Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #1 Skrevet 30. oktober 2008 som mener det ikke koster å ha barn. Noen utsnitt fra luksusfellen..... Når barna blir såpass store at de vil ønske å ha rom for seg selv, kan den økonomiske situasjonen bli en helt annen.¨¨ Ungdom er dyre å ha i hus. Mote- og utstyrspresset er formidabelt. Det viktigste er å være som alle andre, og å ha alt det alle andre har. Samfunnet har utviklet seg langt i retning av at alt skal koste noe. For ungdom som skal ut og treffe andre hver dag, er det en umulig oppgave ikke å bruke mye penger. Kaffe, kino, diskotek og brus gjør unektelig inntrykk på selv den mest rause ukelønn. Dette må dere snakke om. Legg frem familiebudsjettet for tenåringen. La ham være med når de økonomiske prioriteringene skal tas. Diskuter med ham om hvorvidt det vil være lurt for ham å ta seg en ekstrajobb. Gi ham klare økonomiske rammebetingelser samtidig som at du viser forståelse også for hans situasjon. En god tommelfingelregel er at tenåringen ikke skal ha mer å rutte med på ”ødslekontoen” enn det dere voksne har. Mange foreldre åpner lommeboka når det gjelder barna, men glemmer helt sine egne behov. Økonomi – den umuliges kunst Penger betyr lite for hvor lykkelig man er, så lenge man ikke har for lite eller for mye. Barn av middelaldrende foreldre har det romsligere økonomisk, og de slipper å bekymre seg for å være den i venneflokken som ikke har den siste skaterjakka. Det kan bety en tryggere oppvekst, men det kan også gi barna en lavere forståelse av pengenes og tingenes verdi. Det er sagt at det moderne mennesket vet prisen på alt, men forstår ikke verdien av noe. Unge foreldre med store lån og liten økonomisk handlefrihet vil ha lettere for å få poden til å forstå at penger ikke vokser på trær. Barn som ser at foreldrene anskaffer seg alt som kjøpes kan, vil føle seg urettferdig behandlet når far lukker pengeboka for noe barnet vil ha. Hva koster det? Et barn koster godt over en million kroner fra første sparkebukse til myndighetsalder. Det viser et kostnadsoverslag basert på et standardbudsjett utarbeidet av Sifo, Statens institutt for forbruksforskning. Ikke rom for ferier Det er imidlertid god grunn til å tro at utgiftene blir større enn dette også. Standardbudsjettet har nemlig ikke rom for ferier, ekstra dyre fritidssysler eller spesielt store kjøp. Budsjettposten «mat og drikke» forutsetter for eksempel at barnet holder moderat aktivitetsnivå, og at maten tilberedes hjemme. «Budsjettet gir rom for brus og boller, men ikke sjokolade, chips osv.», heter det i Sifos forklaring til budsjettet. - Husholdningsbudsjettet kan gi en pekepinn, men det er et rimelig nøkternt budsjett, sier Elling Borgeraas, forskningsleder i Sifo. Borgeraas forteller at flere publikasjoner som bruker Sifo-tallene som grunnlag for utregninger, legger til 10 prosent på alle tall. 50.000 årlig Men selv uten tillegg, blir summen svimlende høy. Én million fordelt jevnt på 18 år, utgjør over 50.000 kroner hvert år. Det er 10 prosent av den samlede inntekten til en husholdning med små barn,
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #2 Skrevet 30. oktober 2008 Det er klart det koster å ha barn. Men så er det de barna som koster ekstra mye og fordi foreldre verken har vett eller ork til å forklare unge hvorfor de ikke kan få alt. Da jeg var 13 måtte jeg pent få meg en jobb dersom jeg skulle ha mer enn det jeg fikk hjemme, fordi min mor ikke hadde mulighet til noe annet. Selv syns jeg at jeg er ganske fornuftig. Er ung, med ferskt huslån, merker renta og alt det der. Nå har jeg små barn, og gjør alt jeg kan for å gjøre ting billigst mulig. Finner jeg ting jeg trenger brukt, så kjøper jeg det, fremfor nytt. Når mine barn da blir tenåringer har jeg forhåpentligvis betalt ned en god del på studielån, hus osv, og vil ha en annerledes økonomi enn nå. Er vel ikke å diskutere at det koster å ha barn. Men så har du mødre som får engangsstønad ved fødsel, og insisterer på at alt av barneutstyr og klær skal være flunkende nytt. Da er det jo på tide å ta hodet ut av rompa, og prøve å se realistisk på ting....
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #3 Skrevet 30. oktober 2008 Er helt enig med deg at det koster og ha barn. Men det går faktisk ann og bruke vett. Det går ann og følg med på tilbud, barna trenge ikke alle de dyreste lekene, klærne og ol. Det er selvfølglig dyrt og ha tenåringer i hus men det går da an å stille litt krav. Syns ikke at det er barnemishandlingen om datteren eller sønnen min skaffer seg en helgejobb sånn at de kan skaffe seg de dyreste merkeklærne selv ( eller i allefall være med og betale på slike ting) Sportsytstyr er også dyrt (som ski, slalom, snowbord, pc og slikt) Må da gå ann og lære dem kunste og spare og eventuellt ønske seg slike ting til bursdager, jul. Det er ikke bra for barna heller om de lærer seg at at allt kommer gratis, barn har godt av og lære seg verdien av ting og at en faktisk ikke kan få alt en ønsker seg;)
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #4 Skrevet 30. oktober 2008 Ja det er jo bare å begynne å regne sammen... Tenk hvis en familie har et matbudsjett på 6000 pr mnd, da er ikke 14 000 i året så mye egentlig. Klart det koster å ha barn, men vi voksne er nå jammen dyre i drift vi også!
Sånn kan det gå Skrevet 30. oktober 2008 #5 Skrevet 30. oktober 2008 Klart det koster å ha barn, men det koster hæren fløtte meg ikke over 50 000 i året pr barn!
Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #6 Skrevet 30. oktober 2008 Mye av det det koster å ha barn velger du sjøl. Men siden det å velge sjøl innebærer å måtte stå ansvarlig for valgene også, er det mye greiere å si at "det står her så æddabædda" og så fortsette handlefesten.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #7 Skrevet 30. oktober 2008 Alltid like festlig/irriterende med folk som bare slenger ut påstander uten å begrunne dem... Eller de som slenger ut generelle påstander om ting som skal gjelde alle basert på det de selv opplever (for da MÅ det jo selvsagt være slik for alle andre også siden det er sånn for dem, ha-ha).
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #8 Skrevet 30. oktober 2008 Virker som om du har behov for å tro at andre er åndssvake og oppfører seg slik? Alle er ikke så naive som du tydeligvis har behov for å tro, sug lut...
Sånn kan det gå Skrevet 30. oktober 2008 #9 Skrevet 30. oktober 2008 Du har nok dessverre rett i det, men jeg velger likevel å "hyle" ut at dette er massiv bullshit. DET ER FULLSTENDIG UNØDVENDIG Å BRUKE 50 000 KR EKSTRA I ÅRET FORDI OM MAN HAR ET BARN!
Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #10 Skrevet 30. oktober 2008 Tja, hvordan vil du underbygge akkurat det der?
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #11 Skrevet 30. oktober 2008 Det kom så tydelig fram av det du skrev at du underbygget det utmerket selv!!! Alle som kan lese ser hva du skrev... Om man i tillegg har hjerne, så hjelper jo det på forståelsen...
lille spira Skrevet 30. oktober 2008 #13 Skrevet 30. oktober 2008 Nå er ikke vår baby født enda - så akkurat hvor mye vi må ut med ekstra i mnd pga h*n vet jeg ikke enda Men jeg vil tro at de 14000kr i mat ikke er vanskelig å bruke hvis man KUN kjøper middagsglass og helfabrikata til ungen!? Det er jo ikke akkurat kjempebillig? Men hvis man er litt mer fornuftig og lager middag og moser selv så kommer man jo MYE rimligere ut av det..!? Bare en liten tanke fra uerfarne meg
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #14 Skrevet 30. oktober 2008 Oktavaistar: Her klarer du å få til noe annet, ja: At det er UNØDVENDIG går det selvsagt an å mene. Men at det rett og slett ikke ER slik er en PÅSTAND som trengs å underbygges dersom den skal ha valør. Greit å skille synsing fra diverse faglige forhold (som de 50.000 baserer seg på). Jeg synes også det er unødvendig å bruke 50.000 årlig på nevnte forhold.
Sånn kan det gå Skrevet 30. oktober 2008 #15 Skrevet 30. oktober 2008 Om det er unødvendig å bruke 50 000 ekstra i året når man har et barn så kan man heller ikke gå ut og påstå at det koster 50 000 ekstra i året å ha et barn. Om man vil kan man jo bruke en million ekstra i året på et barn, det betyr ikke dermed at det er det det koster å ha et barn...
Sånn kan det gå Skrevet 30. oktober 2008 #16 Skrevet 30. oktober 2008 Det er jo nettopp dette som er essensen her. Man kan jo selvfølgelig uten problemer bruke både 50 000 og enda mye mer i mnd på et barn, men er det nødvendig? Nei, overhode ikke.
lille spira Skrevet 30. oktober 2008 #17 Skrevet 30. oktober 2008 Kanksje de 14000 inneholder alt hva man kan putte i munn? Godteri, kjeks, brus, vitamintilskudd, saft, juice, kaker osv.. DA kanskje vi kan komme opp i 14 000 kr i året!? Eller? Hehe.. Nei, vi kan vel ha som mål å ha mest mulig lik mat som oss (når den tid kommer), det er jo sunnest også
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #18 Skrevet 30. oktober 2008 Så, om man er alene med ett barn: 50.000 i året er 4650,- i snitt i mnd Man får dobbel barnetrygd: 1900 i mnd Kostnader som gjenstår: 2750,- Ser ikke da hvordan man kan forsvare 2000-3000 i bidrag... Far har vel samvær og utgifter han og? Mor skal vel også betale like mye som far?? (basert på inntekt) Her har jeg heller ikke tatt med skattefradrag for mor som utgjør ca 1000 kr mnd (Da er kostnaden man sitter med redusert til 1750 og skal fordeles på 2 foreldre...) Foreldrebetaling i barnehage er også redusert når man er alene... Dette bekrefter jo bare at mange hyler for mye over lave bidrag. Er nok helst eget forbruk man må gjøre noe med...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå