere mors inntekt for å få beregnet bidraget, og at det lønte seg å gjøre en privat avtale om at mor ikke skulle betale, for å slippe gebyret nav tar, så jeg stoler ikke veldig på den dama...). Guttens mor hadde fått beskjed om at hun ikke hadde rett på tilskudd til briller da han begynte med det, uten at vi vet hvorfor hun fikk avslag på dette. Mora til gutten tjener for lite til å være bidragsdyktig, så jeg antar at hun dermed heller ikke skal være med å betale for briller, regulering osv., men kan vi da få dette tilskuddet fra nav? Slik som vi får bidragsforskudd? Og har vi evt rett på tilskudd når han trenger nye briller etter jul? Hva med konfirmasjon, når den tida kommer?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2008 #2 Skrevet 31. oktober 2008 Når dere faktisk har to inntekter så skal dere vel ikke ha noe problem å betale briller til gutten?? Samme gjelder for regulering! Mener du virkelig at dere skal få tilskudd fra NAV til konfirmasjon? Kjenner jeg blir irritert.. Hadde du vært alene og virkelig blakk og måtte møte opp på sosialen for å få penger til nye briller hadde jeg skjønt det. Men det virker ikke som er tilfellet her. Legg innlegget på mine, dine og våre barn du og se om du får noe støtte der, for her tror jeg ikke du får det.
junijente fikk julijente Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg mente ikke å be om støtte eller sympati fra noen her, jeg lurte helt enkelt på hvordan reglene er, og beklager virkelig om jeg har støtt noen. Og ja, jeg vet at vi er veldig heldige som er to, men vi har likevel ikke veldig god råd, jeg studerer og mannen min har en dårlig betalt jobb (men fortsatt - jeg vet at vi er heldige ja). Grunnen til at jeg la dette innlegget her, og ikke på "mine, dine, våre barn" er at der er svaret som regel at "dumme mor får vel lære seg å betale for sine egne barn", og få som egentlig kan reglene. I vårt tilfelle har mora til gutten for liten inntekt til å betale bidrag, og vi synes derfor heller ikke at vi skal regne med bidrag til andre ting (som jeg faktisk vet at nav yter i tilfeller hvor foreldrene er skilt/ikke bor sammen, og den barnet bor hos har lav inntekt).
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 31. oktober 2008 #4 Skrevet 31. oktober 2008 dette var ufortjent kritikk syns jeg! å denne kritikken tror jeg ikke hadde kommet om det var en mor og stefar som hadde lurt. den foreldren barnet ikke bor sammen med burde jo være med og betale. det dumme er at er de ikke bidragsdyktige er det lite og hente. men om nav hjelper dere eller hvordan det blir, kan jeg dessverre ikke noe om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå