Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #1 Skrevet 30. oktober 2008 MÅ jeg virkelig kjøpe inn en masse snop for at små drittunger skal ringe ned døren og "tigge"?? Syns Halloween er et drittkonsept!! Har aldri hatt tradisjoner for dette i Norge, hvorfor begynne nå?? Dette er noe handelsstanden har innført, bare for å selge mer dritt!! Det får holde med julebukker i jula... Det får da være grenser! Og NEI, når mine unger blir gamle nok skal de ikke få gå knask eller knep..
Sol Skippertaksdronning Skrevet 30. oktober 2008 #2 Skrevet 30. oktober 2008 Nei, du trenger ikke kjøpe inn:) La være å åpne døra, bare, elller heng en lapp på døra om at dere ikke feirer. Eller reis bort:)
Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #3 Skrevet 30. oktober 2008 når er det de går rundt å ringer på dører egentlig? har liksom ikke fått det helt med meg enda..
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #5 Skrevet 30. oktober 2008 De snørrungene har også fått med seg trenden med å kaste egg på de som ikke gir godis også.. Så det å henge lapp med diverse utsagn på hjelper lite! Drittungene har fått med seg alt ang halloween.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #6 Skrevet 30. oktober 2008 Ja dette er det dessverre noe handelsstanden har innført til Norge på 1990-tallet, som HI skriver. Dette selger... :-( Mange foreldre føler seg presset til å innføre denne, ikke akkurat koselige tradisjonen! Det jeg synes er værst angående Halloween, er at den norske tradisjonen med Julebukker forsvinner :-( Det er ikke penger for handelsstanden å hente når barne kun går på loftet for å finne noe gammelt å kle på seg....) Er selv lærer på mellomtrinnet i en by, og dessverre så er det maaange barn som ikke vet hva Julebukk er lenger.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #7 Skrevet 30. oktober 2008 Hva kan vi som foreldre gjøre? Hvordan kan vi boikotte denne "nye tradisjonen" som ser ut til å ha kommet for å bli?
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #8 Skrevet 30. oktober 2008 Signerer HI. Har tenkt å slå av ringeklokka og utelampene og låse døra i morrakveld. Tror dere jeg kan vente meg eggkasting etc. da? Bor i ei lita grend litt utpå landet. Har to små barn som jeg ikke ønsker skal bli vekka av verken ringeklokka eller kasting av gjenstander mot huset. I tillegg er jeg hjemme alene med barna i morrakveld. Gruer meg:(
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #9 Skrevet 30. oktober 2008 Kjære HI. I denne saken er det nok ikke du som bestemmer når den tid kommer. Tror du det er du naiv. Mine barn er store nok, og det var ikke spørsmål engang. Hadde jeg stengt ungene inne på en så stor dag, hadde jeg nok skapt meg uvenner for livet.
Gerd-Johan Skrevet 30. oktober 2008 #10 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg ble lært opp til at tigging ikke sømmer seg. Hverken på dører eller i gaten, enten det gjelder "julebukk" eller andre tradisjoner. Dette fører jeg videre til min sønn. Vil han ha noe, kan han få det hjemme. Kle seg ut kan han hvis han vil, men tigging på dørene det aksepteres ikke her i hus.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #11 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg gjentar meg selv.... Hva kan vi som foreldre gjøre? Hvordan kan vi boikotte denne "nye tradisjonen" som ser ut til å ha kommet for å bli? Og til deg over her, hvis du har problemer med å si NEI til dine barn for du er "redd for å få uvenner resten av livet". UFF! Ser problemstillingen din, men likevel.....
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #12 Skrevet 30. oktober 2008 Vi kan da ikke skylde på handelstanden..Det er jo det faktum at vi har tv-kanaler og filmer fra hele verden,- og spesielt amerika som gjør at barna får kunnskap om slike helligdager (har jo også valentines day som kom noenlunde samtidig),- og de får jo selvsagt lyst til å gjøre det samme..Ser jo sikkert kjempegøy ut for de når de ser det på tv....Om ingen hadde begynt å etterspørre hallowenutstyr på butikkene så hadde de sikkert ikke begynt å ta det inn heller...Tror heller det hele starte med at noen spurte etter effekter enn at en "kjøpmann" bestemte seg for å kjøpe inn effekter i håp om at folk ville kjøpe.. Nei, vi må nok ta skylda selv,- alle mann...Eller tenke som så at det er "bi-virkningen" av at vi er blitt så globale og verden så liten ..Må prøve å gjøre det beste ut av det i steddet for å gå å gremmes iallefall...Kommer jo ikke unna uansett ) )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå