pandabjørn Skrevet 30. oktober 2008 #1 Skrevet 30. oktober 2008 man får dråper på apoteket uten resept håper jeg?? han kan ikke gå i bhg i dag ( men i morra så kan han det regner jeg med...?
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 30. oktober 2008 #2 Skrevet 30. oktober 2008 Må nok få kloramfenikol for å gå i barnehagen og de er desverre på resept.
*mammatil3* Skrevet 30. oktober 2008 #3 Skrevet 30. oktober 2008 Min hadde det for litt siden.Dråpene er resept belagte.Tok tre til fire dager før legen ga klarsignal til å reise i barnehagen igjen.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 30. oktober 2008 #4 Skrevet 30. oktober 2008 man kan dra i barnehagen dagen etter startet behandling. Det er ihvertfall praksis i vår barnehage.
pandabjørn Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 30. oktober 2008 må jeg ringe legen for å få resept på dråpene??
*mammatil3* Skrevet 30. oktober 2008 #6 Skrevet 30. oktober 2008 Vi fikk ikke det verken fra lege som sagt.Pluss at barnehagen var glad for at vi ventet slik at vi så at juren virket.Her har de reglen om en dag ekstra hjemme etter erklært frisk.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 30. oktober 2008 #7 Skrevet 30. oktober 2008 Du må nesten få legetime tror jeg, for å se om katarren kommer av barkterie eller virusinfeksjon. Ring legekontoret og hør.
PinkBabyDoll Skrevet 30. oktober 2008 #8 Skrevet 30. oktober 2008 Men mens du venter på resept så vask øynene til barnet med kamillete, det har en antiseptisk effekt og er nesten like virkningsfullt som dråper. Dette rådet fikk jeg av en barnelege i fjor vinter. Du kan kjøpe kamillete på apoteket og det står på hvordan man lager den. Det er knall å gjøre dette i kombinasjon med dråper åsså, når du får dem Lykke til!!!
pandabjørn Skrevet 6. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 6. november 2008 Nå har Sander hatt øyekatarr i en uke! var hos legen på mandag og fikk nye dråper og i går ble linnea smittet og måtte til legen så nå har de fått samme dråper skal dryppe de hver 2 time.....men vi gjør ikke det på natta! det er et sant helvete å dryppe Sander for vi må holde han med makt og det er ikke noe gøy hvis han ikke er bra i morra så ringer jeg legen igjen han har fått hostesaft for hosten hans, men synes ikke det har hjulpet! begynner å bli lei at begge barna er syke så lenge trodde ikke at øyekatarr er så langvarig?? han har ikke vært i bhg siden fredag heller!
PinkBabyDoll Skrevet 7. november 2008 #10 Skrevet 7. november 2008 Be om å få kloramfenikol salve til å ha på natta i tillegg til dråpene på dagen - mye mer effektivt her i huset i hvertfall...og ikke glem kamilleteen jeg skrev om over her
Den lille prinsesse Skrevet 7. november 2008 #11 Skrevet 7. november 2008 Mine jenter har også øyekatarr nå, eldste begynte med dråper forrige søndag og er frisk nå. Først hadde legen på legevakta gitt oss dråper som skulle gis 6 ganger om dagen de første 3 dagene + salve. Helt unødvendig spør du meg, har hatt øyekatarr før og da fikk vi en annen type dråper som kun gis morgen og kveld. Spør etter de, virker som de er mer effektive da man ikke trenger å gi så mye. dråpene heter fucithalmic.
kristanna Skrevet 7. november 2008 #12 Skrevet 7. november 2008 jeg fikk resept på det uten å ta han med til legen.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 7. november 2008 #13 Skrevet 7. november 2008 Fucithamic har ikkje så vidt spekter som kloramfenicol har. Så kloramfenicol tar fleire typer bakterier enn fucithalmic gjør. Bruk salve på natta og dråpar på dagen, evt bare salve, går det også men den er så seig at dei kan få litt dimma syn rett etter at du har hatt det i. Jenta mi hadde augekatarr i nesten tre uker sist ho hadde det. Er lenge sida nå da men det tok tid gitt!! Har aldri opplevd det før, at det tar så lang tid. Ho var i bhg etter at ho hadde fått det i 24timar, men me måtte holde ho heime eit par dagar fordi det blei bare verre og verre......
Acris Skrevet 7. november 2008 #14 Skrevet 7. november 2008 Barnehagen kan ikke forlange at barn skal ta antibiotika. Det er ikke påkrevet å holde barn med øyekatarr hjemme fra barnehagen, dette står beskrevet i oppdaterte retningslinjer som de fleste barnehager deler ut når barnet begynner i barnehagen. Ofte skyldes øyekatarr virus og da hjelper ikke antibiotika. Hvis den er bakteriell og skal behandles med antibiotika i dråper eller salve, er det kloramfenikol eller fucithalmic som er aktuelle og de er begge på resept. Det er helsepolitisk ønskelig å begrense bruk av atibiotika. Reglene er muligens nå endret i forhold til noen år tilbake. Øynene bør tørkes forsiktig av med en ren myk klut for å fjerne all puss langs øyevippene flere ganger daglig.
Den lille prinsesse Skrevet 7. november 2008 #15 Skrevet 7. november 2008 Jenta de hadde kanskje en virus infeksjon siden antibiotikaen ikke fungerte innen rimelig tid... For med dråper så skal det være over på ca 1 uke...
pandabjørn Skrevet 7. november 2008 Forfatter #16 Skrevet 7. november 2008 til orientering så har begge barna endelig blitt kvitt øyekatarr, men vi skal dryppe de 2-3 ganger om dagen frem til søndag da sier vi stopp har jo drypt hver 2 time i 2 dager nå så den siste resepten var virkelig effektiv så neste gang vet jeg hva jeg skal spørre etter hvis de får øyekatarr på nytt...husker ikke hva dråpene heter, ligger nede og jeg sitter oppe orker ikke å gå ned hehe.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå