Gå til innhold

Sambo sitt etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg ta sambo sitt etternavn selv om vi ikke er gift? Eller er det noen regler for det?

Muligens vi kommer til å gifte oss en gang i fremtiden, men det blir iallefall ikke dette året...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi jeg er lei av mitt eget??? Hehe.. neida.. men, ungene har jo hans etternavn da...

Var bare en tanke som slo meg her en dag...

Skrevet

Hva mener han og "svigerfamilien" om det?

Synes det blir for dumt uansett!!!

Skrevet

Hvorfor blir det for dumt?

Vi er jo en familie, og gifter oss nok en gang i fremtiden... Å om vi ikke gifter oss så syns jeg det iallefall er dumt at jeg ikke har samme etternavn som resten av familien?

Hva han og svigerfamilien synes om det vet jeg ikke, for jeg har ikke spurt hverken ham eller de...

Skrevet

Om det blir slutt, skal du fortsatt beholde hans navn? Hva om du møter en ny mann?

Skrevet

Virker også veldig umodent av deg å ikke diskutere det med han og familien. Tror ikke du blir spesielt populær om du bare "kaprer" navnet...

Skrevet

Hm... det har jeg faktisk ikke tenkt på.. smart du ;-)

Kanskje best jeg beholder mitt eget da.. iallefall til vi eventuelt gifter oss!

Takk for innspill iallefall!

Skrevet

Haalloooo...

om det hadde blitt aktuelt å bytte navn så hadde jeg jo selvfølgelig diskutert det med ham og familien først da.. så blåst er jeg da ikke!!

Skrevet

Ikke for å være vrien, men snakker av erfaring ; )

Et samboerskap er lettere å bryte ut av enn et ekteskap...

Ville aldri tatt etternavnet til en mann som ikke kunne tenke seg å gifte seg med meg! Enig i at "bindestreknavn" ; ) er den beste løsningen.

Skrevet

Signerer 3småkrapyl - lillegutt har begges etternavn med bindestrek. Jeg vil ikke endre etternavn, da jeg føler at etternavnet mitt er en en stor del av min identitet:)

Ser ikke noe problem i at du tar hans etternavn hvis du ønsker det og mannen din er enig:) Man lever da sammen som en familie uansett om man er gift eller ikke... så man trenger vel ikke å gå å vente på å bli gift for å skulle skifte etternavn...

Skrevet

Har ikke planer om å bryte ut av samboerskapet noen av oss... bryllup har vært diskutert, men det er bare det å få tid til det... Med to små unger i hus så blir det ikke tid til allverden annet...

Men, som sagt, takk for innspill, jeg beholder nok mitt eget navn enn så lenge... Og om det en dag blir bryllup så kan jeg jo kanskje beholde mitt eget som mellomnavn :-)

Skrevet

Det kan jo være at det er hi som ikke vil gifte seg ennå. Hvis du har lyst å ta hans navn hi, er vel det helt ok. Er samboer selv, og hadde mannen hatt et ok etternavn, ville jeg ha tatt hans navn. At det for noen er lettere å bryte ut av et samboerskap enn et ekteskap, betyr ikke at det er det for alle.

Skrevet

hei på deg :)

jeg vurderer også å ta samboers etternavn.

vi venter baby og etternavnene våre går rett og slett ikke sammen... he he... to så vanlige navn at det rett og slett høres helt idiotisk ut sammen...

og jeg vil jo at alle familiemedlemmene skal ha samme etternavn.

har sett litt på nettet og det går fint ann å bytte selv om man bare er samboere

Skrevet

Ville du likt at din ekskjæreste, som du var sammen med før din nåværende samboer, gikk rundt med ditt etternavn? ; ) Jeg ville IKKE likt det!

Skrevet

Etternavn kan du bytte når som helst og du kan ta et hvilket som helst etternavn du måtte ønske, så lenge det ikke er et "beskyttet" navn. Beskyttede etternavn er de som færre enn 200 personer har. Om du skal ta et slikt uten å ha tilknytning til det må du ha tillatelse fra alle som har det.

Skrevet

Herregud for et svar. Det er ikke verre enn å bytte tilbake igjen. Det er alltid mulig å konstruere problemer...

Skrevet

Er jo litt komplisert å bytte etternavn hele tiden...

Skrevet

Ja, hvis du driver med seriemonogami i stor skala, vil det selvfølgelig være litt slitsomt. For oss andre, som holder oss til den samme, iallfall for en god del år, er det et ikke-eksisterende problem.

Skrevet

For et utrolig dumt svar; "Om det blir slutt, skal du fortsatt beholde hans navn? Hva om du møter en ny mann?"

Javel; og hva om du er gift, tar mannens etternavn og blir SKILT og etter hvert møter en ny mann???

Er det mulig at det fortsatt er folk som mener at samboerskap ikke er så fast/varig/ekte som ekteskap? Virker nesten slik på det helt blåste svarte du fikk.

Synes du skal diskutere det med samboeren din jeg. Mener å ha hørt/lest at dersom man har vært samboere i mer enn .... år så skal det mye til for å nekte deg å kunne ta samboers etternavn.

Skrevet

Det kan du såklart, det er berre å bytte det. Eller søke, om navnet er beskytta. Men jeg synest det er teit, sorry.

Skrevet

Man spør jo gjerne om råd her fordi man ønsker ulike svar fra ulike mennesker. Ikke fordi andre sin mening avgjør saken, men kan hjelpe deg å se saken fra flere sider. Både fordeler og ulemper. Personlig mener jeg at kvinnen bør beholde sitt etternavn. Det viktigste her, mener jeg, er vel at samboeren også skal ha et ord med i laget!

Skrevet

Hvorfor ikke bare gifte seg,først på papiret,siden det er litt vanskelig å få til en fest nå?Eller hvorfor vil dere ikke gifte dere?

Hvis dere hadde villet,hadde vel ikke 2 barn og div stoppet dere,folk får det jo alltid til.Tenker bare for din del,du står så mye sterkere juridisk i de fleste juridiske situasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...