Gå til innhold

Ang. lengde på fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at det er utruleg stor forskjell på lengden på fødslar. Eg lurar på når ein reknar fødselsstart frå? Er det individuell oppleving av når fødselen er i gong, eller er det noko meir bestemte kriterium?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fødslen starter vel når rierne kommer, men du er ikke i "aktiv" fødsel før du får presse rier :)

fleste regner fra første ri og da bliver det lett en 12-24 timer totalt. Men kanskje kun 2 timer aktiv fødsel ( den delen hvor du selv kan jobbe på å få ut babyen ) :)

min første fødsel var 12 timer fra første ri, og ca 1.5 timer aktiv.

2 fødsel var 9 timer og ca 45 minutter aktiv fødsel :)

Skrevet

Min jordmor forklarte at fødselen startet fra man gikk over fra latensfasen, ved rundt 4 cm åpning, og riene går over i en noe heftigere utgave.

Skrevet

Aktiv fødsel regnes fra ca 4 cm åpning ELLER fra man har rier som varer i ca et minutt og komemr med 5 min mellomrom eller mindre.

Det er hvertfall dette jeg fikk beskjed om sist og dette jeg har fått beskjed om denne gangen :)

Skrevet

Ja det er mange som sier "feil" feks så sa venninnen min at hun hadde en fødsel som varte i nesten to døgn, da regnet hun fra vannet gikk.

riktignok hadde hun en lang periode med rier, men de kom lenge etter at vannet gikk

De sier som hovedregel fra 3-4 cm åpning har jeg også hørt. men mange har jo heftige rier lenge før dette, mens andre knapt har merket at de har hatt rier før de har 4 cm

De aller fleste førstegangsfødende har likevel lengre fødsler en nevnt over her

Jeg fikk høre at når jeg hadde 3 cm åpning at de siste 7 cm vanligvis tok 1t pr cm dvs 7 timer.

Det gikk mye fortere og jm var ikke obs på det.

Skrevet

Min jordmor sa at du regner fra riene er regelmessige, over 1 minutt lange og kommer 3-4 ganger på 10 min. Det er da den aktive åpningsfasen begynner.

Jeg fikk første ri kl 23.30. Brukte 12 timer på latensfasen, 0-3 cm åpning. Kl 11.30 var riene over 1 min lange og kom regelmessig 3 ganger på 10 min. Kom på sykehuset kl 12 med ca 3-4 cm åpning. Kl 19.00 hadde jeg 10 cm åpning og 20.34 er jenten vår født=)

Brukte laaaang tid på utdrvningsfasen pga at hun var en "stjernekikkert". (Kom ut med hodet opp)

Jordmor mente da at min fødsel tok ca 8 timer. Mens jeg følte at den tok nermere 20 timer....

Spent på hvor lang tid jeg kommer bruke denne gangen. En sak er helt sikkert, skal ikke ligge å presse 1 time og 45 min denne gang ihvertfal. Det har både lege og andre sagt er litt i det lengste laget. Alle jeg kjenner har trykkt ut ungene sine i løp av maks 45 min. Måtte ha en jordmor til å presse på magen min samtidlig som jeg presset for og få ut ungen, og da etter tre press var hun ute...skal foreslå det tidligere denne gangen hvis det er bom stopp igjen=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...