Monajenten Skrevet 29. oktober 2008 #1 Skrevet 29. oktober 2008 heter det "Alle kan bli hore" eller "Alle kan bli horer"? (skoleoppg.)
Gjest Skrevet 29. oktober 2008 #2 Skrevet 29. oktober 2008 Alle kan bli hore... Det er jo entall ikke flertall...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 29. oktober 2008 #3 Skrevet 29. oktober 2008 enig "alle kan bli hore"
Monajenten Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 29. oktober 2008 Takk. Det er det jeg har skrevet, men jeg ble litt usikker. Men såklart, hadde jeg puttet inn entallsformen hadde det jo blitt hore ja.
Gjest snuppeduppaogpluggen Skrevet 29. oktober 2008 #6 Skrevet 29. oktober 2008 Litt lenge siden jeg tenkte norsk grammatikk, men jeg tror faktisk begge deler er lov her....? Jeg sitter med en følelse her at 'alle' streng tatt kan påberope seg både en entallsvariant og flertallsvariant. Selv ville jeg automatisk ha skrevet førstnevnte, men jeg ser ikke noe galt i sistnevnte, fordi 'alle' er 'flertall'... Til sammenligning er det jo ikke noe galt i å si for eksempel: 'alle deigklumper kan bli boller'?? Sånn sett høres det vel mer galt ut om man sa 'alle deigklumper kan bli bolle'?? Hvilken jo da får meg til å stusse over om 'alle kan bli hore' faktisk er å regne som riktig... Hvorfor spør du så vanskelig da? :-) Er helt klart en lureoppgave dette her, uansett hva som måtte være riktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå